enkel sugtrim m50

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

m52b25
m50 insug och härva och box
extraktorgrenrör med tillhörande system
en ickevanos insugskam som avgaskam
chipad box.
Kommer kammen göra någon märkbarskillnad eller flyttar den bara effekten så den kommer senare? Ger fullflödessystemet och chip plus kamm något? Allt utom kammen och chipet är på redan och har kört så i ett år. Kammen ligger hemma och chipkommer beställas om positiv respons ges att jag kommer märka stor skillnad eller om den är knappt märkbar. Ska byta svänghjul också. Någon som vet om ett m30 svänghjul funkar ihop med en 323/328 tryck platta är samma storlek iaf.

En enklare Fråga ger en ickevanos insugskam någon effekt lr känns det bara som det
Last edited by Schlex.320 on 29 Feb 2012, 08:30, edited 1 time in total.
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Schlex.320 wrote:m52b25
m50 insug och härva och box
extraktorgrenrör med tillhörande system
en ickevanos insugskam som avgaskam
chipad box.
Kommer kammen göra någon märkbarskillnad eller flyttar den bara effekten så den kommer senare? Ger fullflödessystemet och chip plus kamm något? Allt utom kammen och chipet är på redan och har kört så i ett år. Kammen ligger hemma och chipkommer beställas om positiv respons ges att jag kommer märka stor skillnad om den är knappt märkbar. Ska byta svänghjul också. Någon som vet om ett m3 svänghjul funkar ihop med en 323/328 tryck platta är samma storlek iaf.


icke vanos E280 insugs kam på avgas gav inte så mycket som jag hoppats på på min b30. men öppna den i alla fall 0.2mm.öppnar du den mera kommer du få mycket högt hc värde o det gillar inte besiktningen. där i mot händer det mycket när du sätter en ickevanos E280 insugskam på insuget med. själv har jag satt mina båda E280 kammar öppna 0.2mm.
testade just min Addapter i helgen så snart finns det en Addapter som passar bolt on på E280 insuskam så den går att köra ihop med vanos =) min M50B30 gav tydlig HÅRD respons med adaptern på E280 :twisted:
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

Okay hmm ja kanske inte värt att görat då är inte så grym på motorer typ ställa in och så. Men ekonomin tryter nu så blir nog till att sälja kammen. Så får min motor vara en m52b25 ett tag till. Men tack ändå va det jag trodde att det inte skulle vara värt det att det kanske mest bara flyttade effekt kurvan lr något. Men dubbla kan jag tänka mig att det är bra m54b30 har ju nästan den setupen och det är ju bra drag i dom. Btw är det en sådan vev du använt? Sug är överladd på din?
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Schlex.320 wrote:Okay hmm ja kanske inte värt att görat då är inte så grym på motorer typ ställa in och så. Men ekonomin tryter nu så blir nog till att sälja kammen. Så får min motor vara en m52b25 ett tag till. Men tack ändå va det jag trodde att det inte skulle vara värt det att det kanske mest bara flyttade effekt kurvan lr något. Men dubbla kan jag tänka mig att det är bra m54b30 har ju nästan den setupen och det är ju bra drag i dom. Btw är det en sådan vev du använt? Sug är överladd på din?



jag kör en m50b25 block oringat o arp bultat. m52b28 topp som e mira fräst o mira slipade ventiler. tagit bort allt gut skägg i kanalerna med 220 korns slipduk. tagit bor toppen på styrningarna samt dubbla e280 kammar i den med fungerande vanos på insug sidan. m50b25 insug och ett eckstraktor på den. maskinen är byggd på en b30 vev och m52 stakar och b28 kolvar.. har 23 bar i kompretions tryck för den är tänkt att användas till e85 endast. har prövat med bensin i den men den spiker från tomgång då.

håller på med ett wire in ... som det ser ut nu så blir det LINK Xtrem och sen mappar vi den för så mycket vrid som möjligt.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

oh fan ja nu blir man ju lite sugen på att fixa den gamla motorn och åka 2.0 igen för att pilla med den befintliga under lång tid vore kul att veta va din hamnar på i effekt sen så man vet lite mer va det ger.
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Schlex.320 wrote:oh fan ja nu blir man ju lite sugen på att fixa den gamla motorn och åka 2.0 igen för att pilla med den befintliga under lång tid vore kul att veta va din hamnar på i effekt sen så man vet lite mer va det ger.



http://img13.imageshack.us/img13/9301/dsc05585s.jpg

kompet i m50b30 innan jag bytte till e280 kamaxeln på insug.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

hehe inte så insatt i det där men såg ju inte speciellt nyttigt ut direkt. Men jag ska sälja min kam behöver pengar till annat plus att jag inte är så duktig på att skruva och inte har välbetalt jobb så blir för dyrt för mig att trimma. Men man kan ju ändra sig så alla tips är bra
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
Muppetz
Posts: 310
Joined: 13 Jan 2010, 21:31
Location: Sala

Re: enkel sugtrim m50

Post by Muppetz »

cerwinboy wrote:
Schlex.320 wrote:oh fan ja nu blir man ju lite sugen på att fixa den gamla motorn och åka 2.0 igen för att pilla med den befintliga under lång tid vore kul att veta va din hamnar på i effekt sen så man vet lite mer va det ger.



http://img13.imageshack.us/img13/9301/dsc05585s.jpg

kompet i m50b30 innan jag bytte till e280 kamaxeln på insug.


Vad är en E280 kam?
328 Touring -98
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

jag antar att det är en ickevanos insugskam för det är det jag velat få info om iaf :) men ska sälja min sådan nu istället
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Schlex.320 wrote:hehe inte så insatt i det där men såg ju inte speciellt nyttigt ut direkt. Men jag ska sälja min kam behöver pengar till annat plus att jag inte är så duktig på att skruva och inte har välbetalt jobb så blir för dyrt för mig att trimma. Men man kan ju ändra sig så alla tips är bra



för bensin är det inte nyttigt alls med höga tryck. om man kolla på serie producerade sport bilar brukar dom ligga någon stans runt 17-18bar när dom är inkörda. men för e85 är det inte många som vet var toppen ligger. vet att Koenigsegg Agera R v8 turbo ligger på 28 bar för e85. sen hur dom styr det när turbon laddar vet jag inte. men jag följer dom lite försiktigt tills man står med en kolv i handen :D men den går bättre på T-röd och spolarvätska än bensin :twisted:

E280 kamaxeln är icke-vanos insugs kam då E stämpeln på bmw insug står för insug och A står för avgaser. 280 är för att den kamaxel är 280 grader.

har beställt ett LINK-G4-XTREM idag och ska trilla in på måndag tisdag =)
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

hur går det ihop? Schmiedmann's trimmkammar är inte ens 280 grader :O ska det vara mindre grader för att få en vassare kam? Det är inte serienumret som är 280 i de 3sista siffrorna då? Bara undrar då jag inte vet lr orkar gå och kolla min kam men jag har för mig numret är 280 i sista siffror
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Schlex.320 wrote:hur går det ihop? Schmiedmann's trimmkammar är inte ens 280 grader :O ska det vara mindre grader för att få en vassare kam? Det är inte serienumret som är 280 i de 3sista siffrorna då? Bara undrar då jag inte vet lr orkar gå och kolla min kam men jag har för mig numret är 280 i sista siffror



m50/m52/m54 vanos kammar är E240 grader och 9mm i lyft. där imot har dubbel vanos maskinerna A244 graders A avgaskam. utom m54b30 som har 9.2mm i lyft och samma E240 in och A244 ut.

den ända som har en vassare kam är s52b32us som är en vanlig m50 enkelvanos på 3.2 liter. har för mig dom är på E256 in och har 12mm i lyft :)

så den ända kammen som är vass är ickevanos insugskam med 280 grader som jag förstått det, men är helt stel och går inte att få aktiv. altså den är låst i samma läge helatiden igenom varvtals registret. men så började jag rita och ta fram mina svarv och fräs kunskaper och gorde en fullt fungerande prototyp av en addapter som passar icke vanos kammen och fungerar ihop med vanos så den blir aktiv =).

annars är det mest m3 s50/s54 euro maskinerna som har vassare kammar E296 E302 typ.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

Okay :) konstigt då är ju en trimmkam som typ schrik till ickevanos och vanos mindre vass för dom låg på 256grader har jag för mig lr lyfter dom mer? Dom va alla mindre än 280 iaf. Men vart gör iv kammen mest nytta då på en 2.5 vanos maskin jag har en m52b25 singelvanos med m50 insug och box plus extraktor med 325 kattar och raka rör efter första dämparna, (extraktort syns på min bild). En på mitt jobb som kör rally med bmw han sa att det inte skulle ge mig någon effektökning att byta bara kammen utan snarare flytta effekten till högre varv. Men då skulle den göra nytta efter varvstoppet så kändes inte värt. För då blir ju bilen segare på låga varv väll?

Men om jag bytte ventiler och sånt skulle den ge effekt,

Men om jag tex skulle köpa en adapter av dig och sätta den på insugssidan skulle det ge mer än att ha den på avgassidan? Verkar inte vara någon som vill köpa den av mig så då kanske man skulle fixa till den när jag ska renovera motorn. Men jag vill ju veta först om den gör något bra och inte bara flyttar kurvan, mer effekt i hela registret eller bättre respons vill jag ha. Absolut inte bara flyttad effekt. Eller är det kanske så att jag behöver en till för att få ut effekt. På en 2.8 lr 3.0 förstår jag att den skulle göra större skillnad för då finns det mer vrid som hjälper till från början.
Last edited by Schlex.320 on 01 Mar 2012, 22:02, edited 1 time in total.
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

att byta ventiler o så ger efekt på grund av aerodynamiken. men det kostar mycket för så lite på sugmotorer. jag skickade mina på mira slipning och mira fräsning av sätena.

men din fråga om var man når toppen på en maskin har jag fastnat :( behöver profs hjälp med det, det verka svårt och ingen som kan svar konkret.

ställde mina E280 öppna 0.2mm med vanosen i max läge. rotade lite i en annan tråd och hittade att andreas athursson rekomenderade 0.5-1.0mm på insug sidan om man vill ha efeckt till runt 7000 varv. så jag kommer nog flytta min till 0.5mm men låta avgas vara kvar på 0.2mm så slipper man höga HC värden. ju mera du öppna avgas desto högre HC värde får man. men vet inte om man får mellan eller botten drag när man ändra avgas kammen.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

Okay men det är säkert så att på min 2.5 ger det inte mkt mer än typ ett öppetfilter som ger ett skönare ljud. Fast med kammen för min del så Flyttas bara effekten till högre varv vilket gör att det känns som att den gett mer än den gjort, fast e klart blir väl kanske liten effektökning på högre varv. ( min hypotes iaf)

men en sak som kanske gör det enklare för andra och mig att få veta det jag vill :)
vi skiter i effekt ökning utan bara kollar på karaktär. Före och efter så att säga.
Testa du din motor innan du bytte kam? Och sen hur va skillnaden efter byte och sen efter byte av insugskammen. Nu har du 3liter och jag 2.5 men skillnaden borde bli den samma fast kanske mindre bara. Det är mest det jag vill veta,
blir det en bättre karaktär? känns motorn piggare? från början tex lr bara på högre varv
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
Muppetz
Posts: 310
Joined: 13 Jan 2010, 21:31
Location: Sala

Re: enkel sugtrim m50

Post by Muppetz »

Tror inte riktigt du har rätt info om durationer på BMW orginalkammar.
328 Touring -98
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Muppetz wrote:Tror inte riktigt du har rätt info om durationer på BMW orginalkammar.


då skulle jag vilja att du informera om rätt duration. förut sa det att icke vanos insugs kam var 280 grader. men vet du så kan du väll tala om .. i vilket fall så är den bättre än vanos orginal insug. det har lite större och mjukare radier o motorn svarar snabbare
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
Post Reply