E30M3 Lysholm (Såld)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by M3JONAS »

Hoppas du klarat maskinen! Problemet om du svetsar pumpen är att du inte kan demontera den igen om du skulle behöva det...
Eller det kanske går om man inte har gjördel? Hmmmm nu blev jag osäker.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by robbz »

M3JONAS wrote:Hoppas du klarat maskinen! Problemet om du svetsar pumpen är att du inte kan demontera den igen om du skulle behöva det...
Eller det kanske går om man inte har gjördel? Hmmmm nu blev jag osäker.


nja alltså, ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte hur det kan hända egentligen....man ska inte behöva svetsa fast muttern om man gör allt rätt..
-själv så monterade jag drevet och kedja, rengjorde gängan med bräkleen och la på loctite låsvätska...sen drog jag muttern så ända in i h-lvete! alltså då menar jag dra muttern tills du börjar känna att det nästan blir gängtårta i muttern! och än har jag inte haft några problem trots några hundra mil HÅRD körning samt 3 bromsningar......

-hmm bara för det så kommer min lossna säkert :roll: .....
hoppas du inte fått ras på lagrena nu bara!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by BusE »

robbz wrote:
M3JONAS wrote:Hoppas du klarat maskinen! Problemet om du svetsar pumpen är att du inte kan demontera den igen om du skulle behöva det...
Eller det kanske går om man inte har gjördel? Hmmmm nu blev jag osäker.


nja alltså, ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte hur det kan hända egentligen....man ska inte behöva svetsa fast muttern om man gör allt rätt..
-själv så monterade jag drevet och kedja, rengjorde gängan med bräkleen och la på loctite låsvätska...sen drog jag muttern så ända in i h-lvete! alltså då menar jag dra muttern tills du börjar känna att det nästan blir gängtårta i muttern! och än har jag inte haft några problem trots några hundra mil HÅRD körning samt 3 bromsningar......

-hmm bara för det så kommer min lossna säkert :roll: .....
hoppas du inte fått ras på lagrena nu bara!

/mvh


Gjorde exakt som robbz och inte heller haft nån problem, än ialf..
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by ScratcH »

Pratade med Köhler ang. muttern å han kör med loctite 620..
Kittet från VAC med ny axel och drev verkar bra men vet inte hur jag ska göra än.

Jag drog muttern enligt BMW:s moment rekommendationer utan loctite :oops:

Så här ser ramlagret närmast lådan ut: Ok eller? ser dock lite blank ut.
Image
Image

1:an och 4:ans vevlager: SLUT :cry:
Image
Image

Veven ser fin ut och känns slät å fin.

Som sagt, det blev 300 tok härliga mil i dröm bilen. 8)

Återkommer om säsongen är slut eller inte.
Vem vet, det kanske sitter 4 extra burkar under huven nästa säsong :roll:
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by robbz »

dom där lagren på de 2 sista bilderna är helt slut! bara att byta och tuffa vidare....

såna där vitala delar kan du inte dra med bmw:s angivna moment, du har inte en motor som går att jämföra med en original...
-av nån anledning så verkar det som att det mesta börjar vibrera loss efter ett tag på en prestandamotor? :mrgreen:

men som sagt, loctites låsvätska är att föredra!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by Dawe_A »

Olyckligt, tur att övriga delar i maskin klarade sig

Jag svetsade min.. Better safe than sorry ?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by M3JONAS »

Borde vara bra att även loctitea själva splinesen så inte de börjar glappa där och sen gör att muttern lossnar.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by ScratcH »

Nu är jag igång igen...

Image

Image

Nya goa lager:
Image

Loctite blev lösningen för mig....dock så missade jag att limma stoppskruven till triggerhjulet.
Image

Resulterade i att sprutet fick spader på E6:an :evil:

Snälla garage polare kom med bogserlina igen, så med blinkande varningsljus rullade jag in i garaget igen..

Felet lokaliserades snabbt när jag kopplade upp datorn mot nira:t crank trigger fel. hmmm fixat på en kvart :D

Image

Brumbrum igen....skönt som f.n
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
93T
Posts: 176
Joined: 08 Oct 2011, 07:30

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by 93T »

Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by ScratcH »

93T wrote:Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?


Jo, har sett den lösningen tidigare. Köhler raceing kör med denna loctite och det har alltid fungerat för dom.

Image
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
johansen
Posts: 38
Joined: 30 Jul 2011, 08:11

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by johansen »

Hej läst hela tråden ( flera ggr )....ler...gillar verkligen bygget.
Sen har man lite frågor , vilken olja kör du på ? vad har du för diameter på remhjulen ? Dom nya lagren såg att ha någon beläggning ?

Mvh Frank
Svennis
Posts: 105
Joined: 12 Aug 2007, 21:00
Location: Ånge

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by Svennis »

ScratcH wrote:
93T wrote:Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?


Jo, har sett den lösningen tidigare. Köhler raceing kör med denna loctite och det har alltid fungerat för dom.

Image


Den där låsningen såg inte bra ut, den fyller ingen funktion alls.

Image

Dålig bild men man förstår principen iaf. hur det ska se ut.
070-6969394
320xd -11
323i -82
320i -98
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by robbz »

håller med..
-bättre än inget alls men långt ifrån bra! lossnar den lite så har man snart ett ras!

-det man ska göra utifrån bilden är att flytta upp ståltråden några hål (alltså hålen i oljepumpsdrevet), då ligger tråden i låsning ochmuttern kan ej skruvas upp!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by E34 RRT »

om den lossnar när den är med tråden säkrad, så kommer den ju bara att börja äta splines!? och sen efter en stund börja snurra tomt.
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by ScratcH »

Svennis wrote:
ScratcH wrote:
93T wrote:Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?


Jo, har sett den lösningen tidigare. Köhler raceing kör med denna loctite och det har alltid fungerat för dom.

Image


Den där låsningen såg inte bra ut, den fyller ingen funktion alls.

Image

Dålig bild men man förstår principen iaf. hur det ska se ut.


Jag vet inte vem som använder denna lösning på låsning av muttern, hittade den via google tidigare. Kan inte svara på om den är bra eller inte. Men tack för bilden på hur det ska se ut.
Mvh
/Jonas
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by ScratcH »

Nu har bakaxel ramlat ur för lite översyn och ska byggas om för camber + toe justering...

Har även tänkt byta min Getrag 262 till en ZF. Nån som har några synpunkter eller erfarenheter av det?
ZF-lådan verkar ju tåla en hel del stryk :-)

Image

Image
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Post by erikjakan »

Vad har du för utväxling i klumpen ?

Zf har kiss 1:1 på femman..

/ Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Post Reply