E30M3 Lysholm (Såld)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

E30M3 Lysholm (Såld)

Post by ScratcH »

Originalbil förutom:
Evo frontspoiler samt vinge med kolfiberläpp.
OMP ratt med snap off.
OMP stolar.
HR Nürburgring Clubsport coilovers.
Fjäderbensstag fram och bak.
Millway topplagringar.
Millway delrin bussningar.
Millway Camber/Toe till bakvagn.
Krängningshämmare 22mm fram och 19mm bak.
PPF Big brake kit.
BBS RC 18" + OZ superturisomo 17" fälgar.
215/35 samt 245/35 däck.

Motor:
M3 S14 2.3lit motor.
JE kolvar ca 9.0 kompression.
H-Profil stakar.
Köhler steg 1 kammar.
Köhler Extraktorgrenrör med 2x63mm rör.
Köhler 2x63mm avgas med DTM-pipor.
Lysholm 1600AX kompressor.
Dellorto avlastningsventil.
Dellorto 70mm spjäll. (Jaja det tar emot att plocka bort originalet)
PRD plenum och tryckrör.
RC Racing 750cc spridare.
Aeromotive regulator samt filter.
Nuke fuel rail.
Walbro 255 pump i tanken.
Nira I3+ sprut.
VAG-spolar

Såklart började det snöa när bilen hämtades för några år sedan i västerviks-trakten. Med slitna bakdäck gör M3:an till en toppen säker vinterbil. :?

Image
Last edited by ScratcH on 07 Nov 2013, 11:44, edited 11 times in total.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Några bilder från de gångna åren......

Post by ScratcH »

Motor på väg ur:

Image

Ute:

Image

Inte en helt ovanlig syn på e30:

Image

Fram med svetsen:

Image

Slipning av motorrum å test monterat ic.
Har storleken betydelse :?: :lol:

Image

Grundlackat:

Image

Lackat mattsvart:

Image
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Insug

Post by ScratcH »

Hjälp!

Ska jag köra med eller utan värmeavlednings plattorna till det nya insuget? Brukar ju läcka har jag hört och de lär ju inte bli bättre med överladd..

Image
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Om du gör ett nytt insug så är det mycket lättare att bara göra en fläns mot toppen och sen skita i insugsplattorna i gummi.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Du har inte funderat på att bygga ett insug med integrerad vattenkylning?
Blir kortare väg mellan insug och spjäll för jag antar att du ska montera spjället innan kompressorn?
Så skulle iaf jag göra om jag skulle bygga kompressor igen.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Det lutar åt en fläns direkt mot toppen, verkar lättast så...
Såg att laminova har fräcka kylelement. Känns som de kan ta betalt med :?
Blir en liten IC till å börja med.

Min tanke är att köra mer krokigt än rakt fram så jag vill slippa turbo kicken.
Vad är din uppfattning nu när du testat båda?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

ScratcH wrote:Det lutar åt en fläns direkt mot toppen, verkar lättast så...
Såg att laminova har fräcka kylelement. Känns som de kan ta betalt med :?
Blir en liten IC till å börja med.

Min tanke är att köra mer krokigt än rakt fram så jag vill slippa turbo kicken.
Vad är din uppfattning nu när du testat båda?


Det går att använda sig av en vanlig oljekylare eller intercoolerkylare som man bygger in i insuget. Bekanta som åker turbohojar kör så med gott resultat.

Kompressor är kul då man har noll fördröjning när man kliver på gasen men i mitt fall var bekymret att drivlina å maskinen inte höll för det.

Om jag skulle bygga nytt och bygga för att åka bana så skulla jag nog bygga med en liten turbo, tex en mitsu 19t eller liknande och hamna på ca 350-400 hk med bra respons. En sån motorn skulle nog bli skonsammare mot drivlinan och borde bli en mjukare gång än med kompressorn.
Men det låter inte hälften så coolt som med kompressor under huven! ;)
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Härligt me fler som kör skruv! Som Jonas sa det bästa är att den har noll fördröjning, trycker man gasen i botten så smäller de till direkt :)
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Det är det jag är ute efter, men tyvärr så verkar drivlinan inte gilla vridet: :cry:


Ska försöka vara varsam med högerfoten :twisted:
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

Att dom där gummi distanserna är så galet dåligt matchportade orginal på S14 är knäppt!
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Att dom där gummi distanserna är så galet dåligt matchportade orginal på S14 är knäppt!


Det är lite underlig när resten av insuget känns väldigt seriöst.

En anledning till att ta inte köra med dem??...
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

Jo de är väl inte optimalt för flödet. Sen har jag hört att det lätt läcker lite kring gummina när man börjar ladda på lite. Skaffa S38 spjällhus, räcker med sådana från en 3.6a dom är ändå större än S14 orginal (okey bortsett från EvoIII) och lättare att få tag i än från 3.8 (som alla vill ha då det är värst...) dessa passar direkt mot toppen. Behövs korta spjällaxeln samt göra en kortare vakumrail. Men det är iaf några på forumet som gjort detta Jörgen, Bonje... bäckis vet jag inte iofs
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Är de med eller utan gummi distanserna?
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

Passar mot toppen utan gummidistanser vilket är det fina i kråksången!
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Tack för infon :roll:
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Jönsarna innan lackade nog spoilern utan vare sig slipning eller rengörning. Tog bort all färg med ett rakblad :evil:

Många timmar tog det........till slut..

Image

Det var ju så klart en spricka så mittpinnen fick stryka med. Fint hål för IC blev det..

Grundad:
Den hade nog sett rätt fräck ut i mattgrå.
Image

Image

Vad tror ni det blev för färg?
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

ost-färgat? :)?
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Post Reply