E30M3 Lysholm (Såld)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30M3 Lysholm (Såld)
Originalbil förutom:
Evo frontspoiler samt vinge med kolfiberläpp.
OMP ratt med snap off.
OMP stolar.
HR Nürburgring Clubsport coilovers.
Fjäderbensstag fram och bak.
Millway topplagringar.
Millway delrin bussningar.
Millway Camber/Toe till bakvagn.
Krängningshämmare 22mm fram och 19mm bak.
PPF Big brake kit.
BBS RC 18" + OZ superturisomo 17" fälgar.
215/35 samt 245/35 däck.
Motor:
M3 S14 2.3lit motor.
JE kolvar ca 9.0 kompression.
H-Profil stakar.
Köhler steg 1 kammar.
Köhler Extraktorgrenrör med 2x63mm rör.
Köhler 2x63mm avgas med DTM-pipor.
Lysholm 1600AX kompressor.
Dellorto avlastningsventil.
Dellorto 70mm spjäll. (Jaja det tar emot att plocka bort originalet)
PRD plenum och tryckrör.
RC Racing 750cc spridare.
Aeromotive regulator samt filter.
Nuke fuel rail.
Walbro 255 pump i tanken.
Nira I3+ sprut.
VAG-spolar
Såklart började det snöa när bilen hämtades för några år sedan i västerviks-trakten. Med slitna bakdäck gör M3:an till en toppen säker vinterbil.
Evo frontspoiler samt vinge med kolfiberläpp.
OMP ratt med snap off.
OMP stolar.
HR Nürburgring Clubsport coilovers.
Fjäderbensstag fram och bak.
Millway topplagringar.
Millway delrin bussningar.
Millway Camber/Toe till bakvagn.
Krängningshämmare 22mm fram och 19mm bak.
PPF Big brake kit.
BBS RC 18" + OZ superturisomo 17" fälgar.
215/35 samt 245/35 däck.
Motor:
M3 S14 2.3lit motor.
JE kolvar ca 9.0 kompression.
H-Profil stakar.
Köhler steg 1 kammar.
Köhler Extraktorgrenrör med 2x63mm rör.
Köhler 2x63mm avgas med DTM-pipor.
Lysholm 1600AX kompressor.
Dellorto avlastningsventil.
Dellorto 70mm spjäll. (Jaja det tar emot att plocka bort originalet)
PRD plenum och tryckrör.
RC Racing 750cc spridare.
Aeromotive regulator samt filter.
Nuke fuel rail.
Walbro 255 pump i tanken.
Nira I3+ sprut.
VAG-spolar
Såklart började det snöa när bilen hämtades för några år sedan i västerviks-trakten. Med slitna bakdäck gör M3:an till en toppen säker vinterbil.
Last edited by ScratcH on 07 Nov 2013, 11:44, edited 11 times in total.
Några bilder från de gångna åren......
Motor på väg ur:
Ute:
Inte en helt ovanlig syn på e30:
Fram med svetsen:
Slipning av motorrum å test monterat ic.
Har storleken betydelse
Grundlackat:
Lackat mattsvart:
Ute:
Inte en helt ovanlig syn på e30:
Fram med svetsen:
Slipning av motorrum å test monterat ic.
Har storleken betydelse
Grundlackat:
Lackat mattsvart:
Om du gör ett nytt insug så är det mycket lättare att bara göra en fläns mot toppen och sen skita i insugsplattorna i gummi.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Du har inte funderat på att bygga ett insug med integrerad vattenkylning?
Blir kortare väg mellan insug och spjäll för jag antar att du ska montera spjället innan kompressorn?
Så skulle iaf jag göra om jag skulle bygga kompressor igen.
Blir kortare väg mellan insug och spjäll för jag antar att du ska montera spjället innan kompressorn?
Så skulle iaf jag göra om jag skulle bygga kompressor igen.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
ScratcH wrote:Det lutar åt en fläns direkt mot toppen, verkar lättast så...
Såg att laminova har fräcka kylelement. Känns som de kan ta betalt med
Blir en liten IC till å börja med.
Min tanke är att köra mer krokigt än rakt fram så jag vill slippa turbo kicken.
Vad är din uppfattning nu när du testat båda?
Det går att använda sig av en vanlig oljekylare eller intercoolerkylare som man bygger in i insuget. Bekanta som åker turbohojar kör så med gott resultat.
Kompressor är kul då man har noll fördröjning när man kliver på gasen men i mitt fall var bekymret att drivlina å maskinen inte höll för det.
Om jag skulle bygga nytt och bygga för att åka bana så skulla jag nog bygga med en liten turbo, tex en mitsu 19t eller liknande och hamna på ca 350-400 hk med bra respons. En sån motorn skulle nog bli skonsammare mot drivlinan och borde bli en mjukare gång än med kompressorn.
Men det låter inte hälften så coolt som med kompressor under huven!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Jo de är väl inte optimalt för flödet. Sen har jag hört att det lätt läcker lite kring gummina när man börjar ladda på lite. Skaffa S38 spjällhus, räcker med sådana från en 3.6a dom är ändå större än S14 orginal (okey bortsett från EvoIII) och lättare att få tag i än från 3.8 (som alla vill ha då det är värst...) dessa passar direkt mot toppen. Behövs korta spjällaxeln samt göra en kortare vakumrail. Men det är iaf några på forumet som gjort detta Jörgen, Bonje... bäckis vet jag inte iofs
Peter AK
Tokyo / Stockholm
Special thx to Mr J and Micke B
Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
Tokyo / Stockholm
Special thx to Mr J and Micke B
Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
Jönsarna innan lackade nog spoilern utan vare sig slipning eller rengörning. Tog bort all färg med ett rakblad
Många timmar tog det........till slut..
Det var ju så klart en spricka så mittpinnen fick stryka med. Fint hål för IC blev det..
Grundad:
Den hade nog sett rätt fräck ut i mattgrå.
Vad tror ni det blev för färg?
Många timmar tog det........till slut..
Det var ju så klart en spricka så mittpinnen fick stryka med. Fint hål för IC blev det..
Grundad:
Den hade nog sett rätt fräck ut i mattgrå.
Vad tror ni det blev för färg?