E30M3 Lysholm (Såld)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Hoppas du klarat maskinen! Problemet om du svetsar pumpen är att du inte kan demontera den igen om du skulle behöva det...
Eller det kanske går om man inte har gjördel? Hmmmm nu blev jag osäker.
Eller det kanske går om man inte har gjördel? Hmmmm nu blev jag osäker.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
M3JONAS wrote:Hoppas du klarat maskinen! Problemet om du svetsar pumpen är att du inte kan demontera den igen om du skulle behöva det...
Eller det kanske går om man inte har gjördel? Hmmmm nu blev jag osäker.
nja alltså, ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte hur det kan hända egentligen....man ska inte behöva svetsa fast muttern om man gör allt rätt..
-själv så monterade jag drevet och kedja, rengjorde gängan med bräkleen och la på loctite låsvätska...sen drog jag muttern så ända in i h-lvete! alltså då menar jag dra muttern tills du börjar känna att det nästan blir gängtårta i muttern! och än har jag inte haft några problem trots några hundra mil HÅRD körning samt 3 bromsningar......
-hmm bara för det så kommer min lossna säkert .....
hoppas du inte fått ras på lagrena nu bara!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
robbz wrote:M3JONAS wrote:Hoppas du klarat maskinen! Problemet om du svetsar pumpen är att du inte kan demontera den igen om du skulle behöva det...
Eller det kanske går om man inte har gjördel? Hmmmm nu blev jag osäker.
nja alltså, ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte hur det kan hända egentligen....man ska inte behöva svetsa fast muttern om man gör allt rätt..
-själv så monterade jag drevet och kedja, rengjorde gängan med bräkleen och la på loctite låsvätska...sen drog jag muttern så ända in i h-lvete! alltså då menar jag dra muttern tills du börjar känna att det nästan blir gängtårta i muttern! och än har jag inte haft några problem trots några hundra mil HÅRD körning samt 3 bromsningar......
-hmm bara för det så kommer min lossna säkert .....
hoppas du inte fått ras på lagrena nu bara!
/mvh
Gjorde exakt som robbz och inte heller haft nån problem, än ialf..
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Pratade med Köhler ang. muttern å han kör med loctite 620..
Kittet från VAC med ny axel och drev verkar bra men vet inte hur jag ska göra än.
Jag drog muttern enligt BMW:s moment rekommendationer utan loctite
Så här ser ramlagret närmast lådan ut: Ok eller? ser dock lite blank ut.
1:an och 4:ans vevlager: SLUT
Veven ser fin ut och känns slät å fin.
Som sagt, det blev 300 tok härliga mil i dröm bilen.
Återkommer om säsongen är slut eller inte.
Vem vet, det kanske sitter 4 extra burkar under huven nästa säsong
Kittet från VAC med ny axel och drev verkar bra men vet inte hur jag ska göra än.
Jag drog muttern enligt BMW:s moment rekommendationer utan loctite
Så här ser ramlagret närmast lådan ut: Ok eller? ser dock lite blank ut.
1:an och 4:ans vevlager: SLUT
Veven ser fin ut och känns slät å fin.
Som sagt, det blev 300 tok härliga mil i dröm bilen.
Återkommer om säsongen är slut eller inte.
Vem vet, det kanske sitter 4 extra burkar under huven nästa säsong
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
dom där lagren på de 2 sista bilderna är helt slut! bara att byta och tuffa vidare....
såna där vitala delar kan du inte dra med bmw:s angivna moment, du har inte en motor som går att jämföra med en original...
-av nån anledning så verkar det som att det mesta börjar vibrera loss efter ett tag på en prestandamotor?
men som sagt, loctites låsvätska är att föredra!
/mvh
såna där vitala delar kan du inte dra med bmw:s angivna moment, du har inte en motor som går att jämföra med en original...
-av nån anledning så verkar det som att det mesta börjar vibrera loss efter ett tag på en prestandamotor?
men som sagt, loctites låsvätska är att föredra!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Olyckligt, tur att övriga delar i maskin klarade sig
Jag svetsade min.. Better safe than sorry ?
Jag svetsade min.. Better safe than sorry ?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Borde vara bra att även loctitea själva splinesen så inte de börjar glappa där och sen gör att muttern lossnar.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Nu är jag igång igen...
Nya goa lager:
Loctite blev lösningen för mig....dock så missade jag att limma stoppskruven till triggerhjulet.
Resulterade i att sprutet fick spader på E6:an
Snälla garage polare kom med bogserlina igen, så med blinkande varningsljus rullade jag in i garaget igen..
Felet lokaliserades snabbt när jag kopplade upp datorn mot nira:t crank trigger fel. hmmm fixat på en kvart
Brumbrum igen....skönt som f.n
Nya goa lager:
Loctite blev lösningen för mig....dock så missade jag att limma stoppskruven till triggerhjulet.
Resulterade i att sprutet fick spader på E6:an
Snälla garage polare kom med bogserlina igen, så med blinkande varningsljus rullade jag in i garaget igen..
Felet lokaliserades snabbt när jag kopplade upp datorn mot nira:t crank trigger fel. hmmm fixat på en kvart
Brumbrum igen....skönt som f.n
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
93T wrote:Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?
Jo, har sett den lösningen tidigare. Köhler raceing kör med denna loctite och det har alltid fungerat för dom.
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Hej läst hela tråden ( flera ggr )....ler...gillar verkligen bygget.
Sen har man lite frågor , vilken olja kör du på ? vad har du för diameter på remhjulen ? Dom nya lagren såg att ha någon beläggning ?
Mvh Frank
Sen har man lite frågor , vilken olja kör du på ? vad har du för diameter på remhjulen ? Dom nya lagren såg att ha någon beläggning ?
Mvh Frank
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
ScratcH wrote:93T wrote:Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?
Jo, har sett den lösningen tidigare. Köhler raceing kör med denna loctite och det har alltid fungerat för dom.
Den där låsningen såg inte bra ut, den fyller ingen funktion alls.
Dålig bild men man förstår principen iaf. hur det ska se ut.
070-6969394
320xd -11
323i -82
320i -98
320xd -11
323i -82
320i -98
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
håller med..
-bättre än inget alls men långt ifrån bra! lossnar den lite så har man snart ett ras!
-det man ska göra utifrån bilden är att flytta upp ståltråden några hål (alltså hålen i oljepumpsdrevet), då ligger tråden i låsning ochmuttern kan ej skruvas upp!
/mvh
-bättre än inget alls men långt ifrån bra! lossnar den lite så har man snart ett ras!
-det man ska göra utifrån bilden är att flytta upp ståltråden några hål (alltså hålen i oljepumpsdrevet), då ligger tråden i låsning ochmuttern kan ej skruvas upp!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
om den lossnar när den är med tråden säkrad, så kommer den ju bara att börja äta splines!? och sen efter en stund börja snurra tomt.
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Svennis wrote:ScratcH wrote:93T wrote:Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?
Jo, har sett den lösningen tidigare. Köhler raceing kör med denna loctite och det har alltid fungerat för dom.
Den där låsningen såg inte bra ut, den fyller ingen funktion alls.
Dålig bild men man förstår principen iaf. hur det ska se ut.
Jag vet inte vem som använder denna lösning på låsning av muttern, hittade den via google tidigare. Kan inte svara på om den är bra eller inte. Men tack för bilden på hur det ska se ut.
Mvh
/Jonas
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Nu har bakaxel ramlat ur för lite översyn och ska byggas om för camber + toe justering...
Har även tänkt byta min Getrag 262 till en ZF. Nån som har några synpunkter eller erfarenheter av det?
ZF-lådan verkar ju tåla en hel del stryk
Har även tänkt byta min Getrag 262 till en ZF. Nån som har några synpunkter eller erfarenheter av det?
ZF-lådan verkar ju tåla en hel del stryk
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Vad har du för utväxling i klumpen ?
Zf har kiss 1:1 på femman..
/ Erik
Zf har kiss 1:1 på femman..
/ Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm