E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Bmwandreas »

Casy wrote:
erikjakan wrote:Tror inte att det är kammarna som ger upp så tidigt, måste vara nåt annat som strular.

Vad har du för gasspjäll?

MVH Erik
Det är väl E36 325-insug med tillhörande gasspjäll. Om inte bäckis gjorde nån specialare.. men de tror jag väl inte. Sitter begränsningen där menar du?

PiLlEvAn wrote:vad har du för ventilfjädrar?
icke vanos. funkar bra om man inte varvar allt för mycket. Jag kör på 6800rpm nu.
Det är standard ickevanos insug så det är inte problemet. Det ni glömmer nu är att ju mer volym du har med samma kamaxlar ju längre ner flyttar man registret. Fick man lära sig när man började med V8:) Jag ser inget konstigt med detta register med helt standard kammar och mer volym. Dubbla insug och lite jutsering så drar den längre.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by erikjakan »

Där ser man, visste jag inte =)!

Missade också att det var standard IV-kammar och inte dubbla insugs :D (ibland undrar man om man ens kan läsa).

/Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Casy »

Men då ska jag köpa på mig en extra IV-insugskam under vintern o fixa bättre register tills nästa år! max effekt vid 5600 kändes ju halvmesigt :D Oxå kombinerar man det tillsammans med closed loop boost control, så bör registret bli riiiiktigt fint, eller hur ärtan? 8)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Bmwandreas »

Låter som ett smart val 8)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Manne
Posts: 134
Joined: 28 Mar 2011, 22:00
Location: Karlstad

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Manne »

Nyss plöjt igenom hela tråden :)
Kul med mkt bilder och matnyttig info :D Tummen upp (Y)
J.Gullberg
Posts: 148
Joined: 06 Apr 2010, 14:06
Location: Duved/Åre

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by J.Gullberg »

Jag tror jag mötte dej i beemern i Krokom påväg mot stan för en stund sen? Eller såg jag helt fel?
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Casy »

Manne wrote:Nyss plöjt igenom hela tråden :)
Kul med mkt bilder och matnyttig info :D Tummen upp (Y)
Självklart, bilder e ju de roligaste, inte texten :)
J.Gullberg wrote:Jag tror jag mötte dej i beemern i Krokom påväg mot stan för en stund sen? Eller såg jag helt fel?
Kan nog stämma! Var i krokomstrakterna och hjälpte en polare med hans E30, som oxå har fått M50 :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
J.Gullberg
Posts: 148
Joined: 06 Apr 2010, 14:06
Location: Duved/Åre

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by J.Gullberg »

J.Gullberg wrote:Jag tror jag mötte dej i beemern i Krokom påväg mot stan för en stund sen? Eller såg jag helt fel?
Kan nog stämma! Var i krokomstrakterna och hjälpte en polare med hans E30, som oxå har fått M50 :)[/quote]


Jajeman! Jag tyckte jag kände igen biln. Då slapp du alla jävla cykelidioter igår då? Vi fick köra 30-50 km/h från Mörsil till Åre pga dom jävla idioterna :evil: Ska hans M50 får turbo oxå?
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Casy »

Ingen turbo i detta nu, men kan bli framöver. Eller om bilen sedan kommer säljas som den är, nylackad imorarot och med mtech2-paket.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Casy »

Har vart dött här ett tag nu! Miste körkortet i slutet av sommaren.. då blev man lite deppig och bilen fick stå o skämmas :( Men.. 2012 är ju snart här, och då blir det självklart nya tag!

Vi börjar där projektet slutade: En extra ickevanos-kamaxel köpte jag i somras, och den kommer jag montera nu i vinter. Jag har även köpt en innovate lc-1 BB-lambda (lånade bb-lambda av en polare förut). Sen håller jag på att tillverka nya bromsar på jobbet. Har skissat upp i Ironcad hur dom ungefär kommer att se ut.

Image

Sen håller jag på att köpa gula koni-dämpare med fjädrar av en kille här på PPF. Så med nya bromsar och nytt chassie kommer förhoppningsvis bilen kännas någorlunda bekväm i dom högre farterna oxå 8)

Har även snackat med Bäckis om en ny tid för mappning. Effekten antar jag kommer bli oförändrad.. men vi får se :) lite längre register vill jag ha iaf! Jag är ju jäkligt nöjd med bilen i övrigt, har mest bara rullat utan några större missöden. Så jag ser fram emot en problemfri sommar 2012 :roll: :lol:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Ivaaar
Posts: 19
Joined: 19 Oct 2010, 20:04
Location: Östersund

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Ivaaar »

Roligt att de händer grejer igen :) hoppas man får se den i sommar nångång.
Bmw 320i -87 M-tech 1

Erik
073 81 69 653
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Casy »

Nu har man äntligen fått lite mera gjort! :D Målade fjäderbenen gula när jag ändå höll på. Det som saknas är en distansring till fjädrarna, sen ska det bara vara skruva ihop. Dom bakre dämparna/fjädrarna har jag liggandes i garaget.. men jag måste få ihop framvagnen först innan jag kan byta dom bakre!

Nu på söndag ska jag och en arbetskamrat fräsa ur centrumet på bromsskivorna.. och även bultdelningen. Efter det ska vi mäta fram rätt offset för mina specialtillverkade bromsok. Är ju en fördel om dom hamnar i linje :)

Deadline.. sista veckan i Maj. Hur luuugnt som helst!


Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Casy »

Sakta men segt har det gått.. :P Men nu är det i stort sett bara hänga tillbaka fjäderbenen med dom nya 290mm VAG bromsskivorna, Mercedes 500E-bromsok och specialtillverkade adaptrar i aluminium med helicoil i gängan. :D :D Kommer nog bli sjuk skillnad i chassiet med denna uppgraderingen. Och körkortet har man oxå fått tillbaka efter man blivit av med det i 6 månader ;) som fullgrett!


Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by RWHP »

Som full grett ;)


1045whp Supra builder
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Pimplaren »

Kul att du är tillbaka! :) trevliga uppdates också.
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Casy »

Ja för fasiken ;) förhoppningsvis bara 2 månader kvar tills asfalten är framme.. :D
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Eljest
Posts: 130
Joined: 23 May 2011, 16:37
Location: Östersund

Re: E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Eljest »

nlir ju nice de här :)

Casy wrote:Ja för fasiken ;) förhoppningsvis bara 2 månader kvar tills asfalten är framme.. :D
säg inte så där :P jag blir ju stressad :P
Post Reply