FoX 318is Turbo 612whp [Uppdate 25/8]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[M42 Turbo 2/5]

Post by Bonje »

s2_i_e30 wrote:sluta mät på så mycket och meka ihopp den så du får åka i sommar ;)
Går sisådär att montera ihop kolv+stake när det är presspassning mellan kolvbult och stake.. Kina stakar is the shit! ;)
Fredrik du kan snart skriva en bok om alla motgångar och bakslag med denna motor.. :)
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: FoX Vassa 4:an[M42 Turbo 2/5]

Post by johankihl »

Kina stakarna är alltid en liten retsam hundring för små. Vet folk som har satt en smärjelduk på fingret och snurrat staken några varv för att få lite lagom spel :lol: Det rätta sättet är förstås att hona lilländen!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Re: FoX Vassa 4:an[M42 Turbo 2/5]

Post by Micke »

Det sliter in sig :wink: :lol:
/M|cke F@.gner
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[M42 Turbo 2/5]

Post by FoX »

Micke wrote:Det sliter in sig :wink: :lol:
jag ar faktiskt hört rykten om att vissa firmor säger så..


Ja lite uppdate.

När jag äntligen fått tillbaka veven från polering så ska jag äntligen få montera de fin fina Arow stakarna.

... när jag blir tvungen att klia mig i huvet flera gånger. Kolvbulten går inte i staken !? Och det är inte änns nära att den platsar.
Mäter med skjutmått, kolvbult 22mm. Staken mäter 21mm???

Innan Bonje påminner mig att johan hade honda kolvar i motorn när ha byggde den. Gaaaaahhhhh....

Image

Jaha, hur gör man nu. Jag och Bonje har ett gemensamt långtids projekt (alla m42) där vi inhandlat 4st kina stakar.
Dom fick duga, iväg på balancering.

Det var en hel del att balancera, det skiljde 3g på stor änden. Enligt tompa balance är det välldigt mycket, han trode en stake kom från en annan sats.
En sak är klar allafall. Till nästa motor blir det Verdi, Arow eller liknande.

Får tillbaka stakarna... Yeeejjj!
Kolvbulten har presspassning... Fail!

Lämmna på horning...

Ska mäta upp storänden innan jag dunkar ihopp den, hoppas den är schysst :?
Man börjar ju bli lite bitter.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an

Post by FoX »

Inget direkt flyt.

Jag hade planerat att skriva ett lång inlägg om hur jävla seriös och duktig jag har varit när jag skruvat ihop motorn.

Specat de nya ventilfjädrarna till att varva som faan, använder s50 inner och ppf:s ytter + 2mm chims för att öppnå 110kg vid max lyft 10,8mm.

Dragit moment på alla skruvar med kalibrerad momentnyckel
nya packningar överallt + skilikon

Uppstart går bra..

MEN...


Det börjar med att motorn läcker olja ---> förmodligen för att jag planat av bröstkåpan så den skulle passa gammla motorn med ett block som var planat.
När jag efter drar toppen med de nya fina arp bultarna, så sträcker sig en, och en annan går av.

Tur nog hade jag kvar den gammla satsen med arp bult. I med dom iväg på bromsning.


Sen bromsningen
Filmen talar för sig själv.

http://www.youtube.com/watch?v=ZfmCZyd5SCo" onclick="window.open(this.href);return false;
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Det går OBRA 15/6]

Post by m_ellisson »

Fyfan vad trist för dig :(
Hur mkt effekt han det bli innan det började banka? Mvh
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Re: FoX Vassa 4:an[Det går OBRA 15/6]

Post by Micke »

Fyfan va surt! :evil: Några teorier än om varför lagret gått ner sig? Lagerspelet var ju under kontroll iaf :roll:
/M|cke F@.gner
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

FoX Vassa 4:an[Det går OBRA 15/6]

Post by johankihl »

Det fattades en strypning i blocket om jag fattade rätt?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: FoX Vassa 4:an[Det går OBRA 15/6]

Post by Nisse Järnet »

Den som sitter i kanalen upp till toppen?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

FoX Vassa 4:an[Det går OBRA 15/6]

Post by johankihl »

Precis. Den var bortglömd.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Det går OBRA 15/6]

Post by FoX »

johankihl wrote:Det fattades en strypning i blocket om jag fattade rätt?
Strypningen är en backventil enl etk.
Det satt ingen i blocket, så jag beställde en på bmw. När fick den så va den för stor för att gå ner i hålet.

Då fick jag den uppfattningen att det bara va en backventil för att hålla kvar oljan i toppen till kammarna. Så med flit så montera jag inte den.... något som känns lite sådär nu. :oops:

Har rivit allt nu och ska iväg till västerås motorteknik och se om det går att laga min vev eller om jag behöver ta en ny.
Staken behöver en renovering också.

lite nya lager och en balancering på allt så borde det vara ok


edit. såg i ett annat gammalt block att det var ett gängat hål med en strypning.. det verkar finnas olika.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: FoX Vassa 4:an[Det går OBRA 15/6]

Post by Nisse Järnet »

Det där har jag också märkt, aldrig sett nån backventil sitta i nån M42 men däremot den gängade strypningen. :P
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Det går OBRA 15/6]

Post by TreLingon »

Nån anledning till att åka till Västerås Motorteknik ?
Dyrast i mellan Sverige :roll:

Kanske har bättre priser nu men var skit dyra förut iaf !
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Det går OBRA 15/6]

Post by Bonje »

För min del är det tvärt om. Någon gängad strypning har jag aldrig stött på i de motorer jag har rivit i, bara backventilen med kula. Latjo! :?
Backventilen fungerar garanterat som strypning den med.

Oavsett vad som orsakat raset, är nog alla överens om att det inte är värt att chansa och köra utan.. :roll:
Jag tyckte även att vevlagerskålarna satt lite konstigt i stake och överfall.. När man monterar lagren så dom är jäms med kanten på ena sidan så sticker kanten på lagret upp uppskattningsvis 0,3mm på motsvarande sida.

Någon som vet om det "sätter" sig när man drar stakarna eller om det är FEL! Rent spontant tycker jag att det kändes väldigt konstigt.. Borde inte vara så! :?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Re: FoX Vassa 4:an[Det går OBRA 15/6]

Post by PiLlEvAn »

Bonje wrote:För min del är det tvärt om. Någon gängad strypning har jag aldrig stött på i de motorer jag har rivit i, bara backventilen med kula. Latjo! :?
Backventilen fungerar garanterat som strypning den med.

Oavsett vad som orsakat raset, är nog alla överens om att det inte är värt att chansa och köra utan.. :roll:
Jag tyckte även att vevlagerskålarna satt lite konstigt i stake och överfall.. När man monterar lagren så dom är jäms med kanten på ena sidan så sticker kanten på lagret upp uppskattningsvis 0,3mm på motsvarande sida.

Någon som vet om det "sätter" sig när man drar stakarna eller om det är FEL! Rent spontant tycker jag att det kändes väldigt konstigt.. Borde inte vara så! :?
Man borde se om det inte är runt när man dragit staken och mäter lagerspelet.
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Det går OBRA 15/6]

Post by FoX »

Samma dag som bromsningen så hade jag tempot uppe, rev ur maskin och plocka isär skiten.

Image

Image

Image

Image

Image



Känns jätte kul att se när man vart så jävla nogrann att inget skit ska komma i motorn.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by FoX »

Såg att jag inte laggt upp en enda bild på den nya motorn..

Efter första raset så byggdes det en helt ny motor med allt nytt

Ny topp
Image

Portad och flödestestad under låång tid hos toms motor, efter allt detta testande portande och flösestestande.
Kan jag konstatera att:

- Det inte lönar sig att porta toppen på en m42 motor
- jag fick ca 8,5% bättre flöde på max lyft och max flöde vad bänken gav.

Tips till andra - don´t do it, you will fuck it up.

Image

Hade tänkt att jag skulle varva som faan.
Så jag ringde enem (som kammarna kommer ifrån) och fråga vad jag skulle ha i inspännings tryck och vid max lyft.
Så ja höfta med 3 bar laddtyrck och 8500rpm (högst osannorlikt, jag vet men så det räcker till.)
för den specen rekomendera dom 45kg vid inspännings mått och 110kg vid max lyft

Lite mäta, Använder en tillsastpinne till tiggen som fjäder :D

Image

Image

Image

Såå nu kommer fredrik aka ventilfjädern att mäta----> extreme!

Image

Image

Image

Image

Med denna super mega utrustningen så tog det ganska länga innan jag hitta fjädrar som passa min spec.

Det blev en s50b30 inner fjäder och ppf rejs fjädrar som jag schimsa ytterligare 2mm. Men denna setup blev det 50kg vid inspännings mått 38mm och vid max lyft +10,8mm blev det ganska exakt 110kg.

Image

Byter till m42e36 tryckare, då den väger lite mindre men gör samma jobb.

Image

Image

Nya ross kolvar och kina stakar som ska ge 9.0 :1

Image

Nytt block som borrades, hornades samt pyramidringades på västerås motorteknik.

Image

Image

Image

Image

Kolvmonterings verktyg :wink:

Image

Image


Image

Image

Image

gillade inte att jag vart retad för min morotsoranga röda färg så det blev grå med struktur.

Image

Image

Image

Byter ner mig i storlek på turbo till en sc58 billet.

Image
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Post Reply