Såg att jag inte laggt upp en enda bild på den nya motorn..
Efter första raset så byggdes det en helt ny motor med allt nytt
Ny topp
Portad och flödestestad under låång tid hos toms motor, efter allt detta testande portande och flösestestande.
Kan jag konstatera att:
- Det inte lönar sig att porta toppen på en m42 motor
- jag fick ca 8,5% bättre flöde på max lyft och max flöde vad bänken gav.
Tips till andra - don´t do it, you will fuck it up.
Hade tänkt att jag skulle varva som faan.
Så jag ringde enem (som kammarna kommer ifrån) och fråga vad jag skulle ha i inspännings tryck och vid max lyft.
Så ja höfta med 3 bar laddtyrck och 8500rpm (högst osannorlikt, jag vet men så det räcker till.)
för den specen rekomendera dom 45kg vid inspännings mått och 110kg vid max lyft
Lite mäta, Använder en tillsastpinne till tiggen som fjäder
Såå nu kommer fredrik aka ventilfjädern att mäta----> extreme!
Med denna super mega utrustningen så tog det ganska länga innan jag hitta fjädrar som passa min spec.
Det blev en s50b30 inner fjäder och ppf rejs fjädrar som jag schimsa ytterligare 2mm. Men denna setup blev det 50kg vid inspännings mått 38mm och vid max lyft +10,8mm blev det ganska exakt 110kg.
Byter till m42e36 tryckare, då den väger lite mindre men gör samma jobb.
Nya ross kolvar och kina stakar som ska ge 9.0 :1
Nytt block som borrades, hornades samt pyramidringades på västerås motorteknik.
Kolvmonterings verktyg
gillade inte att jag vart retad för min morotsoranga röda färg så det blev grå med struktur.
Byter ner mig i storlek på turbo till en sc58 billet.
