FoX 318is Turbo 612whp [Uppdate 25/8]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

FoX 318is Turbo 612whp [Uppdate 25/8]

Post by FoX »

FoX Vassa 4:an

För att göra en lång historia kort…det hela börja med ett avstannat m20 turbo bygge. Då min kompis Bonje höll på med turbo-konverteringa sin m3e30. Han kom på tanken att bygga en roligare bruksbil. Den befintliga bruksbilen en e30 318is hade en fin motor, en modern motor med hydrauliska lyftare, olje-kylda kolvar etc. Då han hade en ny och en beg. kkk24 från Volvo s60r liggandes.

Den begagnade var till salu, i samband med det kom tankarna att turbo konvertera tillbaka. Jag blev osäker, anledningen till att 325ix turbo inte blev av, var att jag kände att jag inte hade kunskapen att bygga klart den. Bonje kom med förslaget att jag kunde kopiera hans bygge. En bra ide, då fick jag ett bollplank med alla frågor/problem jag stöter på.

Den begagnade kkk24 inhandlades och 318is turbo var på g, en röd 318is-91 utan taklucka inhandlades. Bilen hade powerflex bussningar och var sänkt.

Här kan man säga att det hela spåra ur.
Bonje fick veta att turbon bara har 270 graders lager och pallar inte mer än 1 bars ladd, i samma veva hade han kommit över en begagnad men ny precision sc6169e turbo billigt. Jag ville inte vara sämre så det var bara att hänga på, ny turbo samtidigt som Nira i3+ inhandlades. Separata spjäll från s50 införskaffade Bonje, och jag lika så. Bonje börja bygga plenum, jag lyckades övertyga honom att bygga ett åt mig med. 318is karossen hade lite rost osv, då stötte jag på en rostfri 320is kaross.. bara att läta på lädret.

Här kan man säga att det hela spåra ur igen
Tiden går delar inhandlas, tills en Johan Kihl ringer och undrar om inte jag ville åka fortare än Bonje :shock: … joo? Ett stycket Kihltech m42 inhandlas…

Setup
Motor: m42b18 16v
Block: Borr 84,5mm, Block deckat 1,65mm
Topp: Portat av Kihltech, styrningarna delvis borttagna. Avgasventilerna har fått en till radie slipad på tallriken.
Topp packning: Original urfräst toppackning.
Kammar: ~300 grader och 11,8/11,6mm lyft
Ventilfjädrar: Special dubbla ventilfjädrar med schims brickor i 5mm stål under, ca 50kg inspänt tryck och 100kg vid max lyft.
Kolvar: Wiseco kolvar till Honda b16a, 21mm kolvbult
Stakar: Arrow Precision 140mm vevstakar.
Spjällhus: Separata spjällhus från S50B30
Vevaxel: Org (smidd)
Turbo: Precision PT67A turbo, p-trim, 0,68 avgashus.
Grenrör: PPF med pullsplitt, kemförnicklat som de för övrigt gärna vill bygga fler av =)
Wg: Hks kopia 60mm
Sprut: Nira i3+
Plenum: Bonje made
Spridare: Bosch "GAS" 1600cc spridare
Fuelrail: 4-cyl volvo, modifierad med AN kopplingar.
Bränsle tryckregulator: Aeromotive tryckregulator, något upp borrad.
Kylare: m5 e34
Ic: 650x440x75
Avgassystem: 3” Rostfritt
Växellåda: ZF från e36 328/m3
Svänghjul & koppling: Lättat m20 svänghjul, Sach 618 tryckplatta tillsammans med 4 pucks sinter
Kardan: Volvo 360 Modifierad för Bmw
Bakvagn: PPF skottsäker bakvagn = Diffbroms från Bmw 535 E28 med 3,07:1 utväxling. Powerflex bussningar, Justerbar camber och toe in. Nuke perfomance drivaxlar tillsammans 5-serie medbingare och knutar.
Utvändigt: m-tech2

Image Image Image Image Image Image

Var är turbon?... på renovering.
Last edited by FoX on 25 Aug 2013, 10:56, edited 48 times in total.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Mums, det här kommer bli mysigt..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

jävligt nice alltså!
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

Håller med peppe :D brutaaaalt. ska bli roligt att se den på gatan nästa säsong! lycka till!
User avatar
Tjorven
Posts: 38
Joined: 09 Sep 2006, 01:04
Location: Luleå

Post by Tjorven »

Coolt! :twisted: Hur långt gånget är bygget?
MVH
/
Tjorven aka Desa
Mitsubishi Evo 6
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

motorn ser ut som på bilden...samma sak med bilen. jag väntar på en 2 pelar lyft till verkstan.

Får lite grejer från ppf när min andra topp är klar :shock:
Sen är det andra plenumet klart(sitter på bonje bil just nu) ska modifiera om fästet på de separata spjällen då det inte passar med bultdelningen från toppen.

lite tryckrör ska tillverkas, samt avgassystem annars så tror jag att jag har alla gerjer.(till motorn)

Vilket chassi jag ska ha är jag inte säker på men det lutar åt Coilovers, powerflex samt vättre Krängningshämmar. För att få stopp på skiten blir det väll big brake kit.. Men det är ju det att det kostar, bara det ovan nämda är ju 20-30k :cry:
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

ööhhn öhhn. får man provköra denna skapelse sen eller?

putsbög.

=) love ya
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
ossie
Posts: 170
Joined: 04 Dec 2005, 18:11
Location: Estland

Post by ossie »

Erki87 wrote:ööhhn öhhn. får man provköra denna skapelse sen eller?

putsbög.

=) love ya
Jag har redan testat den..
mcLaren 570s
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

1 burk coting (black satin)
4m avgasbandage
inhandlat

vet inte om det är overkill med både cotating och avgasbandage, men det kan ju inte bli sämmre alla fall. :lol: :wink:
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

FoX wrote:1 burk coting (black satin)
4m avgasbandage
inhandlat

vet inte om det är overkill med både cotating och avgasbandage, men det kan ju inte bli sämmre alla fall. :lol: :wink:
Nej så kör jag.. blir fint det.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

bort med mtech 2 vinge och på med mtech 1 "vinge".

Image
Image
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

"ny" sexig mtech 1 ratt inhandlad, fick med org förpackning. :shock:

Image

jag tycker inte om mtech 2 ratten alls, när jag rattar mycket så tutar jag då och då. Tack vare dessa jävla 3 tutknappar. Mtech 1 ratten är mycket bättre.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Flaxis
Posts: 195
Joined: 22 Nov 2005, 03:51
Location: gbg

Post by Flaxis »

FoX wrote:1 burk coting (black satin)
4m avgasbandage
inhandlat

vet inte om det är overkill med både cotating och avgasbandage, men det kan ju inte bli sämmre alla fall. :lol: :wink:
coatingen, vart köper man sådan?
Tack på förhand//Flaxis
förvirrad!!!
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Flaxis wrote:
FoX wrote:1 burk coting (black satin)
4m avgasbandage
inhandlat

vet inte om det är overkill med både cotating och avgasbandage, men det kan ju inte bli sämmre alla fall. :lol: :wink:
coatingen, vart köper man sådan?
Tack på förhand//Flaxis
Weird. Tyvärr är det så dyrt att det inte lönar sig att göra själv, och man msåte även ha en ugn stor nog att få in det man applicerar på hängande.

Vi håller på och ska köpa in all utrustning för coating så det kommer bli billigare att få coatat i Sverige snart.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Nu kommer jag inte i håg var det står på coatingen när man köper den.. Måste den hettas upp för att härda?

Borde ju gå lika bra att härda coatingen genom att låta motorn puttra på tomgång ett tag. :?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Bonje wrote:Nu kommer jag inte i håg var det står på coatingen när man köper den.. Måste den hettas upp för att härda?

Borde ju gå lika bra att härda coatingen genom att låta motorn puttra på tomgång ett tag. :?
Den skall härdas i typ 400 grader, men går som du säger härda på plats. Problemet då blir att inte vara så klumpig då man lyfter ner/monterar grejerna i bilen eftersom det inte blir bra om man stöter i det allt för mycket.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply