För att göra en lång historia kort…det hela börja med ett avstannat m20 turbo bygge. Då min kompis Bonje höll på med turbo-konverteringa sin m3e30. Han kom på tanken att bygga en roligare bruksbil. Den befintliga bruksbilen en e30 318is hade en fin motor, en modern motor med hydrauliska lyftare, olje-kylda kolvar etc. Då han hade en ny och en beg. kkk24 från Volvo s60r liggandes.
Den begagnade var till salu, i samband med det kom tankarna att turbo konvertera tillbaka. Jag blev osäker, anledningen till att 325ix turbo inte blev av, var att jag kände att jag inte hade kunskapen att bygga klart den. Bonje kom med förslaget att jag kunde kopiera hans bygge. En bra ide, då fick jag ett bollplank med alla frågor/problem jag stöter på.
Den begagnade kkk24 inhandlades och 318is turbo var på g, en röd 318is-91 utan taklucka inhandlades. Bilen hade powerflex bussningar och var sänkt.
Här kan man säga att det hela spåra ur.
Bonje fick veta att turbon bara har 270 graders lager och pallar inte mer än 1 bars ladd, i samma veva hade han kommit över en begagnad men ny precision sc6169e turbo billigt. Jag ville inte vara sämre så det var bara att hänga på, ny turbo samtidigt som Nira i3+ inhandlades. Separata spjäll från s50 införskaffade Bonje, och jag lika så. Bonje börja bygga plenum, jag lyckades övertyga honom att bygga ett åt mig med. 318is karossen hade lite rost osv, då stötte jag på en rostfri 320is kaross.. bara att läta på lädret.
Här kan man säga att det hela spåra ur igen
Tiden går delar inhandlas, tills en Johan Kihl ringer och undrar om inte jag ville åka fortare än Bonje

Setup
Motor: m42b18 16v
Block: Borr 84,5mm, Block deckat 1,65mm
Topp: Portat av Kihltech, styrningarna delvis borttagna. Avgasventilerna har fått en till radie slipad på tallriken.
Topp packning: Original urfräst toppackning.
Kammar: ~300 grader och 11,8/11,6mm lyft
Ventilfjädrar: Special dubbla ventilfjädrar med schims brickor i 5mm stål under, ca 50kg inspänt tryck och 100kg vid max lyft.
Kolvar: Wiseco kolvar till Honda b16a, 21mm kolvbult
Stakar: Arrow Precision 140mm vevstakar.
Spjällhus: Separata spjällhus från S50B30
Vevaxel: Org (smidd)
Turbo: Precision PT67A turbo, p-trim, 0,68 avgashus.
Grenrör: PPF med pullsplitt, kemförnicklat som de för övrigt gärna vill bygga fler av =)
Wg: Hks kopia 60mm
Sprut: Nira i3+
Plenum: Bonje made
Spridare: Bosch "GAS" 1600cc spridare
Fuelrail: 4-cyl volvo, modifierad med AN kopplingar.
Bränsle tryckregulator: Aeromotive tryckregulator, något upp borrad.
Kylare: m5 e34
Ic: 650x440x75
Avgassystem: 3” Rostfritt
Växellåda: ZF från e36 328/m3
Svänghjul & koppling: Lättat m20 svänghjul, Sach 618 tryckplatta tillsammans med 4 pucks sinter
Kardan: Volvo 360 Modifierad för Bmw
Bakvagn: PPF skottsäker bakvagn = Diffbroms från Bmw 535 E28 med 3,07:1 utväxling. Powerflex bussningar, Justerbar camber och toe in. Nuke perfomance drivaxlar tillsammans 5-serie medbingare och knutar.
Utvändigt: m-tech2

Var är turbon?... på renovering.