E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

TreLingon wrote:Oljefilterlocket säljer redan ppf i webshopen som är fränt :)

Fått rörslingan ?

Ser skit bra ut !
Hehe okej, men fränare med eget ju :)

Den ligger fortfarande hos ombudet, ska masa mig dit o hämta det imorn.

Fortsatte meka med styrväxeln ikväll, men det såg jäkligt trångt ut med E36-växeln :? slänger upp lite bilder snart så ska ni få se hur det ser ut..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Det är skööönt när det är trångt :wink:
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

haha amen!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Problemet är att knutarna/stagen är för långa, och då blir det att de "spänner" i knutarna. Det hugger alltså lite i ratten när man svänger

Hur löser man detta enklast, hur har ni andra gjort? Vill ju helst slippa bump-steer och allt vad det innebär. Ska man montera i främre eller bakre hålen på balken?

Kameravinklarna är lite hur som.. men så här har jag provmonterat


Image

Image

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Jag kan ju tillägga att jag provmonterade styrväxeln i dom bakre hålen, men då är rattaxeln 2-3cm för lång. Jag skulle kunna ta bort gummit där uppe, men det är bara 1-1,5cm tjockt vad det ser ut som.. fuckit

Hur gör jag??
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Nu sitter skiten där. Va tajt men det gick för mig.. :lol: Väntar på låsbläck och muttrar till styrlederna från BMW, sen ska det köpas ATF-olja och provsvängas :)

Skulle ha lackat/renoverat upp hela framvagnen oxå, men pallar inte göra det nu. Får bli i ett senare skede. Men hur är det om man kör utan innerskärmar med E36-växel, behövs distanser på växeln för att däcken inte ska ta i när man svänger? Jag vet inte hur dom ser ut på en E30, men på E36 går dom ner en bit.



Image

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Vad var det för fel med styrningen? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Det blev trångt när det skulle passas mot styrväxelns axel. Fick fila lite i dom främre hålen på balken så blev de bra :) Sen fick jag ha distanser ovanför växeln som var 14-15mm ungefär
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Casy wrote:Det blev trångt när det skulle passas mot styrväxelns axel. Fick fila lite i dom främre hålen på balken så blev de bra :) Sen fick jag ha distanser ovanför växeln som var 14-15mm ungefär
e36 styrväxel är en härlig uppdatering! jag satte nog mina distanser på undersidan men jag har ju inte m50 utan m20 motor.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Mjo ska bli riktigt spännande :) Har höga förhoppningar!

Svarvade fram 2st styrstopp 14mm tjocka. Man vill ju ha så mycket styrning som möjligt, och många verkar köra med 12mm. Men isåfall är det inte värre än att jag slipar ner dom


Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Jag kör utan styrstopp :lol:
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Kanske går göra de oxå :P Funkar de bra eller?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

beror på hur stora och breda fälgar du åker med
jag som ska åka 18" med 8" breda skulle det tydligen inte funka, så köpte styrstopp, har dock inte monterat dom än så kan inte svara på om det går eller ej ;) hehe


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

7,5" breda 215/40/17" däck :) ET vet ja dock inte.. Kanske går utan styrstopp eller vad tror du? :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
jocke_e30
Posts: 991
Joined: 01 Apr 2007, 16:20
Location: Mora

Post by jocke_e30 »

jag åker utan styrstopp med 17x8 et kommer jag inte ihåg.. 20mm spacer
205/40 och 60mm sänkning. tar inte i åt mig
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

ska du ha några spacers och det är "rätt" et så kanske det klarar sig :)
bara till att testa


mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Funkar fint för mig. Jag har dock org 14" fälgar.

Men ju lägre ET på fälgen destu bättre. Annars är de inte fel med styrstopp.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Post Reply