Ni Lackerare! Har ni Tips / bilder på era maskeringar? :)

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Ni Lackerare! Har ni Tips / bilder på era maskeringar? :)

Post by Fredriktak »

Maskering är verkligen svårt att få bra flyt i.. Att få det gå fort samtidigt som man inte fuskar så det ryker in färg och klarlack här och var, är inte det lättaste, överarbetar förmodligen maskeringen som det är nu. Men så det är som rookie antar jag.

Har ni någe tips?

Hur ser era maskeringar ut? Har ni bilder? :)
Jag lägger hellre en bit tejp/papper extra än att vara osäker på om det ryker in. Hur lång tid tog det för er att få ett bra flyt i maskeringen? Allt det andra går bra/fort, men maskeringen är det som är segast för mig nu. funkar helt klart, men vill ha lite nyttiga tips! Så man kan bli snabbare, för det kan jag, bara jag får lite rutin och vettiga tips. Dom ger tips på jobbet, men tänkte kolla lite andra åsikter / tips. Allt bra är nyttigt.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
FugitivE
Posts: 1385
Joined: 02 Jun 2007, 10:05
Location: Värmdö

Post by FugitivE »

Förstår precis det du skriver, då jag inte får något riktigt flyt i maskeringen heller, vilket kan vara pain in the ass ibland.. men så är det väl när det alltid dyker upp olika bilar, och olika skador, vilket gör så att maskeringen blir lidande..

Något vi gör på jobbet är ju iallafall så att..

Hålla maskeringen snygg och fin, inte massa små duttande med tejpen överallt, vilket blir apjobbigt att maska av sen också i ugnen.

Maskera direkt för lackering.. ja alltså inte snabb maska för slipgrunden och sen maskera om på nytt.. vissa gör ju det, vissa inte.. tar ju iallafall mer tid att snabbmaska och göra om jobbet igen, vilket är ganska logiskt..

Men det är nog ganska svårt att bli riktigt snabb på att maskera, man måste ju se det lite framför sig också innan man maskar en bil hur allt ska bli.

Fast det viktigaste som jag tycker är ju att maska med rullen i handen hela tiden, dvs inte ta en tejpbit, lägga undan rullen, trycka dit tejpen med hjälp av båda händerna, sen ta upp rullen igen :D är ju ganska vanligt om man inte är van att maska att det blir så, eller har problem att riva av tejpen så det tar ytterligare längre tid :)

detta hjälpte väl dig knappast, men det du skrev fick mig att komma på massa saker man stöter på varje dag :D
Lackerare
User avatar
FugitivE
Posts: 1385
Joined: 02 Jun 2007, 10:05
Location: Värmdö

Post by FugitivE »

Sen att inte få påslag, av dvs klarlack på saker man har maskat in, kan vara riktigt jobbigt ibland..

Ibland tycker man att man har maskat hur bra som helst, men likförbannat kommer det lite påslag på en ruta som man får ta bort efteråt ändå :D
Lackerare
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

det där med att undvika påslag verkar vara nåt som lackerare har svårt att lyckas med enl egen erfarenhet
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Magnaten wrote:det där med att undvika påslag verkar vara nåt som lackerare har svårt att lyckas med enl egen erfarenhet

dagens sanning.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

FugitivE wrote:Förstår precis det du skriver, då jag inte får något riktigt flyt i maskeringen heller, vilket kan vara pain in the ass ibland.. men så är det väl när det alltid dyker upp olika bilar, och olika skador, vilket gör så att maskeringen blir lidande..

Något vi gör på jobbet är ju iallafall så att..

Hålla maskeringen snygg och fin, inte massa små duttande med tejpen överallt, vilket blir apjobbigt att maska av sen också i ugnen.

Maskera direkt för lackering.. ja alltså inte snabb maska för slipgrunden och sen maskera om på nytt.. vissa gör ju det, vissa inte.. tar ju iallafall mer tid att snabbmaska och göra om jobbet igen, vilket är ganska logiskt..

Men det är nog ganska svårt att bli riktigt snabb på att maskera, man måste ju se det lite framför sig också innan man maskar en bil hur allt ska bli.

Fast det viktigaste som jag tycker är ju att maska med rullen i handen hela tiden, dvs inte ta en tejpbit, lägga undan rullen, trycka dit tejpen med hjälp av båda händerna, sen ta upp rullen igen :D är ju ganska vanligt om man inte är van att maska att det blir så, eller har problem att riva av tejpen så det tar ytterligare längre tid :)

detta hjälpte väl dig knappast, men det du skrev fick mig att komma på massa saker man stöter på varje dag :D
Tackar :) Alltid kul och höra hur andra gör, upplever det :) Släpper sällan tejprullen, försöker att ha den med mig, värsta som finns är att springa och leta efter saker när man behöver det.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

man ränsar bilen så bara chasit e kvar då spar man tape.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Sjögren Racing
Posts: 729
Joined: 29 Jul 2008, 21:38
Location: Tingsryd

Post by Sjögren Racing »

FugitivE wrote:Sen att inte få påslag, av dvs klarlack på saker man har maskat in, kan vara riktigt jobbigt ibland..

Ibland tycker man att man har maskat hur bra som helst, men likförbannat kommer det lite påslag på en ruta som man får ta bort efteråt ändå :D
Ska man enbart köra klarlack och inte lägga bas så måste man dubbelmaskera alltså två lager maskeringspapper,för klarlacken är så aggresiv att den blöder igenom maskeringspappret.
Men lägger man bas först så händer inte det,jävligt skumt?
076-0308240
User avatar
jimm_y
Posts: 343
Joined: 22 Sep 2008, 17:53
Location: Klippan

Post by jimm_y »

Då har kanske pappret blivit mättat av basen kanske?
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad


http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
FugitivE
Posts: 1385
Joined: 02 Jun 2007, 10:05
Location: Värmdö

Post by FugitivE »

Sjögren Racing wrote:
FugitivE wrote:Sen att inte få påslag, av dvs klarlack på saker man har maskat in, kan vara riktigt jobbigt ibland..

Ibland tycker man att man har maskat hur bra som helst, men likförbannat kommer det lite påslag på en ruta som man får ta bort efteråt ändå :D
Ska man enbart köra klarlack och inte lägga bas så måste man dubbelmaskera alltså två lager maskeringspapper,för klarlacken är så aggresiv att den blöder igenom maskeringspappret.
Men lägger man bas först så händer inte det,jävligt skumt?

Vi täcker bilarna med maskplast, väldigt sällan maskpapper vid lackering.
Lackerare
User avatar
Sjögren Racing
Posts: 729
Joined: 29 Jul 2008, 21:38
Location: Tingsryd

Post by Sjögren Racing »

FugitivE wrote:
Sjögren Racing wrote:
FugitivE wrote:Sen att inte få påslag, av dvs klarlack på saker man har maskat in, kan vara riktigt jobbigt ibland..

Ibland tycker man att man har maskat hur bra som helst, men likförbannat kommer det lite påslag på en ruta som man får ta bort efteråt ändå :D
Ska man enbart köra klarlack och inte lägga bas så måste man dubbelmaskera alltså två lager maskeringspapper,för klarlacken är så aggresiv att den blöder igenom maskeringspappret.
Men lägger man bas först så händer inte det,jävligt skumt?

Vi täcker bilarna med maskplast, väldigt sällan maskpapper vid lackering.
Jag brukar oftast med köra med maskeringsfolie.Dock tråkigt att klarlacken inte fassnar på folien så att man får maska om ifall man behöver klarlacka om ett parti.Men annars är det skitsmidigt med folie!
076-0308240
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Verkar som många gör olika, maskering tar nog sin lilla tid att bli riktigt vass på..
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
stoffe
Posts: 307
Joined: 26 Nov 2005, 00:44
Location: sandviken

Post by stoffe »

[quote="Fredriktak"]Verkar som många gör olika, maskering tar nog sin lilla tid att bli riktigt vass på..[/quote
målat bilar i ca 15 år det kommer tro mej :lol:
jag lackar svart men även andra färger
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

stoffe wrote:
Fredriktak wrote:Verkar som många gör olika, maskering tar nog sin lilla tid att bli riktigt vass på..[/quote
målat bilar i ca 15 år det kommer tro mej :lol:
;)
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

Magnaten wrote:det där med att undvika påslag verkar vara nåt som lackerare har svårt att lyckas med enl egen erfarenhet
kan det bero på att pb gillar kemikalier :lol:
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

stoffe wrote:
Fredriktak wrote:Verkar som många gör olika, maskering tar nog sin lilla tid att bli riktigt vass på..[/quote
målat bilar i ca 15 år det kommer tro mej :lol:
bara för att du kan :lol: har hört att su ska lacka hondor gratis :twisted:
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Måste baar fråga en sak här som inte gällermaskeringar, men vad tjänar man i timmen som lackerrare.?
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Post Reply