Ni Lackerare! Har ni Tips / bilder på era maskeringar? :)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Ni Lackerare! Har ni Tips / bilder på era maskeringar? :)
Maskering är verkligen svårt att få bra flyt i.. Att få det gå fort samtidigt som man inte fuskar så det ryker in färg och klarlack här och var, är inte det lättaste, överarbetar förmodligen maskeringen som det är nu. Men så det är som rookie antar jag.
Har ni någe tips?
Hur ser era maskeringar ut? Har ni bilder?
Jag lägger hellre en bit tejp/papper extra än att vara osäker på om det ryker in. Hur lång tid tog det för er att få ett bra flyt i maskeringen? Allt det andra går bra/fort, men maskeringen är det som är segast för mig nu. funkar helt klart, men vill ha lite nyttiga tips! Så man kan bli snabbare, för det kan jag, bara jag får lite rutin och vettiga tips. Dom ger tips på jobbet, men tänkte kolla lite andra åsikter / tips. Allt bra är nyttigt.
Har ni någe tips?
Hur ser era maskeringar ut? Har ni bilder?
Jag lägger hellre en bit tejp/papper extra än att vara osäker på om det ryker in. Hur lång tid tog det för er att få ett bra flyt i maskeringen? Allt det andra går bra/fort, men maskeringen är det som är segast för mig nu. funkar helt klart, men vill ha lite nyttiga tips! Så man kan bli snabbare, för det kan jag, bara jag får lite rutin och vettiga tips. Dom ger tips på jobbet, men tänkte kolla lite andra åsikter / tips. Allt bra är nyttigt.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Förstår precis det du skriver, då jag inte får något riktigt flyt i maskeringen heller, vilket kan vara pain in the ass ibland.. men så är det väl när det alltid dyker upp olika bilar, och olika skador, vilket gör så att maskeringen blir lidande..
Något vi gör på jobbet är ju iallafall så att..
Hålla maskeringen snygg och fin, inte massa små duttande med tejpen överallt, vilket blir apjobbigt att maska av sen också i ugnen.
Maskera direkt för lackering.. ja alltså inte snabb maska för slipgrunden och sen maskera om på nytt.. vissa gör ju det, vissa inte.. tar ju iallafall mer tid att snabbmaska och göra om jobbet igen, vilket är ganska logiskt..
Men det är nog ganska svårt att bli riktigt snabb på att maskera, man måste ju se det lite framför sig också innan man maskar en bil hur allt ska bli.
Fast det viktigaste som jag tycker är ju att maska med rullen i handen hela tiden, dvs inte ta en tejpbit, lägga undan rullen, trycka dit tejpen med hjälp av båda händerna, sen ta upp rullen igen är ju ganska vanligt om man inte är van att maska att det blir så, eller har problem att riva av tejpen så det tar ytterligare längre tid
detta hjälpte väl dig knappast, men det du skrev fick mig att komma på massa saker man stöter på varje dag
Något vi gör på jobbet är ju iallafall så att..
Hålla maskeringen snygg och fin, inte massa små duttande med tejpen överallt, vilket blir apjobbigt att maska av sen också i ugnen.
Maskera direkt för lackering.. ja alltså inte snabb maska för slipgrunden och sen maskera om på nytt.. vissa gör ju det, vissa inte.. tar ju iallafall mer tid att snabbmaska och göra om jobbet igen, vilket är ganska logiskt..
Men det är nog ganska svårt att bli riktigt snabb på att maskera, man måste ju se det lite framför sig också innan man maskar en bil hur allt ska bli.
Fast det viktigaste som jag tycker är ju att maska med rullen i handen hela tiden, dvs inte ta en tejpbit, lägga undan rullen, trycka dit tejpen med hjälp av båda händerna, sen ta upp rullen igen är ju ganska vanligt om man inte är van att maska att det blir så, eller har problem att riva av tejpen så det tar ytterligare längre tid
detta hjälpte väl dig knappast, men det du skrev fick mig att komma på massa saker man stöter på varje dag
Lackerare
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Tackar Alltid kul och höra hur andra gör, upplever det Släpper sällan tejprullen, försöker att ha den med mig, värsta som finns är att springa och leta efter saker när man behöver det.FugitivE wrote:Förstår precis det du skriver, då jag inte får något riktigt flyt i maskeringen heller, vilket kan vara pain in the ass ibland.. men så är det väl när det alltid dyker upp olika bilar, och olika skador, vilket gör så att maskeringen blir lidande..
Något vi gör på jobbet är ju iallafall så att..
Hålla maskeringen snygg och fin, inte massa små duttande med tejpen överallt, vilket blir apjobbigt att maska av sen också i ugnen.
Maskera direkt för lackering.. ja alltså inte snabb maska för slipgrunden och sen maskera om på nytt.. vissa gör ju det, vissa inte.. tar ju iallafall mer tid att snabbmaska och göra om jobbet igen, vilket är ganska logiskt..
Men det är nog ganska svårt att bli riktigt snabb på att maskera, man måste ju se det lite framför sig också innan man maskar en bil hur allt ska bli.
Fast det viktigaste som jag tycker är ju att maska med rullen i handen hela tiden, dvs inte ta en tejpbit, lägga undan rullen, trycka dit tejpen med hjälp av båda händerna, sen ta upp rullen igen är ju ganska vanligt om man inte är van att maska att det blir så, eller har problem att riva av tejpen så det tar ytterligare längre tid
detta hjälpte väl dig knappast, men det du skrev fick mig att komma på massa saker man stöter på varje dag
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
- Sjögren Racing
- Posts: 729
- Joined: 29 Jul 2008, 21:38
- Location: Tingsryd
Ska man enbart köra klarlack och inte lägga bas så måste man dubbelmaskera alltså två lager maskeringspapper,för klarlacken är så aggresiv att den blöder igenom maskeringspappret.FugitivE wrote:Sen att inte få påslag, av dvs klarlack på saker man har maskat in, kan vara riktigt jobbigt ibland..
Ibland tycker man att man har maskat hur bra som helst, men likförbannat kommer det lite påslag på en ruta som man får ta bort efteråt ändå
Men lägger man bas först så händer inte det,jävligt skumt?
076-0308240
Då har kanske pappret blivit mättat av basen kanske?
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjögren Racing wrote:Ska man enbart köra klarlack och inte lägga bas så måste man dubbelmaskera alltså två lager maskeringspapper,för klarlacken är så aggresiv att den blöder igenom maskeringspappret.FugitivE wrote:Sen att inte få påslag, av dvs klarlack på saker man har maskat in, kan vara riktigt jobbigt ibland..
Ibland tycker man att man har maskat hur bra som helst, men likförbannat kommer det lite påslag på en ruta som man får ta bort efteråt ändå
Men lägger man bas först så händer inte det,jävligt skumt?
Vi täcker bilarna med maskplast, väldigt sällan maskpapper vid lackering.
Lackerare
- Sjögren Racing
- Posts: 729
- Joined: 29 Jul 2008, 21:38
- Location: Tingsryd
Jag brukar oftast med köra med maskeringsfolie.Dock tråkigt att klarlacken inte fassnar på folien så att man får maska om ifall man behöver klarlacka om ett parti.Men annars är det skitsmidigt med folie!FugitivE wrote:Sjögren Racing wrote:Ska man enbart köra klarlack och inte lägga bas så måste man dubbelmaskera alltså två lager maskeringspapper,för klarlacken är så aggresiv att den blöder igenom maskeringspappret.FugitivE wrote:Sen att inte få påslag, av dvs klarlack på saker man har maskat in, kan vara riktigt jobbigt ibland..
Ibland tycker man att man har maskat hur bra som helst, men likförbannat kommer det lite påslag på en ruta som man får ta bort efteråt ändå
Men lägger man bas först så händer inte det,jävligt skumt?
Vi täcker bilarna med maskplast, väldigt sällan maskpapper vid lackering.
076-0308240
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact: