M&M's e30's m50b25tic/m62b44tic

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Fin känsla när bygget ska få bekänna färg första gången :)

Hoppas det lirar för dig!
Lillberno
Posts: 289
Joined: 26 Feb 2010, 13:10
Location: Västervik

Post by Lillberno »

Hur gick det med mappningen? :)

Mvh!
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Lillberno wrote:Hur gick det med mappningen? :)

Mvh!
jävla piss bmw o bara strula!

Nu så fort motorn blir varm så tappar den oljetrycket.. vet e fan vad som kan vara felet.

någon som kan ge mej nått förslag..har några funderingar själv på vad det kan vara men tänkt om någon annan kom med nått annat förslag.. blir nog att riva bort tråget o inspektera oljepumpen. :evil:
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Har du oljetrycksmätare så du ser exakt tryck eller är de lampan i instrumentet som lyser när den blir varm?
isåfall kan de ju vara givaren som är dålig,vart med om de..
Har du alla 3 styrstift kvar på pumpen?
sen kan de ju ha att göra med att du har rakställt motorn oxå..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Post by hockne »

Fan vilket bygge, snyggt.
Hoppas att olje problemet fixar sig.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

moonzhine wrote:Har du oljetrycksmätare så du ser exakt tryck eller är de lampan i instrumentet som lyser när den blir varm?
isåfall kan de ju vara givaren som är dålig,vart med om de..
Har du alla 3 styrstift kvar på pumpen?
sen kan de ju ha att göra med att du har rakställt motorn oxå..
har oljetrycksmätare inkopplat o ser exakt!
Kommer tyvär inte ihåg om jag har alla 3st styrstiften kvar.

Det ska inte påverka något om man rakställer motorn, har ju vinklat om sugröret till oljan.

Känns som om det blir att riva ner framvagnen o lossa tråget i veckan o kolla om man kan se nått.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

hockne wrote:Fan vilket bygge, snyggt.
Hoppas att olje problemet fixar sig.
Hahah..har inte lagt upp några nya bilder nu när allt satt på plats o sen när man har en bakruta i heller.. du kommer nog att få se den snart ute på vägaran i din närhet;)
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Nu har jag övertalat polarn att han ska bygga på en bmw!

Mackan bygger på en 318 som kommer att förses med en överladdad m50.
Tanken är att testa gränserna o hålla det som en budget/busbil.

Vi har valt att testa o försöka nå över 500hk strecket utan att öppna motorn.

Bil:

e30 318 -86

Drivlina:

Egen svarvad kardan
5-petad ZF låda från 525
Svetsad diff, Kanske någon 535diff i framtiden. Typ skottsäker bakvagn
Ny bussningar runt om (skall inhandlas)
618 tryckplatta
4-puckad sinter

Motor:

M50B25 ickevanos -92 (oöppnad)
ARP topplocksbultar
ARP ramlager
525 tråg med svetsad oljeretur
Modifierat Kina grenrör
Schwitser s300 In 63-64. Komp 91mm Turbin 83mm och 74 ut A/R 1,25
Lättat M20 svänghjul
TB wastgate
dumpkopieraren Intercooler
Bränslesystem
Greddy Dump

Bränsle

TB btr
1200cc spridare
2st bosch 044
100 mikrom filter
nya aluminium bränsle ledningar
Ombyggd fuelrail

Tändning:

Megasquirt 1 v3
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Mackans e30

Image
Image
Image
Image
Image


Packningar och ARP

Image
Image

Fick äntligen tag i ett e34 tråg som mackan fixade med innan svetsning
Image

Mackan ville ha allt gömt fick han för sig så han byggda in mätarna..jävligt stiligt!
Image
Image
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Nya mätarna
Image

Dump
Image

Intercooler
Image

Tråget svetsat
Image

Motorfästena tillverkade
Image

M20 svänghjul med m50 startkrans
Image

Spakställ klart!
Image

Insugskam avsvarvad
Image

Ny 618 tryckplatta + 4 puck
Image

Stålomspunnet osv
Image

BTR
Image

Soppafilter
Image

1200cc spridarna
Image

Dieselkrök
Image

Turbon
Image

Dump
Image
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Efter att jag o mackan mest fockuserat oss på att få ihop hans e30 så har det inte blivit så mycket gjort på min e36a men nu igår så flytta jag in bilen i "meckgaraget" o började lite med nya bränslesystemet.
Image

Har köpt på mej en Aeromotiv eleminator pump+ en 70L hemma byggd bränslecell.
Image

Igår så fixade jag dit en ny plåt över reservhjulsbaljan så att fuelcellen hade någon stans att stå. Tanken är att jag skall kunna använda original tanklocket.
Image
Image
Image

I slutet av sommaren som var så hade jag strul med mitt oljetryck i maskinen.
Jag har funderat en massa... Både jag o Mackan är lite osäkra vad felet kan vara. Vi plockade ner oljepumpen och tog isär den i molekyler men kunde inte se några defekter. Det enda som vi inte har gjort är att kollat på vevlagerna, som dom flesta påstår är boven i detta.
Vi har samtidigt funderat på om felet kan bero på att jag har svetsat om oljefiltret o använder mej av för grova slangstorlekar så att den inte blir nått tryck i maskinen..funderar på att sätt dit en reduceringsventil o testa.

Om någon har nått vettigt att komma med på vad orsaken skulle kunna var så skulle jag uppskatta det enormt!

Saker som skall göras nu innan sommaren:
---------------------------------------------------
¤ Ta ner framvagnen o (slipa o lacka)

¤ Montera bort oljetråget o lämmna in det på svetsning (flytta oljeplugg o montera dit oljetempgivare.

¤ Montera ner bakvagn ( slipa o lack).

¤ Ta bort original bränsletanken.

¤ Bygga avgastunnel längst passagerarsidan o dra ut slutröret genom bakskärmen.

¤ Tillverka fjäderbenstag både fram o bak.

¤ Göra om kabelhärvan (Dra nya kablar till alla givare) o montera ms-boxen snyggt i handsfaket.

¤ Bygga om bränlsesystemet
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Igår vart det lite mecka, mackan hade beställt motstånd till tänstegen eftersom 2 st av dem 6 i boxen hade pajjat pga överslag PGA att ventilkåpspackningen läckte vid ett tändstift och själva tändhatten hade kasst gummi.
Så mackan var hade humöret på topp till en början.
Image
Image
Image

Själv så har jag haft lite ångest över mitt sprut o dess kabelhärva så jag fick ett ryck o började riva isär hela kabelhärvan.
Nu har jag pratat med mofids också, så han skulle fixa en färdig o snyggt uppmärkt kabelstump som jag kan använda o koppla in Megasquirtet på igen..fast denna gång snyggt dragna kablar med boxen gömd i handskfacket. Så i helgen kommer det bli att försöka hinna kunna dra nya strömkablar från batteriet o sen snygga till alla kablar till boxen.

När jag började rensa..tänkte va fan man gett sig in på
Image
Image

Här när man rensat lite, nu bara är det bara att börja dra alla nya kablar
Image
Image

Det invändiga..
Image


Fan va man tyckte innan man började mecka att man inte hade så mycket kvar att göra på bilen men nu hela tiden så kommer man på mera saker som man kan göra o måste fixa på bilen.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

oljetrycksproblemet är teoretiskt löst!!!! :twisted:

Fick ett tips om mitt omsvetsade filterhus. Bulten skall kapas o sitta kvar där...kom på att jag inte hade den på plats. Är till 98% säker att det är därför jag inte haft nått oljetryck.

Läste också i FAQ Turbokonvertering där dem också skrev:

- När man har kapat av koppen så sticker "röret" upp i mitten det ska inte kapas av, men bulten som går inuti ska skruvas ner i botten och kapas i samma höjd.


Så nu blir det att mecka bort tråget, oljefilter o ventilkåpan.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

moxi wrote:oljetrycksproblemet är teoretiskt löst!!!! :twisted:

Fick ett tips om mitt omsvetsade filterhus. Bulten skall kapas o sitta kvar där...kom på att jag inte hade den på plats. Är till 98% säker att det är därför jag inte haft nått oljetryck.

Läste också i FAQ Turbokonvertering där dem också skrev:

- När man har kapat av koppen så sticker "röret" upp i mitten det ska inte kapas av, men bulten som går inuti ska skruvas ner i botten och kapas i samma höjd.


Så nu blir det att mecka bort tråget, oljefilter o ventilkåpan.
Hoppas verkligen att det är det som är felet då!!! Isf så är det bara åtegärda så du får mappa iordning allt sen ut och snyta i sommar :D
Enköping, 073-3104393
User avatar
Rikard B
Posts: 1764
Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala

Post by Rikard B »

Mackan = Zlatan,haha kör han fortfarande grävare ;)
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Rikard B wrote:Mackan = Zlatan,haha kör han fortfarande grävare ;)
hahah..Japp fast inte lika mycket nu..han springer mest på ridskolan o plockar skit.

Vi råkade pajja han MS box pga ett oljeläckage vid ventilkåpan..vart överslag o då brann 1 tänsteg upp. Men nu i helgen fick vi tillbaks boxen o testade men fan vi fick inte igång den. Någon kunnig får hjälpa oss med inställningarna.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Fick du fart på oljetrycket nån gång då? :)
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
Post Reply