M&M's e30's m50b25tic/m62b44tic
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
jävla piss bmw o bara strula!Lillberno wrote:Hur gick det med mappningen?
Mvh!
Nu så fort motorn blir varm så tappar den oljetrycket.. vet e fan vad som kan vara felet.
någon som kan ge mej nått förslag..har några funderingar själv på vad det kan vara men tänkt om någon annan kom med nått annat förslag.. blir nog att riva bort tråget o inspektera oljepumpen.
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Har du oljetrycksmätare så du ser exakt tryck eller är de lampan i instrumentet som lyser när den blir varm?
isåfall kan de ju vara givaren som är dålig,vart med om de..
Har du alla 3 styrstift kvar på pumpen?
sen kan de ju ha att göra med att du har rakställt motorn oxå..
isåfall kan de ju vara givaren som är dålig,vart med om de..
Har du alla 3 styrstift kvar på pumpen?
sen kan de ju ha att göra med att du har rakställt motorn oxå..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Fan vilket bygge, snyggt.
Hoppas att olje problemet fixar sig.
Hoppas att olje problemet fixar sig.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
har oljetrycksmätare inkopplat o ser exakt!moonzhine wrote:Har du oljetrycksmätare så du ser exakt tryck eller är de lampan i instrumentet som lyser när den blir varm?
isåfall kan de ju vara givaren som är dålig,vart med om de..
Har du alla 3 styrstift kvar på pumpen?
sen kan de ju ha att göra med att du har rakställt motorn oxå..
Kommer tyvär inte ihåg om jag har alla 3st styrstiften kvar.
Det ska inte påverka något om man rakställer motorn, har ju vinklat om sugröret till oljan.
Känns som om det blir att riva ner framvagnen o lossa tråget i veckan o kolla om man kan se nått.
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Hahah..har inte lagt upp några nya bilder nu när allt satt på plats o sen när man har en bakruta i heller.. du kommer nog att få se den snart ute på vägaran i din närhet;)hockne wrote:Fan vilket bygge, snyggt.
Hoppas att olje problemet fixar sig.
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Nu har jag övertalat polarn att han ska bygga på en bmw!
Mackan bygger på en 318 som kommer att förses med en överladdad m50.
Tanken är att testa gränserna o hålla det som en budget/busbil.
Vi har valt att testa o försöka nå över 500hk strecket utan att öppna motorn.
Bil:
e30 318 -86
Drivlina:
Egen svarvad kardan
5-petad ZF låda från 525
Svetsad diff, Kanske någon 535diff i framtiden. Typ skottsäker bakvagn
Ny bussningar runt om (skall inhandlas)
618 tryckplatta
4-puckad sinter
Motor:
M50B25 ickevanos -92 (oöppnad)
ARP topplocksbultar
ARP ramlager
525 tråg med svetsad oljeretur
Modifierat Kina grenrör
Schwitser s300 In 63-64. Komp 91mm Turbin 83mm och 74 ut A/R 1,25
Lättat M20 svänghjul
TB wastgate
dumpkopieraren Intercooler
Bränslesystem
Greddy Dump
Bränsle
TB btr
1200cc spridare
2st bosch 044
100 mikrom filter
nya aluminium bränsle ledningar
Ombyggd fuelrail
Tändning:
Megasquirt 1 v3
Mackan bygger på en 318 som kommer att förses med en överladdad m50.
Tanken är att testa gränserna o hålla det som en budget/busbil.
Vi har valt att testa o försöka nå över 500hk strecket utan att öppna motorn.
Bil:
e30 318 -86
Drivlina:
Egen svarvad kardan
5-petad ZF låda från 525
Svetsad diff, Kanske någon 535diff i framtiden. Typ skottsäker bakvagn
Ny bussningar runt om (skall inhandlas)
618 tryckplatta
4-puckad sinter
Motor:
M50B25 ickevanos -92 (oöppnad)
ARP topplocksbultar
ARP ramlager
525 tråg med svetsad oljeretur
Modifierat Kina grenrör
Schwitser s300 In 63-64. Komp 91mm Turbin 83mm och 74 ut A/R 1,25
Lättat M20 svänghjul
TB wastgate
dumpkopieraren Intercooler
Bränslesystem
Greddy Dump
Bränsle
TB btr
1200cc spridare
2st bosch 044
100 mikrom filter
nya aluminium bränsle ledningar
Ombyggd fuelrail
Tändning:
Megasquirt 1 v3
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Mackans e30
Packningar och ARP
Fick äntligen tag i ett e34 tråg som mackan fixade med innan svetsning
Mackan ville ha allt gömt fick han för sig så han byggda in mätarna..jävligt stiligt!
Packningar och ARP
Fick äntligen tag i ett e34 tråg som mackan fixade med innan svetsning
Mackan ville ha allt gömt fick han för sig så han byggda in mätarna..jävligt stiligt!
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Nya mätarna
Dump
Intercooler
Tråget svetsat
Motorfästena tillverkade
M20 svänghjul med m50 startkrans
Spakställ klart!
Insugskam avsvarvad
Ny 618 tryckplatta + 4 puck
Stålomspunnet osv
BTR
Soppafilter
1200cc spridarna
Dieselkrök
Turbon
Dump
Dump
Intercooler
Tråget svetsat
Motorfästena tillverkade
M20 svänghjul med m50 startkrans
Spakställ klart!
Insugskam avsvarvad
Ny 618 tryckplatta + 4 puck
Stålomspunnet osv
BTR
Soppafilter
1200cc spridarna
Dieselkrök
Turbon
Dump
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Efter att jag o mackan mest fockuserat oss på att få ihop hans e30 så har det inte blivit så mycket gjort på min e36a men nu igår så flytta jag in bilen i "meckgaraget" o började lite med nya bränslesystemet.
Har köpt på mej en Aeromotiv eleminator pump+ en 70L hemma byggd bränslecell.
Igår så fixade jag dit en ny plåt över reservhjulsbaljan så att fuelcellen hade någon stans att stå. Tanken är att jag skall kunna använda original tanklocket.
I slutet av sommaren som var så hade jag strul med mitt oljetryck i maskinen.
Jag har funderat en massa... Både jag o Mackan är lite osäkra vad felet kan vara. Vi plockade ner oljepumpen och tog isär den i molekyler men kunde inte se några defekter. Det enda som vi inte har gjort är att kollat på vevlagerna, som dom flesta påstår är boven i detta.
Vi har samtidigt funderat på om felet kan bero på att jag har svetsat om oljefiltret o använder mej av för grova slangstorlekar så att den inte blir nått tryck i maskinen..funderar på att sätt dit en reduceringsventil o testa.
Om någon har nått vettigt att komma med på vad orsaken skulle kunna var så skulle jag uppskatta det enormt!
Saker som skall göras nu innan sommaren:
---------------------------------------------------
¤ Ta ner framvagnen o (slipa o lacka)
¤ Montera bort oljetråget o lämmna in det på svetsning (flytta oljeplugg o montera dit oljetempgivare.
¤ Montera ner bakvagn ( slipa o lack).
¤ Ta bort original bränsletanken.
¤ Bygga avgastunnel längst passagerarsidan o dra ut slutröret genom bakskärmen.
¤ Tillverka fjäderbenstag både fram o bak.
¤ Göra om kabelhärvan (Dra nya kablar till alla givare) o montera ms-boxen snyggt i handsfaket.
¤ Bygga om bränlsesystemet
Har köpt på mej en Aeromotiv eleminator pump+ en 70L hemma byggd bränslecell.
Igår så fixade jag dit en ny plåt över reservhjulsbaljan så att fuelcellen hade någon stans att stå. Tanken är att jag skall kunna använda original tanklocket.
I slutet av sommaren som var så hade jag strul med mitt oljetryck i maskinen.
Jag har funderat en massa... Både jag o Mackan är lite osäkra vad felet kan vara. Vi plockade ner oljepumpen och tog isär den i molekyler men kunde inte se några defekter. Det enda som vi inte har gjort är att kollat på vevlagerna, som dom flesta påstår är boven i detta.
Vi har samtidigt funderat på om felet kan bero på att jag har svetsat om oljefiltret o använder mej av för grova slangstorlekar så att den inte blir nått tryck i maskinen..funderar på att sätt dit en reduceringsventil o testa.
Om någon har nått vettigt att komma med på vad orsaken skulle kunna var så skulle jag uppskatta det enormt!
Saker som skall göras nu innan sommaren:
---------------------------------------------------
¤ Ta ner framvagnen o (slipa o lacka)
¤ Montera bort oljetråget o lämmna in det på svetsning (flytta oljeplugg o montera dit oljetempgivare.
¤ Montera ner bakvagn ( slipa o lack).
¤ Ta bort original bränsletanken.
¤ Bygga avgastunnel längst passagerarsidan o dra ut slutröret genom bakskärmen.
¤ Tillverka fjäderbenstag både fram o bak.
¤ Göra om kabelhärvan (Dra nya kablar till alla givare) o montera ms-boxen snyggt i handsfaket.
¤ Bygga om bränlsesystemet
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Igår vart det lite mecka, mackan hade beställt motstånd till tänstegen eftersom 2 st av dem 6 i boxen hade pajjat pga överslag PGA att ventilkåpspackningen läckte vid ett tändstift och själva tändhatten hade kasst gummi.
Så mackan var hade humöret på topp till en början.
Själv så har jag haft lite ångest över mitt sprut o dess kabelhärva så jag fick ett ryck o började riva isär hela kabelhärvan.
Nu har jag pratat med mofids också, så han skulle fixa en färdig o snyggt uppmärkt kabelstump som jag kan använda o koppla in Megasquirtet på igen..fast denna gång snyggt dragna kablar med boxen gömd i handskfacket. Så i helgen kommer det bli att försöka hinna kunna dra nya strömkablar från batteriet o sen snygga till alla kablar till boxen.
När jag började rensa..tänkte va fan man gett sig in på
Här när man rensat lite, nu bara är det bara att börja dra alla nya kablar
Det invändiga..
Fan va man tyckte innan man började mecka att man inte hade så mycket kvar att göra på bilen men nu hela tiden så kommer man på mera saker som man kan göra o måste fixa på bilen.
Så mackan var hade humöret på topp till en början.
Själv så har jag haft lite ångest över mitt sprut o dess kabelhärva så jag fick ett ryck o började riva isär hela kabelhärvan.
Nu har jag pratat med mofids också, så han skulle fixa en färdig o snyggt uppmärkt kabelstump som jag kan använda o koppla in Megasquirtet på igen..fast denna gång snyggt dragna kablar med boxen gömd i handskfacket. Så i helgen kommer det bli att försöka hinna kunna dra nya strömkablar från batteriet o sen snygga till alla kablar till boxen.
När jag började rensa..tänkte va fan man gett sig in på
Här när man rensat lite, nu bara är det bara att börja dra alla nya kablar
Det invändiga..
Fan va man tyckte innan man började mecka att man inte hade så mycket kvar att göra på bilen men nu hela tiden så kommer man på mera saker som man kan göra o måste fixa på bilen.
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
oljetrycksproblemet är teoretiskt löst!!!!
Fick ett tips om mitt omsvetsade filterhus. Bulten skall kapas o sitta kvar där...kom på att jag inte hade den på plats. Är till 98% säker att det är därför jag inte haft nått oljetryck.
Läste också i FAQ Turbokonvertering där dem också skrev:
- När man har kapat av koppen så sticker "röret" upp i mitten det ska inte kapas av, men bulten som går inuti ska skruvas ner i botten och kapas i samma höjd.
Så nu blir det att mecka bort tråget, oljefilter o ventilkåpan.
Fick ett tips om mitt omsvetsade filterhus. Bulten skall kapas o sitta kvar där...kom på att jag inte hade den på plats. Är till 98% säker att det är därför jag inte haft nått oljetryck.
Läste också i FAQ Turbokonvertering där dem också skrev:
- När man har kapat av koppen så sticker "röret" upp i mitten det ska inte kapas av, men bulten som går inuti ska skruvas ner i botten och kapas i samma höjd.
Så nu blir det att mecka bort tråget, oljefilter o ventilkåpan.
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Hoppas verkligen att det är det som är felet då!!! Isf så är det bara åtegärda så du får mappa iordning allt sen ut och snyta i sommarmoxi wrote:oljetrycksproblemet är teoretiskt löst!!!!
Fick ett tips om mitt omsvetsade filterhus. Bulten skall kapas o sitta kvar där...kom på att jag inte hade den på plats. Är till 98% säker att det är därför jag inte haft nått oljetryck.
Läste också i FAQ Turbokonvertering där dem också skrev:
- När man har kapat av koppen så sticker "röret" upp i mitten det ska inte kapas av, men bulten som går inuti ska skruvas ner i botten och kapas i samma höjd.
Så nu blir det att mecka bort tråget, oljefilter o ventilkåpan.
Enköping, 073-3104393
hahah..Japp fast inte lika mycket nu..han springer mest på ridskolan o plockar skit.Rikard B wrote:Mackan = Zlatan,haha kör han fortfarande grävare
Vi råkade pajja han MS box pga ett oljeläckage vid ventilkåpan..vart överslag o då brann 1 tänsteg upp. Men nu i helgen fick vi tillbaks boxen o testade men fan vi fick inte igång den. Någon kunnig får hjälpa oss med inställningarna.
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+