2 st turbos i liten E21.

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Post by RWHP »

Fränt :) Snyggt jobb!


1045whp Supra builder
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

ingen helhetsbild på kärran?
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
JohanH
Posts: 213
Joined: 28 Jun 2008, 10:34

Post by JohanH »

För en som inte är så smart :lol: kanske en liten förklaring kan ges på hur det hela ska lira ihop?

Spontant känns det som att lilla turbon kommer "sätta i halsen" när den stora sätter fart :shock: såsom tryckröret var draget nu...

mvh Herr Nyfiken
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Flödar lilla turbon 600hk sen trycksätter du inloppet i den med 1 bar så tror den fortfarande att den bara pumpar 600hk. Lilla turbos tryck multipliceras med den stora turbons.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Zetterströms i molkom fixar med sådant. De har även en avdelning som bara polerar rostfritt:-)
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Hur hårt kommer det laddas tro?
Tänkte på att ni inte kör med LLK mellan stor och lillturbon.
Laddar man hårt kan det bli lite väl tuff temperatur för materialet i lillturbon..
Men allt beror ju på hur mycket man behöver ladda för att få den önskade effekten.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Fredriksson84
Posts: 308
Joined: 01 Nov 2009, 18:05
Location: Falun

Post by Fredriksson84 »

Har man en turbo som klarar avsedd effekt på lågt ladd klarar man sig utan dom problemen skulle jag tro
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det tror jag inte blir några problem, borde bli ca 1 bar in i lilla.
User avatar
Dalskov
Posts: 101
Joined: 03 Jul 2010, 20:01

den gamle 21 er

Post by Dalskov »

Skal den på Dynapack eller i motorbænk :D

i går vel efter 1000 whp

vi ses i det nye år hvad tryk tror du vi max kan køre med på min turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: den gamle 21 er

Post by Bmwandreas »

Dalskov wrote:Skal den på Dynapack eller i motorbænk :D

i går vel efter 1000 whp

vi ses i det nye år hvad tryk tror du vi max kan køre med på min turbo
Motorbänk.
Vi borde kunna köra minst 2.3 bar med din.
User avatar
Dalskov
Posts: 101
Joined: 03 Jul 2010, 20:01

Re: den gamle 21 er

Post by Dalskov »

Bmwandreas wrote:
Dalskov wrote:Skal den på Dynapack eller i motorbænk :D

i går vel efter 1000 whp

vi ses i det nye år hvad tryk tror du vi max kan køre med på min turbo
Motorbänk.
Vi borde kunna köra minst 2.3 bar med din.
bottom bliver lavet med CP og Eagle også får jeg 2 fuel pumper på...

så burde den også smide nogle hk med 2.3 bar
Robert 1
Posts: 57
Joined: 20 Jan 2006, 21:09

Post by Robert 1 »

Bäckis wrote:
Gustafsson wrote:Fan va fränt,glöm för fasiken inte att filma själva bromsningen sen bara :)



Jag sneglade lite på grenröret där i bromsrummet,fint svetsat,jag antar att det va Jimmy som har svetsat det?

Stämmer bra. Mitt motto har blivit: gör inget själv som någon VILL göra åt dig :) skulle haft röret elpolerat men vet ingen som fixar.
Flintlings ytbehandling Industrigatan Solna har fixat elpolering åt mig i alla år.
Annars kan de flesta Bodycote filialer lösa det.

Robert
Siktar på en riktigt låg 10:a
Big Al
Posts: 28
Joined: 13 Dec 2005, 21:30
Location: Skelleftehamn
Contact:

Post by Big Al »

Varför så "högt" ladd på lilla?
Inte bättre att ladda på mer på den stora på slutet?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi ska ha så lite som möjligt på den lilla, bara precis så den orkar stalla turbin till önskat startvarv.
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

Bmwandreas wrote:Flödar lilla turbon 600hk sen trycksätter du inloppet i den med 1 bar så tror den fortfarande att den bara pumpar 600hk. Lilla turbos tryck multipliceras med den stora turbons.
laddar du 1bar me den stora å matar den lilla med då sen ladda typ 1bar med den lilla blir de 2bar till insuget då lr fattar ja fel?

sen ha laddtrycksmätare på varje kompressorhus då lr för se vilket laddtryck respektive turbo har?

jävligt intressant de här.
Rasmus Olofsson||
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej du multiplicerar laddtrycken har jag läst mig till. Men jag ska ha dubbla mapsensorer så jag kan se i praktiken vad som händer.
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

Bmwandreas wrote:Nej du multiplicerar laddtrycken har jag läst mig till. Men jag ska ha dubbla mapsensorer så jag kan se i praktiken vad som händer.
ja fan nu tänkte ja lustigt 1x1=2.

alltså mata lilla med tex 1.2bar sen ladda på med 2bar från den lilla till insuget så blir de 2.4bar då?

finns de nån begränsning på hur liten den lilla turbon kan vara för kunna skjutsa på den stora?

lr ni vet kanske inte de ännu att detta blir test för er?
Rasmus Olofsson||
Post Reply