E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bra googlat !
Har en fundering dock.
Man lär väl vilja ha så korta slangar som möjligt iom att oljan måste bli varm, sen ska den värma termostaten osv...
Kapsla in den borde inte vara fel?
Eller är det litet flöde genom termostaten hela tiden, typ ett 2mm hål lr liknande?
MVH Erik
Har en fundering dock.
Man lär väl vilja ha så korta slangar som möjligt iom att oljan måste bli varm, sen ska den värma termostaten osv...
Kapsla in den borde inte vara fel?
Eller är det litet flöde genom termostaten hela tiden, typ ett 2mm hål lr liknande?
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Det beror väl på hur stor oljekylare man kör med? Jag vet inte hur varm en turbokonverterad M50 blir, men M3an som har oljekylare som original arbetade mellan 90-105 grader. Är jag rätt ute om jag påstår att oljans temperaturområde bör vara ca 80-90 grader? Den tempen uppnår man väl ganska lätt utan större påfrestningar?Bäckis wrote:Problemet med att använda ett vanligt hus är att du inte får någon termostat, så den kommer bväldigt seg att få upp oljetempen.
Om inte annat känns det säkrare att köra med 80 grader istället för 120, om motorn ens blir så varm.. men visst, det går säkert koppla in nån termostat oxå. Det blir mer strul bara
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Vilken diameter ska man använda på slangarna till oljekylaren? Rent spontant tycker jag 10mm invändig diameter borde räcka, men det är ju bäst att rådfråga er som vet.
Så här hade jag tänkt: olja matning -> M12x1,5/AN8-adapter -> AN8-slang -> AN8/½"NPT-adapter -> oljekylare -> och samma sak (fast tvärtom) på returslangen
Bra eller anus?
Så här hade jag tänkt: olja matning -> M12x1,5/AN8-adapter -> AN8-slang -> AN8/½"NPT-adapter -> oljekylare -> och samma sak (fast tvärtom) på returslangen
Bra eller anus?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
AN8 blir kanon. Så kör jag!Casy wrote:Vilken diameter ska man använda på slangarna till oljekylaren? Rent spontant tycker jag 10mm invändig diameter borde räcka, men det är ju bäst att rådfråga er som vet.
Så här hade jag tänkt: olja matning -> M12x1,5/AN8-adapter -> AN8-slang -> AN8/½"NPT-adapter -> oljekylare -> och samma sak (fast tvärtom) på returslangen
Bra eller anus?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Casy wrote:Vilken diameter ska man använda på slangarna till oljekylaren? Rent spontant tycker jag 10mm invändig diameter borde räcka, men det är ju bäst att rådfråga er som vet.
Så här hade jag tänkt: olja matning -> M12x1,5/AN8-adapter -> AN8-slang -> AN8/½"NPT-adapter -> oljekylare -> och samma sak (fast tvärtom) på returslangen
Bra eller anus?
har du gängor i anslutningarna för oljekylet? Har du någon bild på det?
Jag verkar sakna någon adapterplatta som man skall skruva utanpå med hjälp av skruven som sitter mellan hålen...
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Grett de! Jag kommer ju ta oljan från oljefilterhuset, leda oljan till oljekylaren och sedan tillbaka till oljefilterhuset, för att slippa ändra på placering av oljefilter.
Nu till januari ska jag lägga order på oljetrycksmätare, oljetemp och oljekylare. Men vilken storlek ska man välja på kylet när man kör utan termostat? Finns 4st olika storlekar i shoppen
Nu till januari ska jag lägga order på oljetrycksmätare, oljetemp och oljekylare. Men vilken storlek ska man välja på kylet när man kör utan termostat? Finns 4st olika storlekar i shoppen
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Jag smider andra planer har lite idéer hur jag ska göra, men jag lugnar mig tills jag vet att det kommer fungeraDawe_A wrote:har du gängor i anslutningarna för oljekylet? Har du någon bild på det?
Jag verkar sakna någon adapterplatta som man skall skruva utanpå med hjälp av skruven som sitter mellan hålen...
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
utan termostat så kommer du att slarva med varmkörningarna. eller så gäller det att du har stor fuelcell så att du kan ut på långa rundor innan du gasar. det tar tid som fan innan oljan är uppe i temp eftersom den går genom kylaren hela tiden.Casy wrote:Det beror väl på hur stor oljekylare man kör med? Jag vet inte hur varm en turbokonverterad M50 blir, men M3an som har oljekylare som original arbetade mellan 90-105 grader. Är jag rätt ute om jag påstår att oljans temperaturområde bör vara ca 80-90 grader? Den tempen uppnår man väl ganska lätt utan större påfrestningar?Bäckis wrote:Problemet med att använda ett vanligt hus är att du inte får någon termostat, så den kommer bväldigt seg att få upp oljetempen.
Om inte annat känns det säkrare att köra med 80 grader istället för 120, om motorn ens blir så varm.. men visst, det går säkert koppla in nån termostat oxå. Det blir mer strul bara
köp s50 hus!
Last edited by Grefven on 22 Dec 2010, 19:51, edited 1 time in total.
S50-hus kommer inte hamna där, har egen lösning hur jag ska göra. Du säger att oljan blir extremt svår att få upp i temp.. känns som taget ur luften? Tanken var att köra med ett mindre oljekyl, men som ändå håller oljetempen under 110grader vid hårdare körning.
60L fuelcell har jag, och 3 mil in till stora staden. Så visst blir det varmkört alla gånger! Ser inget problem, men om du besitter fakta så dela gärna med dig
60L fuelcell har jag, och 3 mil in till stora staden. Så visst blir det varmkört alla gånger! Ser inget problem, men om du besitter fakta så dela gärna med dig
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
vet inte om de har me saken å göra,men på org M5 E34 tyckte ja de tog ett bra tag å få upp tempen me termostat.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Min M3 3.0 tog ca 10 min att få upp i 80 grader, med utetemp runt 15-20 grader. Höll vanlig motorvägsfart helt enkelt. Några 20 min blir det inte på sommaren, inte min M3 iaf. Men på hösten kunde det ta 15-20min med utetemp på 5-10 grader.
Notera att denna E30 endast går under sommartid. Isåfall blir valet ganska enkelt. Liten oljekylare om man kör utan termostat
Notera att denna E30 endast går under sommartid. Isåfall blir valet ganska enkelt. Liten oljekylare om man kör utan termostat
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Om du frågar mig så är det ett helt galet beslut att åka utan termostat. Mer dumt än att åka utan termostat till vattnet och sen montera en "lagom" stor kylare istället
Men om du tvunget ska åka utan så montera åtminståne en bra tempmätare !
Med tanke på hur segt vattemtempen kommer upp på M50 så lär ju oljan ta en bra stund på sig vid vanlig körning.
Men om du tvunget ska åka utan så montera åtminståne en bra tempmätare !
Med tanke på hur segt vattemtempen kommer upp på M50 så lär ju oljan ta en bra stund på sig vid vanlig körning.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Varför skulle det vara ett galet beslut? Om du nu ser till att varmköra bilen ordentligt så ser jag inga problem alls. Oljetempen kommer ju knappast sjunka ju mer du gasar Jag vet inte hur ni kör era bilar, men jag har Alltid varmkört mina. Alla grejer köps av PPF såklart, även mätare. Jag tror ingen har provat köra utan termostat, inte på det här forumet iaf det gör denna test ännu mer spännande, hihimarkus wrote:Om du frågar mig så är det ett helt galet beslut att åka utan termostat. Mer dumt än att åka utan termostat till vattnet och sen montera en "lagom" stor kylare istället
Men om du tvunget ska åka utan så montera åtminståne en bra tempmätare !
Med tanke på hur segt vattemtempen kommer upp på M50 så lär ju oljan ta en bra stund på sig vid vanlig körning.
Och skulle tempen bli extreeeemt seg så är det inte svårt att hänga dit en termostat. Men mitt första test blir utan.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74