E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Bra googlat :D !

Har en fundering dock.

Man lär väl vilja ha så korta slangar som möjligt iom att oljan måste bli varm, sen ska den värma termostaten osv...

Kapsla in den borde inte vara fel?

Eller är det litet flöde genom termostaten hela tiden, typ ett 2mm hål lr liknande?

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Bäckis wrote:Problemet med att använda ett vanligt hus är att du inte får någon termostat, så den kommer bväldigt seg att få upp oljetempen.
Det beror väl på hur stor oljekylare man kör med? Jag vet inte hur varm en turbokonverterad M50 blir, men M3an som har oljekylare som original arbetade mellan 90-105 grader. Är jag rätt ute om jag påstår att oljans temperaturområde bör vara ca 80-90 grader? Den tempen uppnår man väl ganska lätt utan större påfrestningar?

Om inte annat känns det säkrare att köra med 80 grader istället för 120, om motorn ens blir så varm.. men visst, det går säkert koppla in nån termostat oxå. Det blir mer strul bara :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Vilken diameter ska man använda på slangarna till oljekylaren? Rent spontant tycker jag 10mm invändig diameter borde räcka, men det är ju bäst att rådfråga er som vet.
Så här hade jag tänkt: olja matning -> M12x1,5/AN8-adapter -> AN8-slang -> AN8/½"NPT-adapter -> oljekylare -> och samma sak (fast tvärtom) på returslangen

Bra eller anus? :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Casy wrote:Vilken diameter ska man använda på slangarna till oljekylaren? Rent spontant tycker jag 10mm invändig diameter borde räcka, men det är ju bäst att rådfråga er som vet.
Så här hade jag tänkt: olja matning -> M12x1,5/AN8-adapter -> AN8-slang -> AN8/½"NPT-adapter -> oljekylare -> och samma sak (fast tvärtom) på returslangen

Bra eller anus? :)
AN8 blir kanon. Så kör jag!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Casy wrote:Vilken diameter ska man använda på slangarna till oljekylaren? Rent spontant tycker jag 10mm invändig diameter borde räcka, men det är ju bäst att rådfråga er som vet.
Så här hade jag tänkt: olja matning -> M12x1,5/AN8-adapter -> AN8-slang -> AN8/½"NPT-adapter -> oljekylare -> och samma sak (fast tvärtom) på returslangen

Bra eller anus? :)

har du gängor i anslutningarna för oljekylet? Har du någon bild på det?

Jag verkar sakna någon adapterplatta som man skall skruva utanpå med hjälp av skruven som sitter mellan hålen...
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Grett de! Jag kommer ju ta oljan från oljefilterhuset, leda oljan till oljekylaren och sedan tillbaka till oljefilterhuset, för att slippa ändra på placering av oljefilter.

Nu till januari ska jag lägga order på oljetrycksmätare, oljetemp och oljekylare. Men vilken storlek ska man välja på kylet när man kör utan termostat? Finns 4st olika storlekar i shoppen
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Dawe_A wrote:har du gängor i anslutningarna för oljekylet? Har du någon bild på det?

Jag verkar sakna någon adapterplatta som man skall skruva utanpå med hjälp av skruven som sitter mellan hålen...
Jag smider andra planer :wink: har lite idéer hur jag ska göra, men jag lugnar mig tills jag vet att det kommer fungera
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Grefven

Post by Grefven »

Casy wrote:
Bäckis wrote:Problemet med att använda ett vanligt hus är att du inte får någon termostat, så den kommer bväldigt seg att få upp oljetempen.
Det beror väl på hur stor oljekylare man kör med? Jag vet inte hur varm en turbokonverterad M50 blir, men M3an som har oljekylare som original arbetade mellan 90-105 grader. Är jag rätt ute om jag påstår att oljans temperaturområde bör vara ca 80-90 grader? Den tempen uppnår man väl ganska lätt utan större påfrestningar?

Om inte annat känns det säkrare att köra med 80 grader istället för 120, om motorn ens blir så varm.. men visst, det går säkert koppla in nån termostat oxå. Det blir mer strul bara :)
utan termostat så kommer du att slarva med varmkörningarna. eller så gäller det att du har stor fuelcell så att du kan ut på långa rundor innan du gasar. det tar tid som fan innan oljan är uppe i temp eftersom den går genom kylaren hela tiden.

köp s50 hus!
Last edited by Grefven on 22 Dec 2010, 19:51, edited 1 time in total.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

S50-hus kommer inte hamna där, har egen lösning hur jag ska göra. Du säger att oljan blir extremt svår att få upp i temp.. känns som taget ur luften? :) Tanken var att köra med ett mindre oljekyl, men som ändå håller oljetempen under 110grader vid hårdare körning.
60L fuelcell har jag, och 3 mil in till stora staden. Så visst blir det varmkört alla gånger! Ser inget problem, men om du besitter fakta så dela gärna med dig :wink:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Grefven

Post by Grefven »

nej, jag har provat utan termostat. t.o.m med termostat så tar det ju 20 minuter på en vanlig m3 e36. och det är ju några mil bara det.

jag tipsar bara. för ditt val kommer inte påverka mig så du gör ju som du vill =)
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

vet inte om de har me saken å göra,men på org M5 E34 tyckte ja de tog ett bra tag å få upp tempen me termostat.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Grefven

Post by Grefven »

ja, det är några mils körning. helt klart.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Min M3 3.0 tog ca 10 min att få upp i 80 grader, med utetemp runt 15-20 grader. Höll vanlig motorvägsfart helt enkelt. Några 20 min blir det inte på sommaren, inte min M3 iaf. Men på hösten kunde det ta 15-20min med utetemp på 5-10 grader.

Notera att denna E30 endast går under sommartid. Isåfall blir valet ganska enkelt. Liten oljekylare om man kör utan termostat :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Om du frågar mig så är det ett helt galet beslut att åka utan termostat. Mer dumt än att åka utan termostat till vattnet och sen montera en "lagom" stor kylare istället :roll:

Men om du tvunget ska åka utan så montera åtminståne en bra tempmätare !

Med tanke på hur segt vattemtempen kommer upp på M50 så lär ju oljan ta en bra stund på sig vid vanlig körning.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

markus wrote:Om du frågar mig så är det ett helt galet beslut att åka utan termostat. Mer dumt än att åka utan termostat till vattnet och sen montera en "lagom" stor kylare istället :roll:

Men om du tvunget ska åka utan så montera åtminståne en bra tempmätare !

Med tanke på hur segt vattemtempen kommer upp på M50 så lär ju oljan ta en bra stund på sig vid vanlig körning.
Varför skulle det vara ett galet beslut? Om du nu ser till att varmköra bilen ordentligt så ser jag inga problem alls. Oljetempen kommer ju knappast sjunka ju mer du gasar :lol: Jag vet inte hur ni kör era bilar, men jag har Alltid varmkört mina. Alla grejer köps av PPF såklart, även mätare. Jag tror ingen har provat köra utan termostat, inte på det här forumet iaf :) det gör denna test ännu mer spännande, hihi
Och skulle tempen bli extreeeemt seg så är det inte svårt att hänga dit en termostat. Men mitt första test blir utan.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Grefven

Post by Grefven »

Jag har provat.
User avatar
Jimmy
Posts: 294
Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta

Post by Jimmy »

Varför inte köra med lös termostat annars?

Jag skulle inte åka utan... Finns flera som haft problem med låg oljetemp på t ex M3 E36 när termostaten varit kass, Och detta vid bankörning till och med.
Post Reply