Fortsatt diff-mek! Gäller att vara supernoga när man håller på med dessa saker. Bytte till en annan spännhylsa idag efter rådfrågat en arbetskollega. Nu sitter pinjongen och dess axel fint. Nu återstår att justera in kuggflankvinkel!
Måste hitta nån lämplig färg att måla kuggarna med, förslag??
Fortsatte därefter med handbromswire'ar och bromsrör till bakvagnen. Men det blev för kallt och magen hungrig, så jag for hem
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Nytt extra fäste till diffen, check! Har även kontrollerat kuggflankvinkel, ska schimsa in kronhjulet 5-10 hundradelar (ringer BMW imorgon och beställer). Bakvagnen har fått bromsrör monterade. Inte långt kvar till skiten åker upp igen
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Äntligen!! Nu har vi hängt upp bakvagnen igen Bromsrör och allt är monterat, nytt och fräscht. Diffen är uppgraderad till 45% bromsverkan och utväxlingen byttes i samma veva från 3,46 till 3,15 istället. Den gamla toppfarten var 225km/h och kommer nu landa kring 250km/h, gött som fan Dock varvar jag bara 6500, så det finns mer hastighet att ge om jag bygger smidd motor i framtiden.
Har tyvärr inga bilder från idag då vi hängde upp allt, bara nån bild på diffklumpen... men det känns sjuuukt bra att skiten hänger där nu, nu är det bara finliret kvar (för den här gången..)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Som sagt sitter bakvagnen uppe på bilen nu, grymt skönt att ha fått det gjort. Kommer dock inte hända så mycket mer under januari och februari... men i mars och april kör jag igång stenhårt med projektet igen!
Har däremot bestämt mig att skaffa oljekylning, och av vad jag hittar på forumet så finns inga direkta "bra" lösningar. Dom flesta antyder att man måste köpa S50-oljefilterhus. Men ICKE jag, och tig-svetsa är inget alternativ. Jag kommer köpa ett M50-oljefilterhus av Grefven, sen ska mina idéer beprövas på detta. Spännande!!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74