E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Fortsatt diff-mek! Gäller att vara supernoga när man håller på med dessa saker. Bytte till en annan spännhylsa idag efter rådfrågat en arbetskollega. Nu sitter pinjongen och dess axel fint. Nu återstår att justera in kuggflankvinkel! :?

Måste hitta nån lämplig färg att måla kuggarna med, förslag??

Fortsatte därefter med handbromswire'ar och bromsrör till bakvagnen. Men det blev för kallt och magen hungrig, så jag for hem


Image

Image

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Mera bilder åt folket! :wink:

Nytt extra fäste till diffen, check! Har även kontrollerat kuggflankvinkel, ska schimsa in kronhjulet 5-10 hundradelar (ringer BMW imorgon och beställer). Bakvagnen har fått bromsrör monterade. Inte långt kvar till skiten åker upp igen :D


Image

Image

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Fint buntband på ena damasken ;) Hitta du ingen pensel haha? :lol:
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

letade som en idiot, men hittade penseln när jag var klar.. heh
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Blir lite finare än balken som satt där ;)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Tips är att du tar av pendelstagen med fästet och trycker dit dom direkt på krängaren.

Krävde lite kraft och svängrum att få dit dom på krängaren, är ju ganska trångt där om du har bakvagnen på.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Bäckis: jodå det börjar arta sig, har lite strul med schimsningen till kronhjulet, men det löser sig inom kort

Krillian: japp hade tänkt göra så, dom sitter där bara för att ge er PPF'are en helhet av bygget ;)


Imorgon ska bromsrören under golvet monteras, och den sista finputsen på bakvagnen göras. Tänkte pensla body där jag missat att lacka
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Äntligen!! Nu har vi hängt upp bakvagnen igen :) Bromsrör och allt är monterat, nytt och fräscht. Diffen är uppgraderad till 45% bromsverkan och utväxlingen byttes i samma veva från 3,46 till 3,15 istället. Den gamla toppfarten var 225km/h och kommer nu landa kring 250km/h, gött som fan 8) Dock varvar jag bara 6500, så det finns mer hastighet att ge om jag bygger smidd motor i framtiden.

Har tyvärr inga bilder från idag då vi hängde upp allt, bara nån bild på diffklumpen... men det känns sjuuukt bra att skiten hänger där nu, nu är det bara finliret kvar (för den här gången..) :roll:


Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Sikko
Posts: 554
Joined: 08 Dec 2009, 20:22
Location: Härnösand

Post by Sikko »

Har du fått rätt olja? Den ska heta ls på slutet till lamell diff annars har du sönder den.

Mvh
072 931 6764
Instagram novasikko
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

mig veterligen är saf-xj den rätta oljan, vilket även stod på baksidan etiketten "rekommenderat till BMWs lamelldiffar"

men denna LS-tillsatsen kanske går att köpa löst? vet att m3 e46 kör med nån extra tillsats i oljan..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Du har i helt rätt olja inga tillsattser ska i.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Grefven

Post by Grefven »

Saf-xj är den enda oljan som ska i en bmw lamelldiff enligt mobimech. Han har tryckt hårt på det när man diskuterat med honom.
User avatar
Sikko
Posts: 554
Joined: 08 Dec 2009, 20:22
Location: Härnösand

Post by Sikko »

ok då har jag blivit förd bakom ljuset, typiskt
072 931 6764
Instagram novasikko
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Som sagt sitter bakvagnen uppe på bilen nu, grymt skönt att ha fått det gjort. Kommer dock inte hända så mycket mer under januari och februari... men i mars och april kör jag igång stenhårt med projektet igen! :)

Har däremot bestämt mig att skaffa oljekylning, och av vad jag hittar på forumet så finns inga direkta "bra" lösningar. Dom flesta antyder att man måste köpa S50-oljefilterhus. Men ICKE jag, och tig-svetsa är inget alternativ. Jag kommer köpa ett M50-oljefilterhus av Grefven, sen ska mina idéer beprövas på detta. Spännande!! :twisted:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Problemet med att använda ett vanligt hus är att du inte får någon termostat, så den kommer bväldigt seg att få upp oljetempen.

Finns kanske externa termostater?
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Post Reply