E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Tänkte aldrig på det då inte jag monterade den, det gjorde han jag köpte bilen av :(
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Bäckis wrote:Tänkte aldrig på det då inte jag monterade den, det gjorde han jag köpte bilen av :(
För jävligt Bäckis.. Hehe.. :lol:
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Pimplaren wrote:
Bäckis wrote:Det är "stora". Sitter på alla gamla M3, M5, 535 osv.
Finns väl 2 olika stora? =) jag köpte en m535 hardy först, den bottnades omgående och fick kastas! nu sitter det m5 e34 hardy i e28an:) den var Mycket tjockare!

M5 3.6 har en fetare med samma bultdelning men den är mkt dyrare och behövs inte på denna bil.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

r.ivars wrote:
Pitbull wrote:Hardyn sitter väl fel??
jupp

kul med ett till projekt med nån som inte är blyg att riva i kärran! :)
Haha okej, men då ska jag beställa en ny hardy och montera rätt denna gången :) Ägarn innan Bäckis som monterat den.

Jo visst, har lite planer med denna! Vi får se hur länge motorn orkar med. Har rullat 280 mil som turbo, går fortfarande lika fint. Så länge man kör med pannbenet verkar det hålla! :D
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

I fredags svetsade vi extra stag till bärarmarna, och i lördags delade jag diffen i molekyler. Har aldrig skruvat nån diff förut, så de va riktigt spännande! :) Men jag höjer ett varningens finger... jävla pissbultar som håller ihop diffspärren! insex med låg skalle och mjukt material :x Jag tog även en extra titt på silentblocken som sitter i balken, tanken var att återanvända dom! Men efter en närmare titt såg dom halvt slitna ut, sprickor osv. Det blev soptunnan!

Lite bilder då..

Image

Inte konstigt att bilen har en bromssträcka på 100 meter... fyfan
Image

Image

Image

Skevt värre
Image

Image

Image

Image


Det kanske ser stökigt ut, men jag har 100% koll på allt!! :D
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Nu är friktionslameller och dess brickor beställda! Det blev ett kit med 45% diffbroms. Sen måste jag beställa ny hardyskiva och en medbringare till diffen. :) Försöker även jaga rätt på en bättre beggad bakvagnsbalk, men det verkar va svårare. Men så fort jag fått tag på en sån lämnas alla bakvagnsdetaljer på blästring.

Till helgen ska det svetsas ett extra fäste i golvet för diffen. Jag vet inte hur mycket effekt en 188-diff egentligen ska klara, men om man monterar grejerna så det verkligen sitter fast så bör det bli lite mer tillförlitligt tycker jag :roll: Och karossen ovan diff ska fräschas upp, samt gamla bromsledningar rivas bort
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Var köpte du lameller och mellanskivorna och vad kostade de?
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Från Mobimech såklart 8)

25% = 1450kr för 2st friktionslameller och 2st lamellbrickor
45% = 2900kr för 4st friktionslameller och 4st lamellbrickor

Sen har dom även ett 75%-kit, men vad det kostar vet jag inte. Då byter man ut tryckringarna(ramperna) och det kostar nog en bra slant.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

coolt med lite diffmeck! Thumbs up!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Casy wrote:Från Mobimech såklart 8)

25% = 1450kr för 2st friktionslameller och 2st lamellbrickor
45% = 2900kr för 4st friktionslameller och 4st lamellbrickor

Sen har dom även ett 75%-kit, men vad det kostar vet jag inte. Då byter man ut tryckringarna(ramperna) och det kostar nog en bra slant.
Okidoki, nu var det längesen jag rev en diff... Är det bara två lameller i från början?
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

M3JONAS wrote:
Casy wrote:Från Mobimech såklart 8)

25% = 1450kr för 2st friktionslameller och 2st lamellbrickor
45% = 2900kr för 4st friktionslameller och 4st lamellbrickor

Sen har dom även ett 75%-kit, men vad det kostar vet jag inte. Då byter man ut tryckringarna(ramperna) och det kostar nog en bra slant.
Okidoki, nu var det längesen jag rev en diff... Är det bara två lameller i från början?
ja en lamell och en mellanbricka på varje sida.
The Lower Class
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Svarvade fram ett silentblock idag. Gjorde bara 1st som ett test. Passar det fint mot bakvagnsbalk och kaross svarvar jag en till :wink: Det kommer även bli ett "mothåll" ovanför balken som stödjer sig mot golvet, men har inte orkat svarva någon sådan ännu... lite av en Handy Man e man trots allt 8)


Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Post by uranium »

Kul att göra lite egna grejer istället för att köpa färdigt :)
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Man får ett fruktansvärt ljud med stålbussningar. Delrin tar bort mer ljud än man kan tro.

Jag böt till stålbussningar på min gamla E34 turbo förut. Slutade med att jag får riva ner hela skiten igen. Det YLA i hela bilen :x
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Bmwandreas wrote:Man får ett fruktansvärt ljud med stålbussningar. Delrin tar bort mer ljud än man kan tro.

Jag böt till stålbussningar på min gamla E34 turbo förut. Slutade med att jag får riva ner hela skiten igen. Det YLA i hela bilen :x
Hehe får hoppas det inte blir så för mig då, detta är aluminium :wink:
Ovanför bussningen kommer det sitta ett mothåll i kombinerad gummi/aluminium. Det kommer med andra ord bara vara hylsan som ligger mot karossen i sitt säte
uranium wrote:Kul att göra lite egna grejer istället för att köpa färdigt :)
Visst är det! :D Min gamla bakvagnsbalk va helt vriden, så en ny balk är på G, och då behövs nya bussningar
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

I helgen har jag ägnat mig åt att riva bort gamla bromsledningar och sedan slipa bort den lilla rost som fanns i golvet ovan bakvagn, för att sedan lackera med zink och body. I väntan på nya delar gör jag skitjobbet. Tyvärr inga bilder på det

Sen har jag slipat ner alla bromsok och lagt ett lager 650graders värmefärg. På sprayflaskan stod det "värms långsamt upp i ugn till 250 grader" sagt och gjort slängde jag in dom i ugnen... DUMHUVUD! Slutade med att jag fick köra fläkten i 6 timmar och skrapa färg ända till 4 på morgon :P :lol:


Coltech = ren dynga, muttern vägrar lossna
Image

Gamla balken.. vem har svetsat? :roll:
Image

Image

Image

Image


Inte det snyggaste lackjobbet kanske, men med tanke på omständigheterna är jag jäääkligt nöjd! :P
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Post by Joachim »

inte meningen å va ofin, men det är inte särskild smart å lakkera glidpinnarna på oken... :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply