E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar
Det kanske är några av er som undrar vart bäckis stålgråa E30 tog vägen, och då kan jag avslöja att det var jag som köpte den
Har åkt runt i en M3 -93 i 2 år nu ungefär, men har alltid velat haft en överladdad E30. Så jag tog tillfället i akt, åkte ner till Avesta, köpte bilen och for hem igen. Dock regnade det i princip hela vägen hem (50 mil), men med försiktig gasfot så gick det bra!
Hitentills har bilen gått väldigt fint! Fick byta topplockspackning ganska omgående, men det hade jag räknat med Det blev en cooperring givetvis. Bilen har rullat 230 mil sedan överladdning, still going strong
Det kommer inte bli några stora uppdateringar i denna tråden, men jag har lite grejer som jag ska fixa i vinter...
Jag kommer börja med att byta bromscylinder till en större modell, och bromsoken ska renoveras upp. Därefter kommer någon oljetryck- och laddtrycksmätare ta plats. Sen ska diffen gås igenom, och bakvagnen skall blästras, lackas och nya stöddigare bussningar monteras. Så det är väl en början iaf! Grabbarna på PPF har gjort det smidigt för mig, finns inte så mycket att fixa
Specifikation:
M50B25 - 10:1 kompförhållande
Precision SC6262 Billet
Precision 46mm WG
Precision 1260cc spridare
PPF cooperringpackning
PPF 50mm dumpventil
Griffin-kylare
VAG tändspolar
Vipec V44
AN-kopplingar och 60L fuelcell
Bosch 044 bränslepump x2
Drivmedel: E85
ZF-låda med sachs 618 och 6 puckad sinter
lamelldiff (såklart) 3,46utvx
M-tech1 kjolpaket
Har åkt runt i en M3 -93 i 2 år nu ungefär, men har alltid velat haft en överladdad E30. Så jag tog tillfället i akt, åkte ner till Avesta, köpte bilen och for hem igen. Dock regnade det i princip hela vägen hem (50 mil), men med försiktig gasfot så gick det bra!
Hitentills har bilen gått väldigt fint! Fick byta topplockspackning ganska omgående, men det hade jag räknat med Det blev en cooperring givetvis. Bilen har rullat 230 mil sedan överladdning, still going strong
Det kommer inte bli några stora uppdateringar i denna tråden, men jag har lite grejer som jag ska fixa i vinter...
Jag kommer börja med att byta bromscylinder till en större modell, och bromsoken ska renoveras upp. Därefter kommer någon oljetryck- och laddtrycksmätare ta plats. Sen ska diffen gås igenom, och bakvagnen skall blästras, lackas och nya stöddigare bussningar monteras. Så det är väl en början iaf! Grabbarna på PPF har gjort det smidigt för mig, finns inte så mycket att fixa
Specifikation:
M50B25 - 10:1 kompförhållande
Precision SC6262 Billet
Precision 46mm WG
Precision 1260cc spridare
PPF cooperringpackning
PPF 50mm dumpventil
Griffin-kylare
VAG tändspolar
Vipec V44
AN-kopplingar och 60L fuelcell
Bosch 044 bränslepump x2
Drivmedel: E85
ZF-låda med sachs 618 och 6 puckad sinter
lamelldiff (såklart) 3,46utvx
M-tech1 kjolpaket
Last edited by Casy on 10 Jun 2011, 18:52, edited 6 times in total.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Funderade på att ta en från E38, men jag vet inte om det blir en original-cylinder trots allt, eller om jag renoverar upp min befintliga.affe wrote:Vad tänker du använda för bromscylinder? Tycker att min vart väldigt tungtrampad med e21ans bromsservo...
En sak är iallafall säker, och det är att cylindern läker mellan kretsarna
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Blev lite filmat idag, troligtvis sista turen för 2010.
http://www.youtube.com/watch?v=B9ocONwalrQ
Men jag måste säga det, jäklar vilken omställning det är att gå ifrån en M3 E36 till en E30 med turbo! I en M3a sköter allt sig själv om man ska uttrycka det så, medans i E30n får man verkligen ha full fokus på vad man håller på med Just love it!
Har även lagt en order hos Millway innehållande bärarmsbussningar till bakvagnen. Sen ska det svarvas silentblock i aluminium på jobbet.
Man kan ju undra varför jag inte köpt turbo-bil tidigare.... en gång överladdat, alltid överladdat
http://www.youtube.com/watch?v=B9ocONwalrQ
Men jag måste säga det, jäklar vilken omställning det är att gå ifrån en M3 E36 till en E30 med turbo! I en M3a sköter allt sig själv om man ska uttrycka det så, medans i E30n får man verkligen ha full fokus på vad man håller på med Just love it!
Har även lagt en order hos Millway innehållande bärarmsbussningar till bakvagnen. Sen ska det svarvas silentblock i aluminium på jobbet.
Man kan ju undra varför jag inte köpt turbo-bil tidigare.... en gång överladdat, alltid överladdat
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
vad menas med att styrväxeln är progressiv då ?Casy wrote:Svarvade till en ny bussning till min M3 3.0-styrväxel Måste dock beställa en ny packbox innan jag kan montera ihop allt! Men däremot blev jag förvånad att styrväxeln var progressiv... trodde det var ett rykte bara
[ig]http://img232.imageshack.us/img232/4576/20101016108.jpg[/img]
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Som du ser så är stigningen på dom slitsade spåren olika. Hjulen svänger alltså mer än vad du egentligen vrider på ratten... förstår du? lite luddigt förklaratBmw*Alex wrote:vad menas med att styrväxeln är progressiv då ?
mvh
Nej det tror inte jag heller. Diametern bör nog inte överstiga 24cm, kan bli trångt annars. Mitt VW Polo-servo är 19cm, passar fint. Dock lite tungbromsaddaimboy wrote:original bromsservo får nog inte plats med m50 motorn
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
mja jo nja... det er vel active steering du sikter til her.. (litt av samme tanke gang, men mye mer avansert.. det reguleres av fart noe M3 växeln ikke gjør) men ja, enkelt forklartmoonzhine wrote:Att den blir trögare/stabilare desto fortare man kör enkelt föklarat..
Denne er trögare rundt midten, og blir snabbare och snabbare jo mer man svinger.. (man styrer jo normalt mindre jo fortere man kjører, så sånn sett har du på sett og vis rett)
om jeg tolker bildet rett så er M3 3.0 växeln slö fra "kl 20.00" til "16.00".. med andre ord en av de slöeste ved vanlig aktiv kjøring uten drift.. så ingen direkte høydare ved timeattack skulle jag tro
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Ställde av bilen i helgen också, så nu ska det börjas skruva på allvar Nu har bilen rullat 280 mil och allt känns jättebra förutom diffen som enbart enhjular. Blir väl till att ringa mobimech så får dom fixa fram några nya lameller!
Men det är klart.. spinner man runt på 3an så tar diffen stryk
Men det är klart.. spinner man runt på 3an så tar diffen stryk
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74