E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Post by Casy »

Det kanske är några av er som undrar vart bäckis stålgråa E30 tog vägen, och då kan jag avslöja att det var jag som köpte den :wink:

Har åkt runt i en M3 -93 i 2 år nu ungefär, men har alltid velat haft en överladdad E30. Så jag tog tillfället i akt, åkte ner till Avesta, köpte bilen och for hem igen. Dock regnade det i princip hela vägen hem (50 mil), men med försiktig gasfot så gick det bra!

Hitentills har bilen gått väldigt fint! Fick byta topplockspackning ganska omgående, men det hade jag räknat med :wink: Det blev en cooperring givetvis. Bilen har rullat 230 mil sedan överladdning, still going strong

Image

Image

Image

Image

Det kommer inte bli några stora uppdateringar i denna tråden, men jag har lite grejer som jag ska fixa i vinter...
Jag kommer börja med att byta bromscylinder till en större modell, och bromsoken ska renoveras upp. Därefter kommer någon oljetryck- och laddtrycksmätare ta plats. Sen ska diffen gås igenom, och bakvagnen skall blästras, lackas och nya stöddigare bussningar monteras. Så det är väl en början iaf! 8) Grabbarna på PPF har gjort det smidigt för mig, finns inte så mycket att fixa :lol:

Specifikation:
M50B25 - 10:1 kompförhållande
Precision SC6262 Billet
Precision 46mm WG
Precision 1260cc spridare
PPF cooperringpackning
PPF 50mm dumpventil
Griffin-kylare
VAG tändspolar
Vipec V44
AN-kopplingar och 60L fuelcell
Bosch 044 bränslepump x2
Drivmedel: E85
ZF-låda med sachs 618 och 6 puckad sinter
lamelldiff (såklart) 3,46utvx
M-tech1 kjolpaket
Last edited by Casy on 10 Jun 2011, 18:52, edited 6 times in total.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Vad tänker du använda för bromscylinder? Tycker att min vart väldigt tungtrampad med e21ans bromsservo...
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

affe wrote:Vad tänker du använda för bromscylinder? Tycker att min vart väldigt tungtrampad med e21ans bromsservo...
Funderade på att ta en från E38, men jag vet inte om det blir en original-cylinder trots allt, eller om jag renoverar upp min befintliga.

En sak är iallafall säker, och det är att cylindern läker mellan kretsarna :wink:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Hur vet du att din cylinder läcker mellan kretsarna? Min fundering var ju att hitta en cylinder med större diameter, så jag som är liten och klen slipper ta ihjäl mig varje gång man ska bromsa hårt....
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

borde inte rimligtvis en cylinder med större diameter bli mer tungtrampad? Det blir ju större mängd bromsvätska som du skall pressa undan. Annars var min tanke att ta från en E38 740, men blev avrådd från att göra det.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Blev lite filmat idag, troligtvis sista turen för 2010.
http://www.youtube.com/watch?v=B9ocONwalrQ

Men jag måste säga det, jäklar vilken omställning det är att gå ifrån en M3 E36 till en E30 med turbo! I en M3a sköter allt sig själv om man ska uttrycka det så, medans i E30n får man verkligen ha full fokus på vad man håller på med :lol: Just love it!

Har även lagt en order hos Millway innehållande bärarmsbussningar till bakvagnen. Sen ska det svarvas silentblock i aluminium på jobbet.

Man kan ju undra varför jag inte köpt turbo-bil tidigare.... en gång överladdat, alltid överladdat ;)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
baumgardt
Posts: 561
Joined: 16 Feb 2010, 21:29

Post by baumgardt »

vad är det för storlek på fälgarna?
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Är lite osäker på fälgarnas bredd, men jag tror dom är 7,5" fram och 8" bak. Däcken är 215 fram och 245 bak, 17" alltså.

Jag vägde bilen i helgen, 1160kg utan förare, tom tank. Skapligt :wink:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Svarvade till en ny bussning till min M3 3.0-styrväxel 8) Måste dock beställa en ny packbox innan jag kan montera ihop allt! Men däremot blev jag förvånad att styrväxeln var progressiv... trodde det var ett rykte bara

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Casy wrote:Svarvade till en ny bussning till min M3 3.0-styrväxel 8) Måste dock beställa en ny packbox innan jag kan montera ihop allt! Men däremot blev jag förvånad att styrväxeln var progressiv... trodde det var ett rykte bara

[ig]http://img232.imageshack.us/img232/4576/20101016108.jpg[/img]
vad menas med att styrväxeln är progressiv då ? :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Att den blir trögare/stabilare desto fortare man kör enkelt föklarat..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
daimboy
Posts: 124
Joined: 30 Jan 2007, 11:07
Location: Hässleholm

Post by daimboy »

original bromsservo får nog inte plats med m50 motorn
Kenny Constable
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Bmw*Alex wrote:vad menas med att styrväxeln är progressiv då ? :)

mvh
Som du ser så är stigningen på dom slitsade spåren olika. Hjulen svänger alltså mer än vad du egentligen vrider på ratten... förstår du? :P lite luddigt förklarat
daimboy wrote:original bromsservo får nog inte plats med m50 motorn
Nej det tror inte jag heller. Diametern bör nog inte överstiga 24cm, kan bli trångt annars. Mitt VW Polo-servo är 19cm, passar fint. Dock lite tungbromsad
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
daimboy
Posts: 124
Joined: 30 Jan 2007, 11:07
Location: Hässleholm

Post by daimboy »

jag har monterat ett bromsservo från en clio idag, ska enligt många andra fungera bättre än original
Kenny Constable
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

moonzhine wrote:Att den blir trögare/stabilare desto fortare man kör enkelt föklarat..
mja jo nja... det er vel active steering du sikter til her.. (litt av samme tanke gang, men mye mer avansert.. det reguleres av fart noe M3 växeln ikke gjør) men ja, enkelt forklart :)

Denne er trögare rundt midten, og blir snabbare och snabbare jo mer man svinger.. (man styrer jo normalt mindre jo fortere man kjører, så sånn sett har du på sett og vis rett)

om jeg tolker bildet rett så er M3 3.0 växeln slö fra "kl 20.00" til "16.00".. med andre ord en av de slöeste ved vanlig aktiv kjøring uten drift.. så ingen direkte høydare ved timeattack skulle jag tro :?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Lite fler bilder från i somras..

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Ställde av bilen i helgen också, så nu ska det börjas skruva på allvar :) Nu har bilen rullat 280 mil och allt känns jättebra förutom diffen som enbart enhjular. Blir väl till att ringa mobimech så får dom fixa fram några nya lameller!

Men det är klart.. spinner man runt på 3an så tar diffen stryk :roll:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Post Reply