NdL Bygger Turbo E36 cab - Bilen startad

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Hur ser det då ut nu då?
Image

Image

Image
Arp i blocket

Image
3.5mm MLS

Image
Toppen på

Image
Vanos-enheten på.


Får se vad som händer nu i veckan =)
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Ser fint ut :)
User avatar
P3kka
Posts: 685
Joined: 10 Nov 2008, 20:31
Location: Mora
Contact:

Post by P3kka »

Kul att göra grejer när man har tillgång till porriga maskiner! :) Annars går det med en stor mutterdragare och värma lite med gasen. Övrigt så verkar det flyta på fint åt dig, ska bli spännande att se hur kinadelarna funkar.

/Mvh
Bmw E28 470whp 660wnm

Per Påhls
073-0535725
P3kka@live.se
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Var nere i garaget nu och körde fast ganska snabbt :/

Monterade dit grenrör och turbo. Men förstår inte riktigt hur olje-tillförseln ska sitta.

Image
Så ser det ut monterat (vet inte ens ifall det ska sitta så :D)

Image
Där hamnar olje-tillförseln. Alltså ca 3cm ifrån blocket :/

Image

Image
Och på något vis så ska ju wastegaten ihop med avgas-"returen"



Lite hjälp hade suttit riktigt fint tack :D
User avatar
Lillmicke
Posts: 190
Joined: 22 Oct 2007, 18:39
Location: Norrtälje/Östhammar

Post by Lillmicke »

Lossa på skruvarna som sitter i avgashus/kompressorhus (de som har en lång bricka mellan sig) och vrid hela lagerhuset. Då kan du anpassa Oljetillförsel och retur till din bil.
M50b28 turbo:
544WHP @ 1.2 bar
785WHP @ 2.3 bar
Med V.E.M.S.
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Kanon fint
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Förstår inte att jag inte tänkte på det.
Var ju bara dela på den och vrida. Var ju klart på 4minuter =)

Så nu är den delen fixad iaf.

Fick ju också med lite olje-returslangar och grejer. Men jag måste köpa nya grejer. Så det får väl bli Biltema snart framöver ;P
User avatar
M3-emil
Posts: 400
Joined: 01 Mar 2008, 18:08
Location: Charlottenberg

Post by M3-emil »

Kommer du att svetsa en 90 graders böj på kompressordelen, eller ska du använda siliconböjar?
Mvh Emil

Tel 0730 84 50 34
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Var nere idag igen i garaget. Gick faktiskt framåt.

Igårkväll kom jag på hur allting skulle sitta ihop. Så det var ju inte så krångligt =)

Image

Image


Så nu måste jag bara svetsa oljeretur, fixa motorolja, tändstift. Sen blir det till att försöka få in motorn i bilen igen =)
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

M3-emil wrote:Kommer du att svetsa en 90 graders böj på kompressordelen, eller ska du använda siliconböjar?
Kommer använda en del rör och lite soliconböjar. Får se vad det går åt =)
User avatar
insane
Posts: 67
Joined: 15 May 2008, 08:31
Location: Örnsköldsvik

Post by insane »

ser bra ut! Fina maskin park du har att utnyttja!
Hur ser det ut med budgeten?
Good luck!
speak_r5p@hotmail.com
+46702969914

/E30 turbo
/e36 - 320 alpinvit
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Tack så mycket =)

Ja man får ju vara ganska nöjd över att man faktiskt har maskiner som klarar det mesta.

Jag har faktiskt skrivit ner det mesta som jag har betalat för hittills faktiskt;

Turbokit med frakt; 6079:-
Smt6 med frakt; 850:-
Pump med frakt; 671:-
Spridare+laddtrycksmätare med frakt; 1900:-
packning+bultar med frakt; 3569:-
Shortshift med frakt 361:-
Lager med frakt 1555:-
Packningar med frakt 2179:-

Så totalt; 17164:-

Så än så länge är jag ju under min "mål-budget" iaf. Men den spräcks ju troligtvis när jag köper kopplingen. Och sen så tillkommer det ju alltid massa småskit som man inte räknat med.
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Funderade ju först på ett kooplingskit från Gripforce i USA.
Men pga att frakten kommer kosta en halv förmögenhet så funderar jag istället på lite andra alternativ.


Om man enbart skulle köpa en Sachs 618 tryckplatta.
Skulle det hålla med original-lamell för det effektuttaget jag är ute efter? (350häst)
User avatar
korre
Posts: 782
Joined: 05 Oct 2007, 21:48
Location: Stockholm
Contact:

Post by korre »

Ja de håller, men då behöver du M20 svänghjul samt M20 "lilla" startmotorn men de kanske du visste? :)
- Min portfolio
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Visste faktiskt inte att man var tvungen till att ha det svänghjulet också.
Trodde bara det var en "ultimat" combo :D


Men nu vet jag det iaf. Tack för att du sa det.


Finns det något billigare, och smidigare sätt att få kopplingen att hålla?
Eller är det just M20 svänghjul och 618 tryckplatta som gäller?
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

ett tips är att gå in i webshopen och titta finns massa olika tryckplattor tex finns det till ditt originalhjul och alla är specade hur mycket dom klarar...
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Koppling är nu beställd. Och det blev det kit som jag först tänkte ifrån USA.

Så nu är man lite småfattig. Men snart löning som tur är... =)


Image
Post Reply