FoX 318is Turbo 612whp [Uppdate 25/8]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

fy fan vad porrigt bygge!!!!
ms racing
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det ser jävligt bra ut Fredrik!

En liten notis bara.. Din catchtank.
Returen som går tillbaka till tanken sitter mitt på ena gaveln. Det betyder att du kan bara fylla en där tanken till häten, andra hälften blir en luftficka och soppan ligger där i och skvalpar.. :?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Bonje wrote:Det ser jävligt bra ut Fredrik!

En liten notis bara.. Din catchtank.
Returen som går tillbaka till tanken sitter mitt på ena gaveln. Det betyder att du kan bara fylla en där tanken till häten, andra hälften blir en luftficka och soppan ligger där i och skvalpar.. :?
Noterat, Eric notera det också men då hade jag inte ork att skruva ner det och göra om.
Mycket enklare att göra det nu... Not.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Sådärja nu skiter jag i det här jävla vädret, åker till andra Sidan jorden i morgon.

Ska ligga och steka i solen på en strand i filipinerna.
Tillbaka 14 mars.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
KKR-Rille
Posts: 929
Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:

Post by KKR-Rille »

det är till att ha det lökigt! :wink:
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

FoX wrote:
Bonje wrote:Det ser jävligt bra ut Fredrik!

En liten notis bara.. Din catchtank.
Returen som går tillbaka till tanken sitter mitt på ena gaveln. Det betyder att du kan bara fylla en där tanken till häten, andra hälften blir en luftficka och soppan ligger där i och skvalpar.. :?
Noterat, Eric notera det också men då hade jag inte ork att skruva ner det och göra om.
Mycket enklare att göra det nu... Not.
Alternativt monterar du en bränsletrycksregulator för förgasare på returslangen så håller du några psi tryck i catchtanken. Skulle vara en både seriös och smidig lösning!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Nu har det hänt lite igen, mycke småpill som tar en massa tid och det knappt syns.

Jag har länge fundrat på hur man minimerar riksken att vacuumslangarna ska smälta vid wg:en. Nu blev det rostfria slangar med nylon slang i, dom tål värmen lite bättre. 8)

Image


Börjat montera sprutet och lite reläer, shit va jag är grön på el. Men tack vare lite telefon hjälp av Bonje och Johan Khil så tror jag att jag fixar allt.

Nirat ska sitta i hansfacket.
Image

Mycket kablar är det.
Image

Va lite orolig att kabalaget ska smälta pgr wg röret ligger välldigt nära. Skaffade då en värme strumpa. Tror det kommer funka fint.

Image

Sen har jag gjort om kabelhärvan lite, eftersom jag har separata spjäll så kan inte mapsensorn sitta i plenumet. Så nu sitter mapsensorn i en liten burk och det sitter en luft temp(matsensor) i plenumet.


Image
Gjorde slangarna lite finare med robbot kabel.



I mitt instrumenthus sitter det ingen bränsle mängdsmätare utan det sitter en oljetemp mätare, bara för att det är en 320is kaross. Så inhandlat en oljetempgivare på Bmw.

Efter lite diskutioner med Bonje så ineser man ju att man inte kan sätta givaren i tråget som det sitter på en volvo 240. Utan man ska vara bökig och jobbit och ha all olja passera givaren så man får ett mer exakt mätvärde.

Sagt och gjort, fick bli en sådanhaär mogäng.
Image

Så det sitter en nippel istället för oljetycksgivaren, e slangstump som går in i änden på den här.
Sen är det Oljetryckslampa, oljetemp, oljetrycks kontakt och olja till turbon. På det här sättet så passerar all olja givarna så det bra fina mätvärden.

Gjorde den i minsta laget jävligt trångt att svetsa nipplarna..Svetsa ihopp den men misslykades brutalt, smältesönder gängorna etc. Kasta den, tilverka en ny så det fick Bonje svetsa den, tack tack

Monterad
Image


Dagens FAIL
Tycket jag va smart som köpt både fläns och mutter i rostfritt, men lamda muttern skar. Monterad en gång. Det verkar som rf mot rf har en tendens att göra det. På min v-bandsklämma så skar mutter nästan direkt.

Image


Bonus bilder.

Hemsnickrad pappers hållare.
(Lite terapi göra när jag va lite bakis i förmiddags)
Image

Så jävla trött på att alltid sakna en skruv, en bricka.. nu är det slut på det.

Image
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

det tar sig sa han som tände på... :D

du har ju hunnit med att hjälpa till med ett avgassystem under tiden oxå... :)
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Såg ju riktigt trevligt ut med vaacumslangarna!
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

ippe wrote:Såg ju riktigt trevligt ut med vaacumslangarna!

Tack om du menar dom stålomsbundna till wg:en

eller vara det en pike att dom är blå och fula?
Var köper man svarta?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

FoX wrote:
ippe wrote:Såg ju riktigt trevligt ut med vaacumslangarna!

Tack om du menar dom stålomsbundna till wg:en

eller vara det en pike att dom är blå och fula?
Var köper man svarta?
Det var menat till dom stålomspunna! stiligt.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

ikväll ska jag koppla in allt från runda motorkontakten. Det som går till mätarna.

Det jag tror att jag behöver är följande,

Pin 18 = startmotor
Pin 1 = laddlampa
Pin 19 = Oljetemp (M3) Jag har sånt instrumenthus :D
Pin 5 = oljetryck
Pin 4 = vattentemp instrumentet

Tändningsplus (KL15) har jag hört att man kan ta ifrån motokontakten men jag har tagit det direkt från tändningslåsten.

Hastighetsmätarkabel har ja fått tipset att det sak vara den svarta kabeln på baksidan/innanför instrumenthuset.

Bränslesystemet är en helt egen enhet så det behöver jag inte ta från kontakten.

Är det nåot jag saknar?? Någon som vet får gärna fylla i.
Last edited by FoX on 30 May 2010, 21:21, edited 2 times in total.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

FoX wrote:Hastighetsmätarkabel har ja fått tipset att det sak vara den svarta kabeln på baksidan/innanför instrumenthuset.
Förmodar att du menar signal till varvräknaren?
Det stämmer att det är den enda svarta på baksidan av instrumenthuset. Jag har alltid klippt den bakom instrumetnhuset och kopplat ihop den där med sinalen från sprutet.
Via en enkel dragning under instrumentpanelen..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

låter som en haffsig nödlösning bonje! :P hihi.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Bonje wrote:
FoX wrote:Hastighetsmätarkabel har ja fått tipset att det sak vara den svarta kabeln på baksidan/innanför instrumenthuset.
Förmodar att du menar signal till varvräknaren?
Det stämmer att det är den enda svarta på baksidan av instrumenthuset. Jag har alltid klippt den bakom instrumetnhuset och kopplat ihop den där med sinalen från sprutet.
Via en enkel dragning under instrumentpanelen..
du har helt rätt, jag har blandat ihop hastighet och varv räknare :oops:

men är det något mer jag borde ha med? Något som är glömt?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

FoX wrote:ikväll ska jag koppla in allt från runda motorkontakten. Det som går till mätarna.

Det jag tror att jag behöver är följande,

Pin 18 = startmotor
Pin 1 = laddlampa
Pin 19 = Oljetemp (M3) Jag har sånt instrumenthus :D
Pin 5 = oljetryck
Pin 4 = vattentemp instrumentet

Tändningsplus (KL15) har jag hört att man kan ta ifrån motokontakten men jag har tagit det direkt från tändningslåsten.

Hastighetsmätarkabel har ja fått tipset att det sak vara den svarta kabeln på baksidan/innanför instrumenthuset.

Bränslesystemet är en helt egen enhet så det behöver jag inte ta från kontakten.

Är det nåot jag saknar?? Någon som vet får gärna fylla i.
Har jobbat på och kommit så långt att det är dax att vrida på nyckeln.

Helt dött...

Felsöker, får ingen ström från runda motorkontakten. När jag tittar i den så finns det inget stift för nr 18.. dev startmotorn.

Karossen jag har är en E30 320is (Italienska M3:an)

Är det någon som varit med om liknande?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Post Reply