FoX 318is Turbo 612whp [Uppdate 25/8]
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Det ser jävligt bra ut Fredrik!
En liten notis bara.. Din catchtank.
Returen som går tillbaka till tanken sitter mitt på ena gaveln. Det betyder att du kan bara fylla en där tanken till häten, andra hälften blir en luftficka och soppan ligger där i och skvalpar..
En liten notis bara.. Din catchtank.
Returen som går tillbaka till tanken sitter mitt på ena gaveln. Det betyder att du kan bara fylla en där tanken till häten, andra hälften blir en luftficka och soppan ligger där i och skvalpar..

Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Noterat, Eric notera det också men då hade jag inte ork att skruva ner det och göra om.Bonje wrote:Det ser jävligt bra ut Fredrik!
En liten notis bara.. Din catchtank.
Returen som går tillbaka till tanken sitter mitt på ena gaveln. Det betyder att du kan bara fylla en där tanken till häten, andra hälften blir en luftficka och soppan ligger där i och skvalpar..
Mycket enklare att göra det nu... Not.
Alternativt monterar du en bränsletrycksregulator för förgasare på returslangen så håller du några psi tryck i catchtanken. Skulle vara en både seriös och smidig lösning!FoX wrote:Noterat, Eric notera det också men då hade jag inte ork att skruva ner det och göra om.Bonje wrote:Det ser jävligt bra ut Fredrik!
En liten notis bara.. Din catchtank.
Returen som går tillbaka till tanken sitter mitt på ena gaveln. Det betyder att du kan bara fylla en där tanken till häten, andra hälften blir en luftficka och soppan ligger där i och skvalpar..
Mycket enklare att göra det nu... Not.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Nu har det hänt lite igen, mycke småpill som tar en massa tid och det knappt syns.
Jag har länge fundrat på hur man minimerar riksken att vacuumslangarna ska smälta vid wg:en. Nu blev det rostfria slangar med nylon slang i, dom tål värmen lite bättre.

Börjat montera sprutet och lite reläer, shit va jag är grön på el. Men tack vare lite telefon hjälp av Bonje och Johan Khil så tror jag att jag fixar allt.
Nirat ska sitta i hansfacket.

Mycket kablar är det.

Va lite orolig att kabalaget ska smälta pgr wg röret ligger välldigt nära. Skaffade då en värme strumpa. Tror det kommer funka fint.

Sen har jag gjort om kabelhärvan lite, eftersom jag har separata spjäll så kan inte mapsensorn sitta i plenumet. Så nu sitter mapsensorn i en liten burk och det sitter en luft temp(matsensor) i plenumet.

Gjorde slangarna lite finare med robbot kabel.
I mitt instrumenthus sitter det ingen bränsle mängdsmätare utan det sitter en oljetemp mätare, bara för att det är en 320is kaross. Så inhandlat en oljetempgivare på Bmw.
Efter lite diskutioner med Bonje så ineser man ju att man inte kan sätta givaren i tråget som det sitter på en volvo 240. Utan man ska vara bökig och jobbit och ha all olja passera givaren så man får ett mer exakt mätvärde.
Sagt och gjort, fick bli en sådanhaär mogäng.

Så det sitter en nippel istället för oljetycksgivaren, e slangstump som går in i änden på den här.
Sen är det Oljetryckslampa, oljetemp, oljetrycks kontakt och olja till turbon. På det här sättet så passerar all olja givarna så det bra fina mätvärden.
Gjorde den i minsta laget jävligt trångt att svetsa nipplarna..Svetsa ihopp den men misslykades brutalt, smältesönder gängorna etc. Kasta den, tilverka en ny så det fick Bonje svetsa den, tack tack
Monterad

Dagens FAIL
Tycket jag va smart som köpt både fläns och mutter i rostfritt, men lamda muttern skar. Monterad en gång. Det verkar som rf mot rf har en tendens att göra det. På min v-bandsklämma så skar mutter nästan direkt.

Bonus bilder.
Hemsnickrad pappers hållare.
(Lite terapi göra när jag va lite bakis i förmiddags)

Så jävla trött på att alltid sakna en skruv, en bricka.. nu är det slut på det.

Jag har länge fundrat på hur man minimerar riksken att vacuumslangarna ska smälta vid wg:en. Nu blev det rostfria slangar med nylon slang i, dom tål värmen lite bättre.


Börjat montera sprutet och lite reläer, shit va jag är grön på el. Men tack vare lite telefon hjälp av Bonje och Johan Khil så tror jag att jag fixar allt.
Nirat ska sitta i hansfacket.

Mycket kablar är det.

Va lite orolig att kabalaget ska smälta pgr wg röret ligger välldigt nära. Skaffade då en värme strumpa. Tror det kommer funka fint.

Sen har jag gjort om kabelhärvan lite, eftersom jag har separata spjäll så kan inte mapsensorn sitta i plenumet. Så nu sitter mapsensorn i en liten burk och det sitter en luft temp(matsensor) i plenumet.

Gjorde slangarna lite finare med robbot kabel.
I mitt instrumenthus sitter det ingen bränsle mängdsmätare utan det sitter en oljetemp mätare, bara för att det är en 320is kaross. Så inhandlat en oljetempgivare på Bmw.
Efter lite diskutioner med Bonje så ineser man ju att man inte kan sätta givaren i tråget som det sitter på en volvo 240. Utan man ska vara bökig och jobbit och ha all olja passera givaren så man får ett mer exakt mätvärde.
Sagt och gjort, fick bli en sådanhaär mogäng.

Så det sitter en nippel istället för oljetycksgivaren, e slangstump som går in i änden på den här.
Sen är det Oljetryckslampa, oljetemp, oljetrycks kontakt och olja till turbon. På det här sättet så passerar all olja givarna så det bra fina mätvärden.
Gjorde den i minsta laget jävligt trångt att svetsa nipplarna..Svetsa ihopp den men misslykades brutalt, smältesönder gängorna etc. Kasta den, tilverka en ny så det fick Bonje svetsa den, tack tack
Monterad

Dagens FAIL
Tycket jag va smart som köpt både fläns och mutter i rostfritt, men lamda muttern skar. Monterad en gång. Det verkar som rf mot rf har en tendens att göra det. På min v-bandsklämma så skar mutter nästan direkt.

Bonus bilder.
Hemsnickrad pappers hållare.
(Lite terapi göra när jag va lite bakis i förmiddags)

Så jävla trött på att alltid sakna en skruv, en bricka.. nu är det slut på det.

ikväll ska jag koppla in allt från runda motorkontakten. Det som går till mätarna.
Det jag tror att jag behöver är följande,
Pin 18 = startmotor
Pin 1 = laddlampa
Pin 19 = Oljetemp (M3) Jag har sånt instrumenthus
Pin 5 = oljetryck
Pin 4 = vattentemp instrumentet
Tändningsplus (KL15) har jag hört att man kan ta ifrån motokontakten men jag har tagit det direkt från tändningslåsten.
Hastighetsmätarkabel har ja fått tipset att det sak vara den svarta kabeln på baksidan/innanför instrumenthuset.
Bränslesystemet är en helt egen enhet så det behöver jag inte ta från kontakten.
Är det nåot jag saknar?? Någon som vet får gärna fylla i.
Det jag tror att jag behöver är följande,
Pin 18 = startmotor
Pin 1 = laddlampa
Pin 19 = Oljetemp (M3) Jag har sånt instrumenthus

Pin 5 = oljetryck
Pin 4 = vattentemp instrumentet
Tändningsplus (KL15) har jag hört att man kan ta ifrån motokontakten men jag har tagit det direkt från tändningslåsten.
Hastighetsmätarkabel har ja fått tipset att det sak vara den svarta kabeln på baksidan/innanför instrumenthuset.
Bränslesystemet är en helt egen enhet så det behöver jag inte ta från kontakten.
Är det nåot jag saknar?? Någon som vet får gärna fylla i.
Last edited by FoX on 30 May 2010, 21:21, edited 2 times in total.
Förmodar att du menar signal till varvräknaren?FoX wrote:Hastighetsmätarkabel har ja fått tipset att det sak vara den svarta kabeln på baksidan/innanför instrumenthuset.
Det stämmer att det är den enda svarta på baksidan av instrumenthuset. Jag har alltid klippt den bakom instrumetnhuset och kopplat ihop den där med sinalen från sprutet.
Via en enkel dragning under instrumentpanelen..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
du har helt rätt, jag har blandat ihop hastighet och varv räknareBonje wrote:Förmodar att du menar signal till varvräknaren?FoX wrote:Hastighetsmätarkabel har ja fått tipset att det sak vara den svarta kabeln på baksidan/innanför instrumenthuset.
Det stämmer att det är den enda svarta på baksidan av instrumenthuset. Jag har alltid klippt den bakom instrumetnhuset och kopplat ihop den där med sinalen från sprutet.
Via en enkel dragning under instrumentpanelen..

men är det något mer jag borde ha med? Något som är glömt?
Har jobbat på och kommit så långt att det är dax att vrida på nyckeln.FoX wrote:ikväll ska jag koppla in allt från runda motorkontakten. Det som går till mätarna.
Det jag tror att jag behöver är följande,
Pin 18 = startmotor
Pin 1 = laddlampa
Pin 19 = Oljetemp (M3) Jag har sånt instrumenthus![]()
Pin 5 = oljetryck
Pin 4 = vattentemp instrumentet
Tändningsplus (KL15) har jag hört att man kan ta ifrån motokontakten men jag har tagit det direkt från tändningslåsten.
Hastighetsmätarkabel har ja fått tipset att det sak vara den svarta kabeln på baksidan/innanför instrumenthuset.
Bränslesystemet är en helt egen enhet så det behöver jag inte ta från kontakten.
Är det nåot jag saknar?? Någon som vet får gärna fylla i.
Helt dött...
Felsöker, får ingen ström från runda motorkontakten. När jag tittar i den så finns det inget stift för nr 18.. dev startmotorn.
Karossen jag har är en E30 320is (Italienska M3:an)
Är det någon som varit med om liknande?