
Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
- Posts: 139
- Joined: 20 Jan 2009, 17:35
- Location: norrbotten/älvsbyn
dom i besikningen inför bankörningar osv kollar bara så att bromljusen funkar att batteriet sitterfast stolar å bälten och att den inte läcker några vätskor. det finns inte en bil som är lagligt reggad som går på bana.Keepan wrote:Ja man har ju god lust med det men tyvärr så räcker det inte bara med att besiktningsmännen ska vara blinda utan det gäller ju också dem besiktningsmän som går igenom bilen innan man ska köra bana också.Carlsson wrote:har du kvar orginal motorn så sätt i den medans du reggar med bur. och sen i med m5 maskinen igen sen nästa år när det är vanlig besiktning igen åker du till någon besiktnigs anläggning i slummen där besiktnings männen är trötta på alla lik som rullar in dagarna i ända så lär dom knappast kolla 2ggr på din motor om den är snyggt i meckad. har besiktigat min e30 3gånger med M30b35, coilovers å plast bussningar i hela bilen, 3"utan kat aga diff osv dom har inte märkt ett skit men iofs så är ju en m30 mer lik en m20 än en s38 men jag skulle inte bli förvånad om du körde igenom besiktningen obemärkt.
Och kör på M5 motorn du kommer ha mycket mer körglädje i den än i en motor från en stallbacka moppe
Bilen byggs för bana så vill kunna komma in där utan strul och inte bara få köra på gatebil typ.
Får lägga lite energi på att boosta upp den turbo motor det blir tillslut
vissa gånger orkar man inte ens besiktiga då är det bara att ta en plåt från en liknande bil

TEX en 320 e36 Mblå han inte besiktiga min



Vart på många bankörningar? Några typ som bmwsc håller eller bilsport?Carlsson wrote:dom i besikningen inför bankörningar osv kollar bara så att bromljusen funkar att batteriet sitterfast stolar å bälten och att den inte läcker några vätskor. det finns inte en bil som är lagligt reggad som går på bana.
vissa gånger orkar man inte ens besiktiga då är det bara att ta en plåt från en liknande bil![]()
TEX en 320 e36 Mblå han inte besiktiga minden har igentligen PBF553
![]()
Du tror inte dem skulle reagera om det kommer en bil som inte är besiktad?
Glider E30 Touring -89 M20B27
Lägger in senaste updaten från burbyggaren igen
Då va det äntligen lördag, fri från nattjobben! Så jävla skönt. Då passar jag på och jobba på Keepans burbygge.
Dagen började rätt så dåligt faktiskt. Rullade fram tig-svetsen och såg att gashelvetet var slut. Bara leta efter en ny tub då. Hittade en i ett hörn. YES tänkte jag, men när jag skruvade i tryckregulatorn så såg jag till min förvåning att även den runktuben var tom. Ballen i bollhavet!
Blir så trött på folk som inte ställer tillbaka tomma tuber på rätt ställe. men jag går ut till tubstället och kikar. Tre syrgas, åtta stycken Mison, en Acetylen, och se på fan, en Argon! Prima skinka! Kör in tuben, skruvar fast tryckregulatorn, vrider på. Allt ser bra ut. Trycker igång svetsen. Stendöd! Kikar kablar, säkringar osv. men den är stendöd. #¤%&/()=!!!!
Jahapp, då fick jag skippa och tig'a då, har inte tid o vänta på att få den renoverad. Så jag fick svetsa mig/mag idag. Blir iofs lika bra. Och går fan så mycket fortare. Hoppas Keepan nöjer sig med en trådsvetsad bur
Jag är ju glömsk som en guldfisk, så jag glömde att ladda batteriet i kameran. Så mobilbilder får duga idag helt enkelt...
Glömde även att fota medans jag höll på, men inte så kul med foton på massa notchande, mätande osv. Så här kommer lite bilder när bakre buren är svetsad.
Lyfte ur bågen och helsvetsade, lättare så...Först svetsade jag färdigt bakstöttorna, sen måttade jag in korset och svetsade det.


Weld schweißen


Här provade jag ställa in buren i bilen. Buren sitter som en fläskläpp!
Tight och bra. Hade lite probs att få i bultarna först, men det löste sig fint. Den är inte svetsad i bilen, utan står bara på plats.






Det var allt för idag. Imorgon eller på Måndag sätter jag igång med främre delen samt mc-p stagen.
Hejs!

Då va det äntligen lördag, fri från nattjobben! Så jävla skönt. Då passar jag på och jobba på Keepans burbygge.
Dagen började rätt så dåligt faktiskt. Rullade fram tig-svetsen och såg att gashelvetet var slut. Bara leta efter en ny tub då. Hittade en i ett hörn. YES tänkte jag, men när jag skruvade i tryckregulatorn så såg jag till min förvåning att även den runktuben var tom. Ballen i bollhavet!
Blir så trött på folk som inte ställer tillbaka tomma tuber på rätt ställe. men jag går ut till tubstället och kikar. Tre syrgas, åtta stycken Mison, en Acetylen, och se på fan, en Argon! Prima skinka! Kör in tuben, skruvar fast tryckregulatorn, vrider på. Allt ser bra ut. Trycker igång svetsen. Stendöd! Kikar kablar, säkringar osv. men den är stendöd. #¤%&/()=!!!!
Jahapp, då fick jag skippa och tig'a då, har inte tid o vänta på att få den renoverad. Så jag fick svetsa mig/mag idag. Blir iofs lika bra. Och går fan så mycket fortare. Hoppas Keepan nöjer sig med en trådsvetsad bur

Jag är ju glömsk som en guldfisk, så jag glömde att ladda batteriet i kameran. Så mobilbilder får duga idag helt enkelt...
Glömde även att fota medans jag höll på, men inte så kul med foton på massa notchande, mätande osv. Så här kommer lite bilder när bakre buren är svetsad.
Lyfte ur bågen och helsvetsade, lättare så...Först svetsade jag färdigt bakstöttorna, sen måttade jag in korset och svetsade det.


Weld schweißen


Här provade jag ställa in buren i bilen. Buren sitter som en fläskläpp!
Tight och bra. Hade lite probs att få i bultarna först, men det löste sig fint. Den är inte svetsad i bilen, utan står bara på plats.






Det var allt för idag. Imorgon eller på Måndag sätter jag igång med främre delen samt mc-p stagen.
Hejs!
Glider E30 Touring -89 M20B27
Gatebil 6 gånger tpc 2 gånger x40 klubben en gång. har aldrig kört med bmwsc behöver man inte licens där? bilsport har väl inga bankörningar längre??Keepan wrote:Vart på många bankörningar? Några typ som bmwsc håller eller bilsport?Carlsson wrote:dom i besikningen inför bankörningar osv kollar bara så att bromljusen funkar att batteriet sitterfast stolar å bälten och att den inte läcker några vätskor. det finns inte en bil som är lagligt reggad som går på bana.
vissa gånger orkar man inte ens besiktiga då är det bara att ta en plåt från en liknande bil![]()
TEX en 320 e36 Mblå han inte besiktiga minden har igentligen PBF553
![]()
Du tror inte dem skulle reagera om det kommer en bil som inte är besiktad?
dom kommer nog aldrig ifrågasätta ifall bilen är reggad med motorn på en bankörning
Jo.Carlsson wrote: har aldrig kört med bmwsc behöver man inte licens där?
dom kommer nog aldrig ifrågasätta ifall bilen är reggad med motorn på en bankörning
Nej det har dom inte gjort hitills men det finns en potentiell risk att dom blir lite hårdare på det pga att BMW originalförsäkring gäller vid BMWSC's körningar.
/M|cke F@.gner
Frågan var väll om man skulle bli insläpt med en bil som inte är gatureggad med "fel" motor (s38an)... Har förstått att man inte skulle va så poppis vid någon klubb körningCarlsson wrote:dom kommer nog aldrig ifrågasätta ifall bilen är reggad med motorn på en bankörning
erikjakan: Jag misstänker och hoppas att han har koll på vad han gör med svetsen, han är ju svetsare på heltid men skadar inte med lite inflikningar

Glider E30 Touring -89 M20B27
Ni får ursäkta att ni har blivit lite bort prioriterade här på PPF gällande uppdateringar från burbyggaren och mig. Han har slarvat bort sitt konto här och jag har inte haft tid att kopiera hans uppdateringar hit. Kör 60+ timmars vecka nu som däckbytare så man är ju lagom sliten...
Hur som haver tänkte jag dela med mig lite nu av det som hänt, för dem som vill läsa burbyggare Sebbes egna uppdateringar (som visar mera än jag kommer göra här) kan kika in på rejsa Keepan's E30-tråd - Rejsa.nu
Efter senaste uppdateringen ni fick så måttade han in framdelen av buren

Sen tog han ut rubbet och helsvetsade

Resultatet blev bra, som vanligt när man kikar på hans arbeten

Ej insvetsade ner till på bilden och skulle justeras in lite innan det blev helsvetsat, syns en liten springa till höger som han inte tyckte var acceptabel
Sen gick han vidare med Mc P-benen som det diskuteras mycket om hur dem skulle sitta, tillslut blev dem att se ut såhär iaf


Citerar sebbe: Innan jag satte igång med buren så frågade jag om Keepan ville ha förstärkningar ala WRC i krysset bak, och fick svaret: "Ja fan, det är ju asporrigt"
Så ja, här kommer porr

Efter lite mallande med sandpapper (!!) så började han få fram en form till förstärkningsplattan för fjäderbenstornet

Uppmätt och punktat

Helsvetsat

Borrat hål för Mc P stagen

Och mc P redo för helsvetsning

Sen blev det helsvetsning av kryss förstärkningen

Och det är vad han sysslat med, tror han ska vara helt klar med buren nu. Det han börjat syssla med nu är att förstärka bakre fjäderbenstornen för coilovers montering.
Var planerad hämtning av bilen denna helgen men den skulle bli lite för körigt för honom och en annan jobbar ju också som ett svin så skulle inte orka göra nåt med bilen ändå men nästa helg är den troligast klar att hämtas.
Hur som haver tänkte jag dela med mig lite nu av det som hänt, för dem som vill läsa burbyggare Sebbes egna uppdateringar (som visar mera än jag kommer göra här) kan kika in på rejsa Keepan's E30-tråd - Rejsa.nu
Efter senaste uppdateringen ni fick så måttade han in framdelen av buren

Sen tog han ut rubbet och helsvetsade

Resultatet blev bra, som vanligt när man kikar på hans arbeten

Ej insvetsade ner till på bilden och skulle justeras in lite innan det blev helsvetsat, syns en liten springa till höger som han inte tyckte var acceptabel

Sen gick han vidare med Mc P-benen som det diskuteras mycket om hur dem skulle sitta, tillslut blev dem att se ut såhär iaf


Citerar sebbe: Innan jag satte igång med buren så frågade jag om Keepan ville ha förstärkningar ala WRC i krysset bak, och fick svaret: "Ja fan, det är ju asporrigt"
Så ja, här kommer porr


Efter lite mallande med sandpapper (!!) så började han få fram en form till förstärkningsplattan för fjäderbenstornet

Uppmätt och punktat

Helsvetsat

Borrat hål för Mc P stagen

Och mc P redo för helsvetsning

Sen blev det helsvetsning av kryss förstärkningen

Och det är vad han sysslat med, tror han ska vara helt klar med buren nu. Det han börjat syssla med nu är att förstärka bakre fjäderbenstornen för coilovers montering.
Var planerad hämtning av bilen denna helgen men den skulle bli lite för körigt för honom och en annan jobbar ju också som ett svin så skulle inte orka göra nåt med bilen ändå men nästa helg är den troligast klar att hämtas.
Glider E30 Touring -89 M20B27
Har ju varit väldigt tyst från mig senaste tiden så tänkte visa att jag gjort nånting här medans bilen varit borta även om det inte är mycket att hänga i julgranen - jag har sysslat med garagetvättning 
Lyfte ur all skit på golvet och sköljde rent golv och den skiten jag hitta på väggarna, blir skitigt när man slipar underredsmassa även om jag sopat rent rätt ofta.

Garaget blir ju att kännas riktigt stort när det inte ligger massa prylar på golvet
Dessvärre blir garage uppfarten att kännas ganska liten med alla prylar där, ser ut som värsta loppisen

Tvungen att dela med mig av en lite fräsh vinkel om jag får säga det själv

Fin fint

Sen blev man hungrig och slängde in allt bara men har blivit lite mer ordning nu iaf, hyllorna sorterade lite bättre osv.

Mycket mer än så har jag inte lyckats med. Jobbar också 60+ timmars veckor nu så tid eller ork till meckande finns liksom inte. Nästa helg ska förmodligen bilen hitta hem igen!
Nu ska det sovas och tänka på hur kul denna vecka kommer bli

Lyfte ur all skit på golvet och sköljde rent golv och den skiten jag hitta på väggarna, blir skitigt när man slipar underredsmassa även om jag sopat rent rätt ofta.

Garaget blir ju att kännas riktigt stort när det inte ligger massa prylar på golvet
Dessvärre blir garage uppfarten att kännas ganska liten med alla prylar där, ser ut som värsta loppisen


Tvungen att dela med mig av en lite fräsh vinkel om jag får säga det själv


Fin fint


Sen blev man hungrig och slängde in allt bara men har blivit lite mer ordning nu iaf, hyllorna sorterade lite bättre osv.

Mycket mer än så har jag inte lyckats med. Jobbar också 60+ timmars veckor nu så tid eller ork till meckande finns liksom inte. Nästa helg ska förmodligen bilen hitta hem igen!
Nu ska det sovas och tänka på hur kul denna vecka kommer bli

Glider E30 Touring -89 M20B27
Fan.. Precis läst igenom hela tråden! Good job! 
Jag tycker du ska behålla s38:an! Och om du verkligen vill ha den besiktigad så röstar jag för att du köper dig en billig m20 o puttar i när den ska besiktigas. Lr helt enkelt testar med s38:an
Ett hett tips är att boka besiktning då i Katrineholm, de är lite.. efter... :p
Helrätt bygge iaf! Man kanske borde komma o kolla lite på bilen när du får tebax den!
Mvh

Jag tycker du ska behålla s38:an! Och om du verkligen vill ha den besiktigad så röstar jag för att du köper dig en billig m20 o puttar i när den ska besiktigas. Lr helt enkelt testar med s38:an

Helrätt bygge iaf! Man kanske borde komma o kolla lite på bilen när du får tebax den!
Mvh
Tack så mycket!pampers_38 wrote:Fan.. Precis läst igenom hela tråden! Good job!
Jag tycker du ska behålla s38:an! Och om du verkligen vill ha den besiktigad så röstar jag för att du köper dig en billig m20 o puttar i när den ska besiktigas. Lr helt enkelt testar med s38:anEtt hett tips är att boka besiktning då i Katrineholm, de är lite.. efter... :p
Helrätt bygge iaf! Man kanske borde komma o kolla lite på bilen när du får tebax den!
Mvh
Skulle också gärna köra S38a men problemet är inte att jag är rädd för att köra obesiktat utan att jag vill köra bana också med klubbar. Och för att man ska få köra alla evenemang krävs att bilen är besiktad med den motor som sitter i för det kollas ju såklart!
Du välkommen att kika förbi! Alltid trevligt att få träffa människor med rätt hobby

Mvh Jesper
Glider E30 Touring -89 M20B27
Du får springa över och piska han lite (observera ej snacka skit) så han blir klar nu till helgenMurén wrote:tyckte jag kände igen verkstan som burbyggaren höll till i sen såg vad han hette på rejsa och kom fram till att det var grannverkstan med jobbet, jag har verkstan rakt över gatan![]()
bilen kommer bli riktigt ball..

Trevlig kille och trevlig lokal får jag lov och säga, där fanns ju lite plats!
Glider E30 Touring -89 M20B27
Det vill säga att du kmr få köra med orörd org motor lr en annan motor med samma effekt. Om du gör de sistnämnda så måste du regbesiktiga och de kostar några lappar..Keepan wrote:Tack så mycket!pampers_38 wrote:Fan.. Precis läst igenom hela tråden! Good job!
Jag tycker du ska behålla s38:an! Och om du verkligen vill ha den besiktigad så röstar jag för att du köper dig en billig m20 o puttar i när den ska besiktigas. Lr helt enkelt testar med s38:anEtt hett tips är att boka besiktning då i Katrineholm, de är lite.. efter... :p
Helrätt bygge iaf! Man kanske borde komma o kolla lite på bilen när du får tebax den!
Mvh
Skulle också gärna köra S38a men problemet är inte att jag är rädd för att köra obesiktat utan att jag vill köra bana också med klubbar. Och för att man ska få köra alla evenemang krävs att bilen är besiktad med den motor som sitter i för det kollas ju såklart!
Du välkommen att kika förbi! Alltid trevligt att få träffa människor med rätt hobby
Mvh Jesper
Jag skulle rekommendera att köra med s38:an och ha en besiktningsmotor.
Vad gubbarna på banträffarna säger om motorn och besiktning är egentligen bara att ignorera. De e bara o säga att den är registrerad med den motorn och hör sen

I pappret så står de om de är en 6cyl lr 4 cyl osv, effekt, och volym.
Vet inte om bangubbarna har tillgång till sådana papper.