Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)

Post by Keepan »

Har haft lite strul med mitt konto här så tråden blev lite efter dem andra forumen men startar den nu istället. Men datumen jag nämner stämmer inte :P

Tackar admin för hjälpen med kontot iaf!

Goddag damer och herrar. Efter några års hjärntvättning så kunde man inte låta bli att insipireras och sätta igång med ett eget bygge. Är idag 18 år och uppväxt i Stockholm = nästan noll meck-kunskaper. Men är tekniskt lagd så borde lära mig hur detta funkar rätt snabbt och E30n ska ju vara en bra nybörjarbil.

Bilen då: BMW 325i från -87. Har rullat runt 15k mil och har efter en mindre stöt i fronten blivit stående i närmare 10 år i ett garage. En del rost är lagad av förra ägaren, verkar förövrigt vara rätt rostfri.

Det som ska göras är att bygga mig en rolig busbil som man kan åka på banträffar och diverse evenemang med. Tanken är att den ska se lika bra ut som den går. Lutar i dagsläget mot Mtech paket men har även funderat på M3 breddning (se Edit1 längre ned). Är pedantisk och kommer inte ta några genvägar. Mitt mål är att jag ska vara klar tills Elmia 2010.

Effektmålet är närmare 400 driftsäkra hästar med hjälp av turbo (se edit1 längre ned). Vikten ska hållas låg, inredning osv ska ut och bur ska in. Även bromsar och väghållning ska uppdateras.

Ska försöka hålla samma klass i min tråd som Pelko och FugitivE lyckats med. Alltså mycket bilder och text. Tänkte också redovisa alla kostnader så att ni andra som inte meckat så mycket kan få en överblick om vad saker och ting kostar och vad slutsumman blir. Själv gissar jag på att notan kommer gå runt 100 000:-
Tar studenten till sommaren09 och har tänkt börja jobba efter de men just nu är ekonomin ganska stram.

Behöver ni någon del till er E30 så hojta till, ska försöka bli av med mycket sånt som inte ska användas nu. Och kom gärna med råd och synpunkter! Är som sagt extrem-amatör :)

Missa jag nåt så säg till ;)

Bilder från den stora dagen då vi hämta hem bilen:
Image

Image

Image
Även jag kom med!
Image
Vacker syn i backspegeln...
Image
Snabbtvätt på uppfarten sedan direkt in i garaget med stackarn
Image
Väl inne
Image
Första bilen med taklucka jag har, iofs min första bil men ni fattar ;)
Image
Här har vi den gamla maskinen som ska få liv igen
Image

Image
Börjat dra ut inredningen på direkten, brorsan hjälpte så gick snabbt...
Image
Och snart såg det ut såhär, vafan ska man göra av allt?!? Hitta trots allt lite plats att stuva undan sakerna på tillslut tills dem blir sålda.
Image

Image

Edit1: Ändrade planer, ingen turbo utan istället en S38B36a från en BMW m5. Blir även M3 breddning utan "förhöjd baklucka och breddad C-stolpe"
Last edited by Keepan on 15 Aug 2009, 20:09, edited 1 time in total.
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Hämtades alltså förra helgen. 5000 riksdaler fick jag ge för den plus dem 300:- släpet kostade för 3 timmar.

Igår var jag på biltema och köpte allt nödvändigt som behövs för att bli en riktig meckarkung.
Montörsvagn: 250:-
Overall: 230:-
3st Pallbockar (hade en hemma): 210:-
Skyddsset (Hörsel-, ögon och munskydd): 60:-
Arbetshandskar: 40:-
Märkpennor: 20:-
= 810:-

Totalt har jag alltså lagt 6110:- hittills.

Det jag insåg just var att min kärra har den gamla bakdelen med dem fula lysena. Så vete fan om man ska börja leta en ny kaross eller om man ska bygga om bakdelen. Beror lite på hur stor skillnad det är och vad som måste bytas. Klantigt av mig!

Edit: Glömde säga att jag söker sponsorer, gärna däck och tuning firmor får höra av sig!
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Dagens update då: Blev runt 8 timmar idag, mestadels utan större resultat. Skärmar, dörrar och allt vägrade släppa sitt tag från bilen så blev väldigt massa övertalande innan man fick loss något.

Här har vi bildskörden:
Började med en snabb damsugning av "min" brukisbil i vårsolen
Image
Sen konstaterade jag ju som sagt att bakdelen var den gamla innan faceliften vilket var en besvikelse
Image

Image

Image
Kommer bli mycket bandit-lyssnande nu
Image
Visst ska det vara plåt där i mitten på vanliga E30s? Måste fixa dit en iaf så man slipper lite oväsen kanske.
Image
Jag vet att pallbockar ska användas under bilen, var bara lugna ;)
Image
Ingen rost på den vanliga pedal-punkten, känn på den!
Image
Däremot en jäkla massa otäck sörja vid det där julhuset
Image
Bilen vid dagens början
Image
Och bilen vid dagens slut, för 10 minuter sen alltså
Image

Image
Lätt hemmagjord uppbackning, stabilt uta helvete blev den iaf :)
Image
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Har mer eller mindre bestämt mig att det blir M3 breddning nu med dem faceliftade baklamporna. Vill dock inte ändra på bakluckan till M3 luckan. Siktar alltså på att få en bakända i stil med denna:

Image
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Ok, kom just in från garaget. Blev en ungefär 6 timmar där idag och fick mycket gjort känns det som. Började att ta loss högerdörren som blev kvar från tidigare i veckan då jag tog bort vänsterdörren och vänsterskärmen. Fortsatte sedan att gå lös på innertaket vilket innebär att alla rutor och lister åkte ut.

Pillade också bort ratten och lite andra muttrar. Här har vi bildskörden:

Image

Image

Image
Detta var fortfarande bara hälften av listerna ;)
Image
Gick lätt att ta bort rutorna när man var två. Jag sparka inifrån och farsan styrde ut rutan och tog emot.
Image
Innertaket kommer långsamt fram...
Image

Image

Image
Börjar se tomt ut
Image

Image

Det var det för idag. Kommer sitta fast med en mattebok och vid ishockeymatchen resten av kvällen men satsar på en likadan arbetsdag imorgon!
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Dagens lilla update då, blev runt 4 timmar idag då.

Börjar med att fråga om någon vet var dessa lister hör hemma? Förra ägaren som rev bort dem och kan inte hitta var dem hör hemma. Är inte dem som sitter på nedanför glaset på dörrarna.
Image
Ska ni nångång ta bort innertaket på E30 med taklucka så skruva ut alla skruvar. Nåt geni har tydligt tyckt att dem ska skruva fast innertaket på två ställen runt takluckan... Tog mig lång tid att lista ut det.
Image
Dagens trofé ;) (Främre innertak's panelen)
Image
E30 alá piratstyle
Image
BMW har tänkt på allt, skruvfack i instrumentbrädan, smart! :)
Image
Såhär såg det ut i garaget efter helgens bravader, nu blire lugnt ett par dagar framåt igen.
Image
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Ska uppdatera budgeten också.

Glömde tidigare bort att jag köpt en svets också (Kempe MIG-150R från jula) för 2300:- och flussfylld svetstråd 0.9mm (går tydligen att svetsa utan gas med sådan tråd) 200:-
Har också köpt en Haynes-reparationshandbok från biltema för 240:-

Men sedan lyckades jag sälja iväg större delen av inredningen för 1000:- och en bakre kofångare för 500:- så det är lite plus också.

Så förutom dem -6110:- jag låg på tidigare tillkom alltså -1240:-. Så nu är den totala kostnaden hittills -7350 kronor!

Blev lite smått rörigt nu, ska försöka få till siffrorna bättre i fortsättningen ;)
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Var ute idag igen. Blev 2 timmar på förmiddagen och sen 4 timmar till på kvällen med hjälp av en polare. Man får tacka för det, hade vart omöjligt ensam med dem bultarna. Bakaxeln och bakvagnen är så nära nere man kan komma. Sitter på 3 fördjävliga skruvar till bara.

Har inte så mycket bilder att bjussa på, är inte det mest intressanta man kan våldföra sig på men kommer iaf ett par:
Image
Image

Blev en sväng till biltema också med inköp av rost borttagare (ett måste med sönderrostade skruvar) och polarens älskade bromsrengöring som ska vara det mest otroliga mirakelmedel man hittar på marknaden, återstår att se ;)

Det kalaset gick på 85:-

Måste få ner skiten till den 2a Maj då en köpare till diffen ska komma så blir snart uppdatering igen.
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Var en hetsig gårdag så updaten kommer idag ;)

Var ute i garaget från 12 - 19 typ. Hoppades på att få ned hela bakvagnen tills diff-köparen kom men efter mycket protesterande från bakvagns bussningarna så gav jag upp det och skruvade bara loss diffen tillsammans med köparen. Trots goda råda från FugitivE och Pelko så ville inte bakvagnen ned :(

800:- fick jag för diffen och vänstra lamporna. Vill ha nya lampor sen :P

Lite bilder då:
Bilen vid dagens början...
Image
Image
Smart eller inte att ställa domkraften på ett batteri... Det kan man aldrig veta
Image
Den där satans muttern ödsla vi 1-2 timmar på att få loss. "Brickan" på insidan om karossen ska vara fastsvetsad men hade lossat och det var ingen lätt match att få loss de där.
Image
Med bult
Image
Och utan bult, men fortfarande utan resultat...
Image
Genom det där hålet flög bulten upp efter lite övertalning med släggan :)
Image
Diffen påväg ned
Image
Diffen spårlöst försvunnen? :O
Image
Dagens slut, efter städningen bar det iväg till en trevlig kväll i barkarby med lite race
Image

Budgeten ligger nu på -6635 riksdaler efter att ha sålt diffen o framlamporna.

Nu ska jag ut till garaget igen och börja misshandla fjäderbenen fram :)
Glider E30 Touring -89 M20B27
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

såg riktigt fin ut ! :shock: det där var ju 99,99 % rostfri verkar det som ju 8) lycka till med projektet ser ljust ut :)
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Bmw*Alex wrote:såg riktigt fin ut ! :shock: det där var ju 99,99 % rostfri verkar det som ju 8) lycka till med projektet ser ljust ut :)
Joo, karossen är i riktigt bra skick. Kommer nog inte behöva utföra nån rostlagning på den iallafall. Även delarna ser bra ut, bara slipa bort ytrosten och behandla. Känns bra... Ska ut och våldföra mig på framvagnen nu så ska jag ge en update sen.
Glider E30 Touring -89 M20B27
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Post by uranium »

Trevligt projekt helt klart!

Du verkar händig och seriös med din förstabil.
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

uranium wrote:Trevligt projekt helt klart!

Du verkar händig och seriös med din förstabil.
Man får tacka för det, jag är seriös med allt som innehåller ordet bil :)
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Dagens mål har varit att demontera fjäderbenen med tillbehör. Har väll gått sådär om jag får säga det själv.
Efter ca. 4 timmar i garaget så har jag fortfarande inte fått ner dem på någon sida :(

Såhär fint såg det ut när jag började:
Image
Men gaaah, nån har ju klippt av mitt bromsrör *vissel* (Notera droppen som är på väg ut ;)
Image
Var på biltema och köpte en fjäderspännare för 125 kr...
Image
...som hjälpte nada. Fortfarande bulten som sticker ut brevid bottnet på fjäderbenet som jävlas.
Image
En closeup på djävulsbulten
Image
Där uppe är de också trångt
Image

Får se hur jag löser detta, tror de är krängningshämmaren som måste bort. Har ni något tips eller bara annars vill snacka strunt så är min msn Jesper_135@hotmail.com.

Eventuellt så blir det lite meck imorgon igen.
Glider E30 Touring -89 M20B27
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

K-staget kapar du på mitten för nya sådana köper du för inga pengar alls.

Sedan ska du slå på sidan utav spindeln för att spindelleden ska lossa.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

eller så drar du till biltema å köper av avdragare för spindelleden.. den kommer du ha nytta av i framtiden också.
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Keepan wrote:
uranium wrote:Trevligt projekt helt klart!

Du verkar händig och seriös med din förstabil.
Man får tacka för det, jag är seriös med allt som innehåller ordet bil :)

Det vet jag fan inte om jag kan hålla med om ?? Du köper allt på feltema och du har stoppur när du mekar, allt ska tydligen gå så fort som möjligt och vara så billigt som möjligt ??


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
Post Reply