Tackar admin för hjälpen med kontot iaf!
Goddag damer och herrar. Efter några års hjärntvättning så kunde man inte låta bli att insipireras och sätta igång med ett eget bygge. Är idag 18 år och uppväxt i Stockholm = nästan noll meck-kunskaper. Men är tekniskt lagd så borde lära mig hur detta funkar rätt snabbt och E30n ska ju vara en bra nybörjarbil.
Bilen då: BMW 325i från -87. Har rullat runt 15k mil och har efter en mindre stöt i fronten blivit stående i närmare 10 år i ett garage. En del rost är lagad av förra ägaren, verkar förövrigt vara rätt rostfri.
Det som ska göras är att bygga mig en rolig busbil som man kan åka på banträffar och diverse evenemang med. Tanken är att den ska se lika bra ut som den går. Lutar i dagsläget mot Mtech paket men har även funderat på M3 breddning (se Edit1 längre ned). Är pedantisk och kommer inte ta några genvägar. Mitt mål är att jag ska vara klar tills Elmia 2010.
Effektmålet är närmare 400 driftsäkra hästar med hjälp av turbo (se edit1 längre ned). Vikten ska hållas låg, inredning osv ska ut och bur ska in. Även bromsar och väghållning ska uppdateras.
Ska försöka hålla samma klass i min tråd som Pelko och FugitivE lyckats med. Alltså mycket bilder och text. Tänkte också redovisa alla kostnader så att ni andra som inte meckat så mycket kan få en överblick om vad saker och ting kostar och vad slutsumman blir. Själv gissar jag på att notan kommer gå runt 100 000:-
Tar studenten till sommaren09 och har tänkt börja jobba efter de men just nu är ekonomin ganska stram.
Behöver ni någon del till er E30 så hojta till, ska försöka bli av med mycket sånt som inte ska användas nu. Och kom gärna med råd och synpunkter! Är som sagt extrem-amatör

Missa jag nåt så säg till

Bilder från den stora dagen då vi hämta hem bilen:

Även jag kom med!

Vacker syn i backspegeln...

Snabbtvätt på uppfarten sedan direkt in i garaget med stackarn

Väl inne

Första bilen med taklucka jag har, iofs min första bil men ni fattar

Här har vi den gamla maskinen som ska få liv igen

Börjat dra ut inredningen på direkten, brorsan hjälpte så gick snabbt...

Och snart såg det ut såhär, vafan ska man göra av allt?!? Hitta trots allt lite plats att stuva undan sakerna på tillslut tills dem blir sålda.

Edit1: Ändrade planer, ingen turbo utan istället en S38B36a från en BMW m5. Blir även M3 breddning utan "förhöjd baklucka och breddad C-stolpe"