Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

magnusjonsson

Post by magnusjonsson »

vet av en volvo 4a med helsmidd botten hemma byggt grenrör turbo och sprut. tror de heter omex. har köpte motorn komplett men vart lat och ska sälja den nu. :) går nog att få lite mos i den.
Carlsson

Post by Carlsson »

Keepan wrote:
Carlsson wrote:har du kvar orginal motorn så sätt i den medans du reggar med bur. och sen i med m5 maskinen igen sen nästa år när det är vanlig besiktning igen åker du till någon besiktnigs anläggning i slummen där besiktnings männen är trötta på alla lik som rullar in dagarna i ända så lär dom knappast kolla 2ggr på din motor om den är snyggt i meckad. har besiktigat min e30 3gånger med M30b35, coilovers å plast bussningar i hela bilen, 3"utan kat aga diff osv dom har inte märkt ett skit men iofs så är ju en m30 mer lik en m20 än en s38 men jag skulle inte bli förvånad om du körde igenom besiktningen obemärkt.
Och kör på M5 motorn du kommer ha mycket mer körglädje i den än i en motor från en stallbacka moppe :wink:
Ja man har ju god lust med det men tyvärr så räcker det inte bara med att besiktningsmännen ska vara blinda utan det gäller ju också dem besiktningsmän som går igenom bilen innan man ska köra bana också.

Bilen byggs för bana så vill kunna komma in där utan strul och inte bara få köra på gatebil typ.

Får lägga lite energi på att boosta upp den turbo motor det blir tillslut :twisted:
dom i besikningen inför bankörningar osv kollar bara så att bromljusen funkar att batteriet sitterfast stolar å bälten och att den inte läcker några vätskor. det finns inte en bil som är lagligt reggad som går på bana.
vissa gånger orkar man inte ens besiktiga då är det bara att ta en plåt från en liknande bil :lol:
TEX en 320 e36 Mblå han inte besiktiga min :lol: den har igentligen PBF553 :wink:
Image
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Keepan

Post by Keepan »

Carlsson wrote:dom i besikningen inför bankörningar osv kollar bara så att bromljusen funkar att batteriet sitterfast stolar å bälten och att den inte läcker några vätskor. det finns inte en bil som är lagligt reggad som går på bana.
vissa gånger orkar man inte ens besiktiga då är det bara att ta en plåt från en liknande bil :lol:
TEX en 320 e36 Mblå han inte besiktiga min :lol: den har igentligen PBF553 :wink:
Vart på många bankörningar? Några typ som bmwsc håller eller bilsport?

Du tror inte dem skulle reagera om det kommer en bil som inte är besiktad?
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan

Post by Keepan »

Lägger in senaste updaten från burbyggaren igen :)

Då va det äntligen lördag, fri från nattjobben! Så jävla skönt. Då passar jag på och jobba på Keepans burbygge.

Dagen började rätt så dåligt faktiskt. Rullade fram tig-svetsen och såg att gashelvetet var slut. Bara leta efter en ny tub då. Hittade en i ett hörn. YES tänkte jag, men när jag skruvade i tryckregulatorn så såg jag till min förvåning att även den runktuben var tom. Ballen i bollhavet!

Blir så trött på folk som inte ställer tillbaka tomma tuber på rätt ställe. men jag går ut till tubstället och kikar. Tre syrgas, åtta stycken Mison, en Acetylen, och se på fan, en Argon! Prima skinka! Kör in tuben, skruvar fast tryckregulatorn, vrider på. Allt ser bra ut. Trycker igång svetsen. Stendöd! Kikar kablar, säkringar osv. men den är stendöd. #¤%&/()=!!!!

Jahapp, då fick jag skippa och tig'a då, har inte tid o vänta på att få den renoverad. Så jag fick svetsa mig/mag idag. Blir iofs lika bra. Och går fan så mycket fortare. Hoppas Keepan nöjer sig med en trådsvetsad bur :D

Jag är ju glömsk som en guldfisk, så jag glömde att ladda batteriet i kameran. Så mobilbilder får duga idag helt enkelt...

Glömde även att fota medans jag höll på, men inte så kul med foton på massa notchande, mätande osv. Så här kommer lite bilder när bakre buren är svetsad.

Lyfte ur bågen och helsvetsade, lättare så...Först svetsade jag färdigt bakstöttorna, sen måttade jag in korset och svetsade det.
Image

Image

Weld schweißen
Image

Image

Här provade jag ställa in buren i bilen. Buren sitter som en fläskläpp!
Tight och bra. Hade lite probs att få i bultarna först, men det löste sig fint. Den är inte svetsad i bilen, utan står bara på plats.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Det var allt för idag. Imorgon eller på Måndag sätter jag igång med främre delen samt mc-p stagen.

Hejs!
nicke.t

Post by nicke.t »

blir seriöst å hyglo sjysto bygget.mvh
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Carlsson

Post by Carlsson »

Keepan wrote:
Carlsson wrote:dom i besikningen inför bankörningar osv kollar bara så att bromljusen funkar att batteriet sitterfast stolar å bälten och att den inte läcker några vätskor. det finns inte en bil som är lagligt reggad som går på bana.
Vart på många bankörningar? Några typ som bmwsc håller eller bilsport?

Du tror inte dem skulle reagera om det kommer en bil som inte är besiktad?
Gatebil 6 gånger tpc 2 gånger x40 klubben en gång. har aldrig kört med bmwsc behöver man inte licens där? bilsport har väl inga bankörningar längre??
dom kommer nog aldrig ifrågasätta ifall bilen är reggad med motorn på en bankörning
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Micke

Post by Micke »

Carlsson wrote: har aldrig kört med bmwsc behöver man inte licens där?

dom kommer nog aldrig ifrågasätta ifall bilen är reggad med motorn på en bankörning
Jo.

Nej det har dom inte gjort hitills men det finns en potentiell risk att dom blir lite hårdare på det pga att BMW originalförsäkring gäller vid BMWSC's körningar.
/M|cke F@.gner
erikjakan

Post by erikjakan »

Mer värme på svetsen!
Keepan

Post by Keepan »

Carlsson wrote:dom kommer nog aldrig ifrågasätta ifall bilen är reggad med motorn på en bankörning
Frågan var väll om man skulle bli insläpt med en bil som inte är gatureggad med "fel" motor (s38an)... Har förstått att man inte skulle va så poppis vid någon klubb körning

erikjakan: Jag misstänker och hoppas att han har koll på vad han gör med svetsen, han är ju svetsare på heltid men skadar inte med lite inflikningar :wink:
Keepan

Post by Keepan »

Ni får ursäkta att ni har blivit lite bort prioriterade här på PPF gällande uppdateringar från burbyggaren och mig. Han har slarvat bort sitt konto här och jag har inte haft tid att kopiera hans uppdateringar hit. Kör 60+ timmars vecka nu som däckbytare så man är ju lagom sliten...

Hur som haver tänkte jag dela med mig lite nu av det som hänt, för dem som vill läsa burbyggare Sebbes egna uppdateringar (som visar mera än jag kommer göra här) kan kika in på rejsa Keepan's E30-tråd - Rejsa.nu

Efter senaste uppdateringen ni fick så måttade han in framdelen av buren
Image
Sen tog han ut rubbet och helsvetsade
Image
Resultatet blev bra, som vanligt när man kikar på hans arbeten
Image
Ej insvetsade ner till på bilden och skulle justeras in lite innan det blev helsvetsat, syns en liten springa till höger som han inte tyckte var acceptabel :lol:

Sen gick han vidare med Mc P-benen som det diskuteras mycket om hur dem skulle sitta, tillslut blev dem att se ut såhär iaf
Image
Image

Citerar sebbe: Innan jag satte igång med buren så frågade jag om Keepan ville ha förstärkningar ala WRC i krysset bak, och fick svaret: "Ja fan, det är ju asporrigt"

Så ja, här kommer porr :D
Image

Efter lite mallande med sandpapper (!!) så började han få fram en form till förstärkningsplattan för fjäderbenstornet
Image
Uppmätt och punktat
Image
Helsvetsat
Image
Borrat hål för Mc P stagen
Image
Och mc P redo för helsvetsning
Image
Sen blev det helsvetsning av kryss förstärkningen
Image

Och det är vad han sysslat med, tror han ska vara helt klar med buren nu. Det han börjat syssla med nu är att förstärka bakre fjäderbenstornen för coilovers montering.

Var planerad hämtning av bilen denna helgen men den skulle bli lite för körigt för honom och en annan jobbar ju också som ett svin så skulle inte orka göra nåt med bilen ändå men nästa helg är den troligast klar att hämtas.
Keepan

Post by Keepan »

Har ju varit väldigt tyst från mig senaste tiden så tänkte visa att jag gjort nånting här medans bilen varit borta även om det inte är mycket att hänga i julgranen - jag har sysslat med garagetvättning :D

Lyfte ur all skit på golvet och sköljde rent golv och den skiten jag hitta på väggarna, blir skitigt när man slipar underredsmassa även om jag sopat rent rätt ofta.
Image
Garaget blir ju att kännas riktigt stort när det inte ligger massa prylar på golvet

Dessvärre blir garage uppfarten att kännas ganska liten med alla prylar där, ser ut som värsta loppisen :)
Image

Tvungen att dela med mig av en lite fräsh vinkel om jag får säga det själv :)
Image

Fin fint :)
Image

Sen blev man hungrig och slängde in allt bara men har blivit lite mer ordning nu iaf, hyllorna sorterade lite bättre osv.
Image

Mycket mer än så har jag inte lyckats med. Jobbar också 60+ timmars veckor nu så tid eller ork till meckande finns liksom inte. Nästa helg ska förmodligen bilen hitta hem igen!

Nu ska det sovas och tänka på hur kul denna vecka kommer bli :)
Blöjan

Post by Blöjan »

Fan.. Precis läst igenom hela tråden! Good job! :)

Jag tycker du ska behålla s38:an! Och om du verkligen vill ha den besiktigad så röstar jag för att du köper dig en billig m20 o puttar i när den ska besiktigas. Lr helt enkelt testar med s38:an :) Ett hett tips är att boka besiktning då i Katrineholm, de är lite.. efter... :p

Helrätt bygge iaf! Man kanske borde komma o kolla lite på bilen när du får tebax den!

Mvh
Keepan

Post by Keepan »

pampers_38 wrote:Fan.. Precis läst igenom hela tråden! Good job! :)

Jag tycker du ska behålla s38:an! Och om du verkligen vill ha den besiktigad så röstar jag för att du köper dig en billig m20 o puttar i när den ska besiktigas. Lr helt enkelt testar med s38:an :) Ett hett tips är att boka besiktning då i Katrineholm, de är lite.. efter... :p

Helrätt bygge iaf! Man kanske borde komma o kolla lite på bilen när du får tebax den!

Mvh
Tack så mycket!

Skulle också gärna köra S38a men problemet är inte att jag är rädd för att köra obesiktat utan att jag vill köra bana också med klubbar. Och för att man ska få köra alla evenemang krävs att bilen är besiktad med den motor som sitter i för det kollas ju såklart!

Du välkommen att kika förbi! Alltid trevligt att få träffa människor med rätt hobby :)

Mvh Jesper
Murén

Post by Murén »

tyckte jag kände igen verkstan som burbyggaren höll till i sen såg vad han hette på rejsa och kom fram till att det var grannverkstan med jobbet, jag har verkstan rakt över gatan :)
bilen kommer bli riktigt ball..
Keepan

Post by Keepan »

Murén wrote:tyckte jag kände igen verkstan som burbyggaren höll till i sen såg vad han hette på rejsa och kom fram till att det var grannverkstan med jobbet, jag har verkstan rakt över gatan :)
bilen kommer bli riktigt ball..
Du får springa över och piska han lite (observera ej snacka skit) så han blir klar nu till helgen :lol:

Trevlig kille och trevlig lokal får jag lov och säga, där fanns ju lite plats!
Murén

Post by Murén »

haha. tråkiga är att vi sällan är på plats samma tider jag är bara och lastar tidigt och lastar om sent då jag jobbar som maskinreparatör/service.
men det är nästan så man måste ta sig tid och gå in o titta på den.
Blöjan

Post by Blöjan »

Keepan wrote:
pampers_38 wrote:Fan.. Precis läst igenom hela tråden! Good job! :)

Mvh
Tack så mycket!

Skulle också gärna köra S38a men problemet är inte att jag är rädd för att köra obesiktat utan att jag vill köra bana också med klubbar. Och för att man ska få köra alla evenemang krävs att bilen är besiktad med den motor som sitter i för det kollas ju såklart!

Du välkommen att kika förbi! Alltid trevligt att få träffa människor med rätt hobby :)

Mvh Jesper
Det vill säga att du kmr få köra med orörd org motor lr en annan motor med samma effekt. Om du gör de sistnämnda så måste du regbesiktiga och de kostar några lappar..

Jag skulle rekommendera att köra med s38:an och ha en besiktningsmotor.

Vad gubbarna på banträffarna säger om motorn och besiktning är egentligen bara att ignorera. De e bara o säga att den är registrerad med den motorn och hör sen :P

I pappret så står de om de är en 6cyl lr 4 cyl osv, effekt, och volym.
Vet inte om bangubbarna har tillgång till sådana papper.
Post Reply