AndreasT - e30 s50b32
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Kolla så lambdasonderna fungerar som dom ska det är ju ett känt fel på S50 som kan ge konstiga symtom.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja hastighetssignalen är inkopplad till ECU. Har även tagit bort minuspolen på batteriet i ca 30min lite då och då med nya sensorerna. Trycker man gasen i botten under 1500rpm på hög växel börjar den även tveka och rycka. Förrutom det och tomgången går den bra. Någon i Göteborgs trakten med Carsoft diagnos så man kan se live data?
Ikväll blev man inte klokare, gjorde en plugg och trycksatte hela plenumet och inga läckage. Varmkörde motor och testa med och utan tomgångs motorn inkopplad, en klar skillnad men inte så stor. Dock så blev tomgången högre urkopplad vilket var väntat. Kopplade in ett motstånd på 2.3k Ohm för fake:a en vattentemp sensor och märkte tomgången ändrades lite. Satte tillbaka kontakten när bilen var igång och helt plötsligt sänktes tomgång från 1300 rpm till 750rpm. Körde en runda och bilen fungerade perfekt, till jag startade om bilen, då var det precis samma symptom som innan. Försökte återskapa med motståndet igen men lyckades inte. Givare fungerar som den skall (3500ohm kall , 300ohm varm, kablarna har kontakt hela vägen) och nu är jag galen Min stora fråga är va fan hände?
Det är rätt vattentempgivare till motorn? Dvs org för sprutet och motorn?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Äh plugga in ett VEMS istället
Kan tomgångsproblemet inte vara att du kör utan viscofläkten?
Kan ju vara så att ECU antar att viscofläkten hoppar igång när motorn blir varmkörd vid någon viss temp, sedan har du inget motstånd som fläkten ger normalt och istället hoppar motorn upp i varvtal..en teori iallafall fast det borde kanske inte var så mycket
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
Mät och kolla exakt kylvattentemp då den hoppar upp i varvtal om det är samma hela tiden.
Kan tomgångsproblemet inte vara att du kör utan viscofläkten?
Kan ju vara så att ECU antar att viscofläkten hoppar igång när motorn blir varmkörd vid någon viss temp, sedan har du inget motstånd som fläkten ger normalt och istället hoppar motorn upp i varvtal..en teori iallafall fast det borde kanske inte var så mycket
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
Mät och kolla exakt kylvattentemp då den hoppar upp i varvtal om det är samma hela tiden.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
kopi wrote:kan det inte ha nått med luftpumpen att göra då? provat att koppla in den?
Finns jättemånga som kör utan den och det blir inga problem för dem.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact: