AndreasT - e30 s50b32

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

AndreasT - e30 s50b32

Post by AndreasT »

Köpte denna 325im -90 i somras och skicket var det som tilltalade mig till inköpet. Nylackerad med välbehållen sportinredning och med bilstein chassi och 17" compomotive fälgar. Bilen har sedan inköpet stått stilla i garaget i väntan på tid och motivation till uppgradering. Bilder från sommaren då den köptes:

Image
Image

Motorn som monterades är en s50b32 komplett med elsystem och ews tillsammans med zf växellåda från m3 e36. Svänghjul från m20 och med hårdare trycktryckplatta ersätter org dubbelmasse svänghjul och koppling. Oljetråg och oljepump togs från 525 och oljepumpsdrevet svetsades fast. Kabelhärvans skarvades ihop vid x20 kontaken och ews systemet kopplades in under instrumentbräda. Bilen startade på första försöket trots det var e85 i tanken. Avgassystem byggdes av 2.5" rör och med 2st fullflödes ljuddämpare och ljudet blev helt i lagom nivå.

Image
Image
Image
Image
Image


Bromsarna fram ersätts med bromskivor från audi s3 modifierade för passa på bmwn. Bromsoken ersätts med brembo 4-kolvsok och adapter plattor fräste fram för montera dessa. Orginal styrservo fick ej plats vid plenumet så bromsservo fråm renault clio inhandlades och infästningen flyttades ner cirka 7cm med adapter platta. Huvudbromscylinder från bmw m3 3.2l monterade med en adapter och nu återstår bara rördragning mellan denna och abs enheten.


Image
Image

Bild på inredning
Image

Lite små saker återstår att fixa sedan är den klar för sommaren :)
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

ett projekt i min smak. Hejja hejja :]
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
_Johnny_
Posts: 435
Joined: 20 Feb 2008, 20:30
Location: Göteborg

Post by _Johnny_ »

Fint projekt! Hoppas motorn får gå lite snart då, blev ju ingen körande när den satt i Pelkos röda. :(
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Motorn har väl redan gått :)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Rikard B
Posts: 1764
Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala

Post by Rikard B »

såg vansinnigt fint ut :shock: :D
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Ruskigt snygg! blir nog en trevlig kärra :)
Gått med turbo innan?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Helt rätt AndreasT, lycka till med nya bilen!

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Johan99
Posts: 173
Joined: 20 Nov 2005, 15:21
Location: Hovmantorp

Post by Johan99 »

Snygg bil! 8)
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Bättre än så blir det inte :)
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar, jo motorn är redan uppstartad i bilen :)
Ja när jag köpte den satt en m20b25 turbomotor i bilen fast med blockspricka som jag sålde. Då jag fått några PM om hur jag kopplade in ews skriver jag allmänt om det här istället:

Ecu, ews, nyckel, antennring kom från samma donator bil

Lilla ews boxen:
Stift 1 - Signal till stora ews boxen stift 13
Stift 2 - 12v vid tändning
Stift 2 - Jord
Sedan kopplas antennringen in på på denna box via kontakten

Stora ews boxen
Stift 4 - Signal till ECU (gröna kabeln)
Stift 5 - 12v spänning vid tändning
Stift 7 - Jord
Stift 13 - Signal till stift 1 på lilla ews boxen

Detta är det som krävs för att kunna starta bilen och man vet att den fungerar när man hör boxen klickar till och leder ström mellan pinne 1 o 3.
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Post by ylindgren »

Men hva gjør du med styre staget når du har senka bremse servoen så mye? Går den ikke i ?

Hva gjør du med feste inne til bremse pedalen?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Nej styrstången går fritt så det är inga problem. Jag har påbörjat att göra en förlängare mellan bromspedalen och bromsservot enl bilden.

Image
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Post by ylindgren »

Hm, en ny og smart løsning dette. :D
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

gott att du hittat nytt projekt, blir kul att följa.
Funderar på om (när) det kommer att gå överstyr... :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Post by -AL- »

Hör av dig när du skall sälja
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

Riktigt nice. :D
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Så då har man fått gjort lite små saker utförda igen. Då kabelhärvan är till en en högerstyrd bil hittades lämplig plats för ECU under instrumentbrädan.
Adapetern mellan bromspedal och servo är också klar och totalt blev det 2cm längre hävarm så hoppas det inte blir allt för tungtrampat.

Image

Ny generatorrem och kylsystemet monterades och termostatgivaren för elfläktaren kopplades in.
Oljekylaren fick fästen tillverkade och monterades:
Image

Styrväxel från e36 monterad med nya styrleder samt nya hydraulrör samt och banjokopplingar överallt.
Kräningshämnaren blev modifierade med gassvetsen då grenrören låg emot, och på bilen ser man även främre avgassystemet.

Image

Bromssystemet klart och luftat och även kopplingen, så nu återstår bara att montera luftfilter och fäste för gajvajern och invänta tills snö är borta för provtur :) Skall även beställa nya o-ringar till magnetventilerna i vanosen och löda om dessa då detta verkar vara ett vanligt fel för säkerhetsskull.

Image
Post Reply