AndreasT - e30 s50b32
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
AndreasT - e30 s50b32
Köpte denna 325im -90 i somras och skicket var det som tilltalade mig till inköpet. Nylackerad med välbehållen sportinredning och med bilstein chassi och 17" compomotive fälgar. Bilen har sedan inköpet stått stilla i garaget i väntan på tid och motivation till uppgradering. Bilder från sommaren då den köptes:
Motorn som monterades är en s50b32 komplett med elsystem och ews tillsammans med zf växellåda från m3 e36. Svänghjul från m20 och med hårdare trycktryckplatta ersätter org dubbelmasse svänghjul och koppling. Oljetråg och oljepump togs från 525 och oljepumpsdrevet svetsades fast. Kabelhärvans skarvades ihop vid x20 kontaken och ews systemet kopplades in under instrumentbräda. Bilen startade på första försöket trots det var e85 i tanken. Avgassystem byggdes av 2.5" rör och med 2st fullflödes ljuddämpare och ljudet blev helt i lagom nivå.
Bromsarna fram ersätts med bromskivor från audi s3 modifierade för passa på bmwn. Bromsoken ersätts med brembo 4-kolvsok och adapter plattor fräste fram för montera dessa. Orginal styrservo fick ej plats vid plenumet så bromsservo fråm renault clio inhandlades och infästningen flyttades ner cirka 7cm med adapter platta. Huvudbromscylinder från bmw m3 3.2l monterade med en adapter och nu återstår bara rördragning mellan denna och abs enheten.
Bild på inredning
Lite små saker återstår att fixa sedan är den klar för sommaren
Motorn som monterades är en s50b32 komplett med elsystem och ews tillsammans med zf växellåda från m3 e36. Svänghjul från m20 och med hårdare trycktryckplatta ersätter org dubbelmasse svänghjul och koppling. Oljetråg och oljepump togs från 525 och oljepumpsdrevet svetsades fast. Kabelhärvans skarvades ihop vid x20 kontaken och ews systemet kopplades in under instrumentbräda. Bilen startade på första försöket trots det var e85 i tanken. Avgassystem byggdes av 2.5" rör och med 2st fullflödes ljuddämpare och ljudet blev helt i lagom nivå.
Bromsarna fram ersätts med bromskivor från audi s3 modifierade för passa på bmwn. Bromsoken ersätts med brembo 4-kolvsok och adapter plattor fräste fram för montera dessa. Orginal styrservo fick ej plats vid plenumet så bromsservo fråm renault clio inhandlades och infästningen flyttades ner cirka 7cm med adapter platta. Huvudbromscylinder från bmw m3 3.2l monterade med en adapter och nu återstår bara rördragning mellan denna och abs enheten.
Bild på inredning
Lite små saker återstår att fixa sedan är den klar för sommaren
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Ruskigt snygg! blir nog en trevlig kärra
Gått med turbo innan?
Gått med turbo innan?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Bättre än så blir det inte
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Tackar, jo motorn är redan uppstartad i bilen
Ja när jag köpte den satt en m20b25 turbomotor i bilen fast med blockspricka som jag sålde. Då jag fått några PM om hur jag kopplade in ews skriver jag allmänt om det här istället:
Ecu, ews, nyckel, antennring kom från samma donator bil
Lilla ews boxen:
Stift 1 - Signal till stora ews boxen stift 13
Stift 2 - 12v vid tändning
Stift 2 - Jord
Sedan kopplas antennringen in på på denna box via kontakten
Stora ews boxen
Stift 4 - Signal till ECU (gröna kabeln)
Stift 5 - 12v spänning vid tändning
Stift 7 - Jord
Stift 13 - Signal till stift 1 på lilla ews boxen
Detta är det som krävs för att kunna starta bilen och man vet att den fungerar när man hör boxen klickar till och leder ström mellan pinne 1 o 3.
Ja när jag köpte den satt en m20b25 turbomotor i bilen fast med blockspricka som jag sålde. Då jag fått några PM om hur jag kopplade in ews skriver jag allmänt om det här istället:
Ecu, ews, nyckel, antennring kom från samma donator bil
Lilla ews boxen:
Stift 1 - Signal till stora ews boxen stift 13
Stift 2 - 12v vid tändning
Stift 2 - Jord
Sedan kopplas antennringen in på på denna box via kontakten
Stora ews boxen
Stift 4 - Signal till ECU (gröna kabeln)
Stift 5 - 12v spänning vid tändning
Stift 7 - Jord
Stift 13 - Signal till stift 1 på lilla ews boxen
Detta är det som krävs för att kunna starta bilen och man vet att den fungerar när man hör boxen klickar till och leder ström mellan pinne 1 o 3.
Så då har man fått gjort lite små saker utförda igen. Då kabelhärvan är till en en högerstyrd bil hittades lämplig plats för ECU under instrumentbrädan.
Adapetern mellan bromspedal och servo är också klar och totalt blev det 2cm längre hävarm så hoppas det inte blir allt för tungtrampat.
Ny generatorrem och kylsystemet monterades och termostatgivaren för elfläktaren kopplades in.
Oljekylaren fick fästen tillverkade och monterades:
Styrväxel från e36 monterad med nya styrleder samt nya hydraulrör samt och banjokopplingar överallt.
Kräningshämnaren blev modifierade med gassvetsen då grenrören låg emot, och på bilen ser man även främre avgassystemet.
Bromssystemet klart och luftat och även kopplingen, så nu återstår bara att montera luftfilter och fäste för gajvajern och invänta tills snö är borta för provtur Skall även beställa nya o-ringar till magnetventilerna i vanosen och löda om dessa då detta verkar vara ett vanligt fel för säkerhetsskull.
Adapetern mellan bromspedal och servo är också klar och totalt blev det 2cm längre hävarm så hoppas det inte blir allt för tungtrampat.
Ny generatorrem och kylsystemet monterades och termostatgivaren för elfläktaren kopplades in.
Oljekylaren fick fästen tillverkade och monterades:
Styrväxel från e36 monterad med nya styrleder samt nya hydraulrör samt och banjokopplingar överallt.
Kräningshämnaren blev modifierade med gassvetsen då grenrören låg emot, och på bilen ser man även främre avgassystemet.
Bromssystemet klart och luftat och även kopplingen, så nu återstår bara att montera luftfilter och fäste för gajvajern och invänta tills snö är borta för provtur Skall även beställa nya o-ringar till magnetventilerna i vanosen och löda om dessa då detta verkar vara ett vanligt fel för säkerhetsskull.