AndreasT - e30 s50b32

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Kolla så lambdasonderna fungerar som dom ska det är ju ett känt fel på S50 som kan ge konstiga symtom.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Jag har nu mätt upp min lambda sonder och båda två har en varierande utspänning mellan 0.1-0.8V på tomgång, vilket verkar vara normalt? Monterade även en annan LMM utan framgång.
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Har du kopplat på hastighetsignal til ECU'n?

Vad händer om du kopplar bort batteriet et tag?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ja hastighetssignalen är inkopplad till ECU. Har även tagit bort minuspolen på batteriet i ca 30min lite då och då med nya sensorerna. Trycker man gasen i botten under 1500rpm på hög växel börjar den även tveka och rycka. Förrutom det och tomgången går den bra. Någon i Göteborgs trakten med Carsoft diagnos så man kan se live data?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ikväll blev man inte klokare, gjorde en plugg och trycksatte hela plenumet och inga läckage. Varmkörde motor och testa med och utan tomgångs motorn inkopplad, en klar skillnad men inte så stor. Dock så blev tomgången högre urkopplad vilket var väntat. Kopplade in ett motstånd på 2.3k Ohm för fake:a en vattentemp sensor och märkte tomgången ändrades lite. Satte tillbaka kontakten när bilen var igång och helt plötsligt sänktes tomgång från 1300 rpm till 750rpm. Körde en runda och bilen fungerade perfekt, till jag startade om bilen, då var det precis samma symptom som innan. Försökte återskapa med motståndet igen men lyckades inte. Givare fungerar som den skall (3500ohm kall , 300ohm varm, kablarna har kontakt hela vägen) och nu är jag galen :evil: Min stora fråga är va fan hände?
User avatar
Rikard B
Posts: 1764
Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala

Post by Rikard B »

det är inte så enkelt att kabeln är skadad och ligger och "tjyvjordar" nånstans?
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Önskar det vore så, men vi mätte resistansen vid ECU både för vattentemp och insugstemp och det var som det skulle :roll:
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Det är rätt vattentempgivare till motorn? Dvs org för sprutet och motorn?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Äh plugga in ett VEMS istället :P
Kan tomgångsproblemet inte vara att du kör utan viscofläkten?
Kan ju vara så att ECU antar att viscofläkten hoppar igång när motorn blir varmkörd vid någon viss temp, sedan har du inget motstånd som fläkten ger normalt och istället hoppar motorn upp i varvtal..en teori iallafall fast det borde kanske inte var så mycket :)
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35

Mät och kolla exakt kylvattentemp då den hoppar upp i varvtal om det är samma hela tiden.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ja det är rätt tempgivare till motorn, och angående viscofläkten så borde det inte vara något bekymmer. Tomgången ökar med ökande temp så det känns relaterad till vattentempen på motorn. Funderar dock på om ECU måste vara jordad i chassiet, idag är den inte det men skall prova i veckan.
kopi
Posts: 384
Joined: 02 May 2006, 17:02
Location: Enköping

Post by kopi »

kan det inte ha nått med luftpumpen att göra då? provat att koppla in den?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

kopi wrote:kan det inte ha nått med luftpumpen att göra då? provat att koppla in den?


Finns jättemånga som kör utan den och det blir inga problem för dem.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
oddis
Posts: 237
Joined: 25 Nov 2005, 16:52
Location: Solør - Norge
Contact:

Post by oddis »

Har du innkoplat magnetventilen på kollkanisteret?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Hade det i början, men sedan kasta jag bort hela det system.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Nu sitter den en sachs 618 tryckplatta monterad och fy fan vad fint den ylar ut på högre varv :twisted:
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

hejja hejja :)

Hoppas du hittar felet och att det inte var lika trakigt fel som pa min motor.... :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Emtrea
Posts: 43
Joined: 08 Oct 2009, 17:38
Location: Åkersberga

Post by Emtrea »

Tjena.
Kolla upp TPS givaren! Är ett ganska vanligt fel på M3-or
Post Reply