AndreasT - e30 s50b32

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Du har guld i arbetstempo.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ja man får passa på och jobba när man är ledig Pelko =). Har små pysslat lite med bilen. Dubbla slutrör har monteras samt jag har byggt en vevhusventilationtank och monterat.
Rensade lite i elsystemet då ett ej färdigkopplat larm låg och gömde och passade på installera en stereo. Fläktmotorn funkade inte så den smörjdes upp då den gick trögt i lagringen. Magnetventilerna i vanosen lödde jag om och monterade med nya o-ringar och vid klicktest med 9v batteri blev det en markant skillnad.
Huven på plats och bilen utbackad ur garaget men fortfarande -8 grader och snö så provtur får vänta tills våren.

Image

Image

Image
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

kommer du klara av att ha den ståendes utan att börja på med en turbo konventering? :wink:
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Han har en mördarhoj som stillar det behovet 8)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Nej i denna blir det ingen turbo, tror en 3.2l spis kan vara rätt trevlig i denna bil endå :wink:
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Fan vad fin!

Riktigt avundsjuk!

MVH Erik
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Behöver lite ideer nu då jag har provkört bilen i helgen med lite problem när motorn kommer upp i arbetstemp. Bilen startar med en tomgång på 1000rpm kall vilket är normalt. När tempen når arbetstemp runt 80 grader har tomgången dock ökat till 1400-1500rpm, dock går bilen bra fortfarande. Har läcksökt överallt utan att hitta några vaccum läckage på insugssidan. CLT, TPS, IAT sensorer samt tomgångsventilen är bytta utan framgång. Vanosen har fått magnetventilerna omlödda och med nya omringar samt LMM är rengjord med elektronik spray. Men drar jag ur kontakten går den ner på normala 800rpm dock med ojämn gång. Drar jag ur lambda sonder märks ingen skillnad, så vad tror ni? Några ideer , eller någon som haft liknande problem? I övrigt går motorn fint av det lilla jag provat.
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

ja har nog orginal lmm om du vill pröva en annan..
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Tox
Posts: 191
Joined: 10 Dec 2005, 13:23
Location: Eskilstuna

Post by Tox »

Har samma fel på min s50b30 har bytt lmm vart ingen skillnad...
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Hur är gasresponsen?
Går den ner snabbt och normalt efter du varvat upp eller "stannar den kvar" en stund?

Borde du iof skrivit ifall du märkt utav.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Gasresponsen är bra, körde lite till med bilen och den tvekade lite på låga varv vid fullgas. Tråkiga är dock jag måste byta tryckplatta då den nu slirar :/ Men vill först hitta problemet med tomgången...
Tox
Posts: 191
Joined: 10 Dec 2005, 13:23
Location: Eskilstuna

Post by Tox »

Hittar du felet så skriv gärna här då jag har inte hittat.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Igår kväll läste jag ur felkoderna, var hela 25st, raderade dem och det kvarstår felkod: 44, 46,81,151. Tyvärr stod ingen förklaring till dessa men det borde vara luftpumpen, a/c, kolkanistern bland annat, någon som vet?
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Har inga förklaringar till 3.2 men översätter man dom från förklaringana till 328 (gorde så på min 3.0) så blir det såhär

46 Bränslenivåsignal Bränslenivå låg, ledningar, bränslemätarens nivåsensor

81 Motortemperaturgivare - felfunktion Ledningar, kontaktdon, motortemperaturgivare

151 Uppvärmd lambdasond 1, cylinderrad 1 - låg spänning Ledningar, kontaktdon, uppvärmd lambdasond

44 hittar jag ingen förklaring till
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

motortempgivare känns ju inte som en omöjlig orsak
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Okej, har testat med ny motortemp givare och med samma resultat tyvärr.
A/C och luftpumpen och dess vakuum ledningar är bortplockade, måste man byggla kontakterna mån tro? Får testa med ny LMM snart och löser set sig inte kör jag den till skroten snart!
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Post by -AL- »

AndreasT wrote:Får testa med ny LMM snart och löser set sig inte kör jag den till skroten snart!


Läs mitt tidigare inlägg innan... :D Du löser säkert problemet snart.

//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Post Reply