Avgassystem till dubbelturbo.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Hassvik
Posts: 30
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Trollhättan

Avgassystem till dubbelturbo.

Post by Hassvik »

Ja bygger turbo på en 325 -94.

Funderar lite över avgassystemet. Eftersom ja har två aggregat vore de enklast å dra två st 2 1/2tums rör hela vägen bak.(har sportsystem efter katten) Orginal sitter det ju ett kors på främre röret där avgaserna går ihop. Ja undrar om det behövs? antar att det kan bli ett konstigt avgasljud eller fel med avgaspulser? Hågon som har provat på en sugmotor? borde bli samma sak.

Mvh/Hassvik. :roll:
BMW 325 -94 dubbelturbo.
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

Post by NORMIND »

läste om nån som byger amerikanare med turbo han gjorde så att hans rör gick ihop i ett X för att få ner ljudet lättare och sen var det nått med värmen
User avatar
BigMack
Posts: 179
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Kungsbacka

Post by BigMack »

Det med värmen var nog att man tar och "snickrar" ett lite provisoriskt avgassystem, målar det med en icke värmebeständig färg. Där färgen först släpper ska Xet sitta, dett är för att jämna ut pulserna tror jag det var
Hassvik
Posts: 30
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Trollhättan

Post by Hassvik »

Ja tror inte att de har något med pulserna och göra. Förmodligen är det bara att ljudet blir konstigt. Lamdasonden sitter där rören går ihop....kan det ha något med saken och göra?
BMW 325 -94 dubbelturbo.
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

BigMack wrote:Det med värmen var nog att man tar och "snickrar" ett lite provisoriskt avgassystem, målar det med en icke värmebeständig färg. Där färgen först släpper ska Xet sitta, dett är för att jämna ut pulserna tror jag det var


Stämmer bra det,sitter där för att jämna ut pulserna mellan cylinderbankarna + att ljudet dämpas något,detta gäller på V8 utan turbo,hur det är på en med turbo vete f-n!
Men att denna operation skulle ha någon större inverkan på en rak 6:a tvivlar jag starkt på,och på en maskin med turbo på har det ju än mindre verkan.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

på DTM M3orna så går avgasystemsrören ihop en bit efter downpipen i ett x och sen ut till dubbla igen. Pulsutjämnande funktion.

http://www.s14.net/jakesdtmtours/exhaust/exhaust.html

Syns dåligt på bilderna.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

har läst nån stans att det används för att jämna ut pulserna på V8:or ja me, borde ju funka på 6:or oxå, sitter ju orginal på alla (?) bmw med 6:a,

knappast nödvändigt när man kör dubbelturbo, tror turboaggen slårsönder pulerna endå.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
PLain_Jane
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2005, 17:03

Post by PLain_Jane »

På turbomaskiner ska avgaserna ut med så lite motstånd som möjligt. Avgasturbinen slår sönder allt vad pulser heter. X-rör fyller bara en funktion på sugmaskiner.
Hassvik
Posts: 30
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Trollhättan

Post by Hassvik »

tack för alla svar!
Ja får väll prova. Det borde funka å köra med lamda från tre cylindrar.
Men frågan är ju hur den kommer låta? Skulle ju kunna låta som en gammal folkvagn! :lol:
BMW 325 -94 dubbelturbo.
Post Reply