Funderar lite över avgassystemet. Eftersom ja har två aggregat vore de enklast å dra två st 2 1/2tums rör hela vägen bak.(har sportsystem efter katten) Orginal sitter det ju ett kors på främre röret där avgaserna går ihop. Ja undrar om det behövs? antar att det kan bli ett konstigt avgasljud eller fel med avgaspulser? Hågon som har provat på en sugmotor? borde bli samma sak.
läste om nån som byger amerikanare med turbo han gjorde så att hans rör gick ihop i ett X för att få ner ljudet lättare och sen var det nått med värmen
Det med värmen var nog att man tar och "snickrar" ett lite provisoriskt avgassystem, målar det med en icke värmebeständig färg. Där färgen först släpper ska Xet sitta, dett är för att jämna ut pulserna tror jag det var
Ja tror inte att de har något med pulserna och göra. Förmodligen är det bara att ljudet blir konstigt. Lamdasonden sitter där rören går ihop....kan det ha något med saken och göra?
BigMack wrote:Det med värmen var nog att man tar och "snickrar" ett lite provisoriskt avgassystem, målar det med en icke värmebeständig färg. Där färgen först släpper ska Xet sitta, dett är för att jämna ut pulserna tror jag det var
Stämmer bra det,sitter där för att jämna ut pulserna mellan cylinderbankarna + att ljudet dämpas något,detta gäller på V8 utan turbo,hur det är på en med turbo vete f-n!
Men att denna operation skulle ha någon större inverkan på en rak 6:a tvivlar jag starkt på,och på en maskin med turbo på har det ju än mindre verkan.
På turbomaskiner ska avgaserna ut med så lite motstånd som möjligt. Avgasturbinen slår sönder allt vad pulser heter. X-rör fyller bara en funktion på sugmaskiner.
tack för alla svar!
Ja får väll prova. Det borde funka å köra med lamda från tre cylindrar.
Men frågan är ju hur den kommer låta? Skulle ju kunna låta som en gammal folkvagn!