AndreasT - 328 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ja båda styrningarna var på plats. Men dom har ju slagit i packningen med på samma ställe så förstår inte ritkigt hur det kan ha blivit så.
Har varvat max 6500rpm :?
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

låter ju helskumt..
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

pelle råkade väll ut för något liknade på sin m50
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ja verkligen, vad råkade Pelle ut för då, som var liknande mitt fall?
Vad var orsaken?
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

fy vad trist :(
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

AndreasT wrote:Ja verkligen, vad råkade Pelle ut för då, som var liknande mitt fall?
Vad var orsaken?
hans packing tryckte mellan cyl samt att den tryck ut i en kylkanal
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

För att åstakomma dett har ju antingen toppen rört sig (vilket verkar högst otroligt pga styrstiften) eller så har ventilen gått i kolven av ngn anledning, krökt sig och på så sät fått tag i kanten...
Kan inte se nån annan möjlighet :roll:
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Skurt - du har nog rätt, rengjorda kolvarna ordentligt idag och på avgassidan kan man se att ventilurttagen har små antydningar till kontakt med ventilerna. Därav måste ventilerna böjt/krök sig och tagit i både packning och cylinderlopp.

Frågan är ju bara hur går det använda blocket igen efter planing eller är det skrot tror ni? Ventilerna och styrningar på avgassidan måste också vara kassa.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Så länge inte skadan i loppet gör att packningsytan är skadad så borde det spela mindre roll då det är ovanför ringarna. Bara hona bort om något sticker ut.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Jupp skall kolla med motorrenoveraren om det finns något fortsatt liv men det tror jag.
Avgasventilerna såg inte så pigga ut direkt. Brukar styrningarna också gå åt helvete när man kröker ventilerna?
När man har ventilerna i styrningarna, tillåts det att det glappar något då eller skall det vara helt glappfritt med okej styrningar?
Frågan är hur länge jag har åkt med detta, borde väl sänka prestanda en del!

Image
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det ska vara spel i styrningarna. Hur mkt är en fingertoppskänsla för mig, men jag vet faktist inte i mått.
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Hur kan avgas ventilerna va kritvita??
Gått jätte snålt å jätte varmt eller har du gjort nåt med dom??
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

ja avgasventilerna har säkert nypt och slagit i kolvarna
mappade du med bredbanslambda?
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Org fjädrar ja, hade varvstoppet på 6500rpm men när jag dragit fullt på 1:an har det hänt den kommit upp i 6700-6800 på loggarna dom gånger jag kollat.

Ja ventilerna ser kritvita ut, har mappat med bredbandslambda, legat runt lambda 0.82 fullast och runt 18 grader tändning vid 1bar.
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

i en överladdad bil bör man ha 0.04-0.075mm i spel på insugsventil
och 0.05-0.11 på avgasventil


och på sug motor
insugsventil 0.02-0.03
avgasventil 0.03-0.04
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Nya planer på G!

Nya motorfästen för ändrad lutning med tds ZF låda:
Image
Image

Något måste man ha att göra på semestern knepande ihop ett grenrör för passa precision sc serien mfl. Återstår att slipa vid kollektorn dock.

Image
Image
Image
Image

Nästa på schemat är tillverkning av insug.
Post Reply