AndreasT - 328 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
AndreasT - 328 Turbo
Bara att börja om med ny projekttråd då!
Bilen är en 328 coupe -96:a. Började med en 325 motor inhandlades som bara skulle tvättas i ordning, byta lager/packningar och göra en hyffsat billig turbokonvertering. Efterhand ökade kostnader med oförutseeda utgifter och dyrare produkter.
Recept:
M50b25 -93
Smidda JE kolvar 8,1:1 i komp.
Block borrat, honat och toppdeckat.
Toppen har nya styrningar, frästa säten, och planad, ej-vanos kamaxlar.
ARP pinnbultar.
Cometic 1,8mm MLS toppackning.
Precesion SC44
Tial 38mm wastegate
50mm PPF dump
600x300x75 PPF IC.
500cc spridare.
Sachs 240mm tryckplatta med organisk lamell.
Wallbro soppapump.
VEMS motorstyrning.
Lägger in bilder lite från projektets start till nu.
Håller på med att bygga grenröret för tillfället. Har tyvärr dåligt om tid just nu så kommer inte hända mycket innan kommande veckorna.
Bilen är en 328 coupe -96:a. Började med en 325 motor inhandlades som bara skulle tvättas i ordning, byta lager/packningar och göra en hyffsat billig turbokonvertering. Efterhand ökade kostnader med oförutseeda utgifter och dyrare produkter.
Recept:
M50b25 -93
Smidda JE kolvar 8,1:1 i komp.
Block borrat, honat och toppdeckat.
Toppen har nya styrningar, frästa säten, och planad, ej-vanos kamaxlar.
ARP pinnbultar.
Cometic 1,8mm MLS toppackning.
Precesion SC44
Tial 38mm wastegate
50mm PPF dump
600x300x75 PPF IC.
500cc spridare.
Sachs 240mm tryckplatta med organisk lamell.
Wallbro soppapump.
VEMS motorstyrning.
Lägger in bilder lite från projektets start till nu.
Håller på med att bygga grenröret för tillfället. Har tyvärr dåligt om tid just nu så kommer inte hända mycket innan kommande veckorna.
Last edited by AndreasT on 16 Jun 2006, 15:50, edited 3 times in total.
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Tackar!
Generatorn är bara lackad, med värmefärg. Även dom andra delarna.
Dröjer med uppdateringerna eftersom jag måste plugga inför kommande tentor till jul.
Men därefter har jag tänkt hårdköra i 2v för att få byggt klart grenrör,
avgas och monterat motorn förhoppningsvis!
Generatorn är bara lackad, med värmefärg. Även dom andra delarna.
Dröjer med uppdateringerna eftersom jag måste plugga inför kommande tentor till jul.
Men därefter har jag tänkt hårdköra i 2v för att få byggt klart grenrör,
avgas och monterat motorn förhoppningsvis!
Last edited by AndreasT on 18 Dec 2005, 19:05, edited 1 time in total.
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Jupp, att plugga och bygga turbobmw är lite tufft, det är lätt att gå ut i garaget istället för att plugga. Dessutom är man inte direkt rik när man studerar
Allt är nerplockat, tvättat 2-3ggr, vissa delar blästrade, sedan lackde 2-3 lager med biltemas värmefärg.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=751&iItemId=82990.
Ser fräscht ut när man sätter ihop motorn, men hurvida det ser ut efter några varmkörningar återstår att se
Allt är nerplockat, tvättat 2-3ggr, vissa delar blästrade, sedan lackde 2-3 lager med biltemas värmefärg.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=751&iItemId=82990.
Ser fräscht ut när man sätter ihop motorn, men hurvida det ser ut efter några varmkörningar återstår att se
Last edited by AndreasT on 18 Dec 2005, 19:03, edited 2 times in total.
Då var äntligen tentorna över, och började lite smått idag.
Har även beställt ett PPF grenrör, som borde komma i veckan.
Började med att ge mig på soppapumpen som jag skulle byta mot en walbro 255l/h.
Behövs dock modifieras för att kunna passa, så tar det imorgon.
Monterade sedan intercooler.
Även en bild på styrsystemet som snart skall i bilen:
Har även beställt ett PPF grenrör, som borde komma i veckan.
Började med att ge mig på soppapumpen som jag skulle byta mot en walbro 255l/h.
Behövs dock modifieras för att kunna passa, så tar det imorgon.
Monterade sedan intercooler.
Även en bild på styrsystemet som snart skall i bilen:
Last edited by AndreasT on 16 Jan 2006, 17:22, edited 1 time in total.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Vad jag sett är det bara färgen på tankarmaturen som skiljer 328 mot 325. Fick inte med alla delar på tankarmaturen på den bilden, är även en hållare av plast för pumpen som skall sitta i tankarmaturen.
Last edited by AndreasT on 18 Dec 2005, 20:03, edited 1 time in total.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
du började ju på ett eget grenrör, varför blev det inget av det sen då?
http://www.garaget.org/mike
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk