AndreasT - 328 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

AndreasT - 328 Turbo

Post by AndreasT »

Bara att börja om med ny projekttråd då!

Bilen är en 328 coupe -96:a. Började med en 325 motor inhandlades som bara skulle tvättas i ordning, byta lager/packningar och göra en hyffsat billig turbokonvertering. Efterhand ökade kostnader med oförutseeda utgifter och dyrare produkter.

Recept:

M50b25 -93
Smidda JE kolvar 8,1:1 i komp.
Block borrat, honat och toppdeckat.
Toppen har nya styrningar, frästa säten, och planad, ej-vanos kamaxlar.
ARP pinnbultar.
Cometic 1,8mm MLS toppackning.
Precesion SC44
Tial 38mm wastegate
50mm PPF dump
600x300x75 PPF IC.
500cc spridare.
Sachs 240mm tryckplatta med organisk lamell.
Wallbro soppapump.
VEMS motorstyrning.

Lägger in bilder lite från projektets start till nu.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Håller på med att bygga grenröret för tillfället. Har tyvärr dåligt om tid just nu så kommer inte hända mycket innan kommande veckorna.
Last edited by AndreasT on 16 Jun 2006, 15:50, edited 3 times in total.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

väntar ivrigt på uppdateringar =)

är främst intreserad av hur det kommer gå med VEMS på M50, skall använda samma på min "snik" motor.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

VEMS på M50 kommer väll att gå galant? :D
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

peppe wrote:VEMS på M50 kommer väll att gå galant? :D


det hoppas jag verkligen,

blir ju iaf bättre än omappat orginalsprut =)

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Hassvik
Posts: 30
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Trollhättan

Post by Hassvik »

Ja ska oxå köra med VEMS så ja är väldigt nyfiken. :roll:
BMW 325 -94 dubbelturbo.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Ser bra ut=) har du lackat generatorn lr blästrat den??
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar!

Generatorn är bara lackad, med värmefärg. Även dom andra delarna.
Dröjer med uppdateringerna eftersom jag måste plugga inför kommande tentor till jul.
Men därefter har jag tänkt hårdköra i 2v för att få byggt klart grenrör,
avgas och monterat motorn förhoppningsvis!
Last edited by AndreasT on 18 Dec 2005, 19:05, edited 1 time in total.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Okej=)
jasså du pluggar! kan inte va lätt å bygga bil då, tjejen pluggar å hon sitter ju nästan dygnet runt i sina böcker!!´
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

ser väldigt fint ut!

Tvättar du bara allt och målar? vad använder du isf?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Jupp, att plugga och bygga turbobmw är lite tufft, det är lätt att gå ut i garaget istället för att plugga. Dessutom är man inte direkt rik när man studerar :P

Allt är nerplockat, tvättat 2-3ggr, vissa delar blästrade, sedan lackde 2-3 lager med biltemas värmefärg.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=751&iItemId=82990.
Ser fräscht ut när man sätter ihop motorn, men hurvida det ser ut efter några varmkörningar återstår att se :P
Last edited by AndreasT on 18 Dec 2005, 19:03, edited 2 times in total.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Då var äntligen tentorna över, och började lite smått idag.
Har även beställt ett PPF grenrör, som borde komma i veckan.
Började med att ge mig på soppapumpen som jag skulle byta mot en walbro 255l/h.
Behövs dock modifieras för att kunna passa, så tar det imorgon.
Image

Monterade sedan intercooler.
Image

Även en bild på styrsystemet som snart skall i bilen:

Image
Last edited by AndreasT on 16 Jan 2006, 17:22, edited 1 time in total.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Så där såg inte min tankarmatur ut, måste skilja på årsmodeller!
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Vad jag sett är det bara färgen på tankarmaturen som skiljer 328 mot 325. Fick inte med alla delar på tankarmaturen på den bilden, är även en hållare av plast för pumpen som skall sitta i tankarmaturen.
Last edited by AndreasT on 18 Dec 2005, 20:03, edited 1 time in total.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

OK, det förklarar nog saken:)
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

trevligt trevligt =)

du får gärna (sjalvklart bara om du orkar) skriva en liten beskrivning till inkoplandet av VEMS sen =)

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Jo, en guide på en VEMS-installation på en M50 skulle va trevligt så man får lite inspiration ;)
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Post by 9-3 Mike »

du började ju på ett eget grenrör, varför blev det inget av det sen då?
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
Post Reply