M5 spridare

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Stjärten
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2006, 19:23
Location: Östersund
Contact:

M5 spridare

Post by Stjärten »

Nu kommer det massa dumma fråger igen :wink:

Tänkte sätta dit m5 3,6 spridare i min m50b25 !!
Bara att sätta dit :?:
Måste jag sätta dit en annan regulator då :?:
Hur beter sig en sån här motor när det börjar spika? :?:
Till en viss gräns lär den väll just lite Tänd/brän, men sen när den inte kan just nå mer dör den bara av då eller :?:
Det är väll ingen risk att det börjar spika om jag bara ska ladda 03-04 bar med orginal motor :?:

Frågar man ingenting får man inte veta :wink:
525tic
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Re: M5 spridare

Post by Fido85 »

Stjärten wrote:Nu kommer det massa dumma fråger igen :wink:

Tänkte sätta dit m5 3,6 spridare i min m50b25 !!
Bara att sätta dit :?:
Måste jag sätta dit en annan regulator då :?:
Hur beter sig en sån här motor när det börjar spika? :?:
Till en viss gräns lär den väll just lite Tänd/brän, men sen när den inte kan just nå mer dör den bara av då eller :?:
Det är väll ingen risk att det börjar spika om jag bara ska ladda 03-04 bar med orginal motor :?:

Frågar man ingenting får man inte veta :wink:


du dränker den direkt då...nån annan lmm isåfall!
ja hur man ska förklara spikningar...det låter int fint kan jag säga...
spikningar har ju inget med att motorn är original...det är ju bränsle och tändning det beror på
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Stjärten
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2006, 19:23
Location: Östersund
Contact:

Post by Stjärten »

Tänkte inte på att den blir dränkt :cry: . Jag vet hur spikningar låter jag tänkte istörsta allmänhet hur pass bra motorn ställer om tänd å bränsle (en 95as), vet oxå att det har med tänd/bränsle som gör att det uppstår spikningar!,sen frågade jag"typ" om det skulle kunna uppstå spikningar om man typ skulle bara ladda typ03-04 bar på en orginal motor (alltså om spridare å tänd följer med) det var det jag menade
(skrev kanske konstigt)

Men det är bra att du skriver så en annan lär sig :wink: (försöker)
525tic
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Stjärten wrote:Tänkte inte på att den blir dränkt :cry: . Jag vet hur spikningar låter jag tänkte istörsta allmänhet hur pass bra motorn ställer om tänd å bränsle (en 95as), vet oxå att det har med tänd/bränsle som gör att det uppstår spikningar!,sen frågade jag"typ" om det skulle kunna uppstå spikningar om man typ skulle bara ladda typ03-04 bar på en orginal motor (alltså om spridare å tänd följer med) det var det jag menade
(skrev kanske konstigt)

Men det är bra att du skriver så en annan lär sig :wink: (försöker)


jag laddade 0,25 bar med original spridare och ställbar btr ;) då bottnade spridarna för mig och hade precision sc61 ;) jag håller också på och lär mej som bäst så ingen allvetare precis heller :) och motorn var helt original då
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Stjärten
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2006, 19:23
Location: Östersund
Contact:

Post by Stjärten »

Bara 0,25 :cry: , det var inte bra jag trodde att man skulle kunna ladda typ 0,3- 0,4 bar utan att det skulle vara några bekymmer :evil:
"precision sc61" vad är det? Låter som nå tändtjofräs!
525tic
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Stjärten wrote:Bara 0,25 :cry: , det var inte bra jag trodde att man skulle kunna ladda typ 0,3- 0,4 bar utan att det skulle vara några bekymmer :evil:
"precision sc61" vad är det? Låter som nå tändtjofräs!
Notera att det var med original spridare, med större kan du säkert ladda 0.3-0.4 utan problem! sc61 är en fin turbo :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Stjärten
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2006, 19:23
Location: Östersund
Contact:

Post by Stjärten »

Okey tackar Nisse.
Så om jag sätter i M5 spridare dränker den sig? då måste jag sätta i en annan Lmm? dränker den sig inte då? Vilken Lmm är klockren på min?
Är det från en 535 jag ska?

(en som behöver hjälp av experter)
525tic
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

folk brukar ju köra med 535 lmm och om jag inte tar fel m3 spridare? dom räcker ju ganska långt...så då kan du nog ladda 0,3-0,4 :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Progressiv Btr o M5 spridare så bord det inte vara några probs..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Stjärten
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2006, 19:23
Location: Östersund
Contact:

Post by Stjärten »

Chrille wrote:Progressiv Btr o M5 spridare så bord det inte vara några probs..



+ 535 lmm då eller?
525tic
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

nej du kan inte sätta dit535 lmm, du har juh en luftmassemätare på din bil, då ska du inte sätta dit en luftmängdmätare :)
User avatar
Stjärten
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2006, 19:23
Location: Östersund
Contact:

Post by Stjärten »

:shock: opps kunde gått på tok där, vilken lmm skall jag ha? m5 e34?

Tack för bra svar
525tic
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

du kan ju kolla hur mycke jobb det är att bygga om den befintlige (sätta den i ett större rör).

öka rörets area lika många % som du ökar spridarna.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Post Reply