Krysskilen på veven av igen!!!! m30b35

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Petri.

Post by Petri. »

440nm
micko

Post by micko »

Som sagt, bara en man kan skruva åt den ordentligt :lol: :lol:
//micko\\
Vision79

Post by Vision79 »

Dom lossnar endå....vi drog med lastbilsmomentnyckel 450nm..känns som i mitt fall att d var för att ja for o gjorde rullande börnisar o belastade motorn som satan ganska ofta och åkte på moment på höga växlar...det ÄR ett problem och har varit sen racing eran !

Jag har en grejj vi ska testa o d lär väll bli "polarbear" som kommer ut med sin först..får väll se..

Annars får man stifta allt där framme..o då krävs d att blocket e löst om d ska bli bra.

Jag har åkt med PPF hubb och orginal..
micko

Post by micko »

PPF-hubben fungerar suveränt, bara att dra utav bara helvete, låta skiten sitta över natt och sen dra ännu hårdare!
//micko\\
youask

Post by youask »

Det har varit PPF hub båda gångerna på denna..

Den har misstänt några ggn men absolut inga "hårda" misständningar....
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Lite OT kanske, men hur pass stort problem är detta på M20 motorn?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
IQ-tuning

Trasig kil M30 ? (svängningsdämparen)

Post by IQ-tuning »

Nu är kilen till svängningsdämparen av för andra gången och bilen har bara rullat ca 100mil. Börjar bli trött på det här :x

* Vad händer om man tar bort original svängningsdämpare och ersätter den med ett aluminium-hjul som trigger skiva, blir det problem ?

Finns det någon annan lösning på detta helst utan demontering av hela motorn ?

H, Micke
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
Christian & Mikael Kascha
Vision79

Re: Trasig kil M30 ? (svängningsdämparen)

Post by Vision79 »

IQ-tuning wrote:Nu är kilen till svängningsdämparen av för andra gången och bilen har bara rullat ca 100mil. Börjar bli trött på det här :x

* Vad händer om man tar bort original svängningsdämpare och ersätter den med ett aluminium-hjul som trigger skiva, blir det problem ?

H, Micke
Det skulle kunna gå att stifta på plats men det är nog ganska bökigt..jag var nära att ta fram svetsen när det jävlades för mig.

Jag har en bra lösning annars men den är lite hemlig so far ;)
Strandholm

Post by Strandholm »

Är verkligen inte beläst på området så kanske misuppfattat problemet men går det inte att fräsa ett till spår och ha dubbla krysskilar som man gör på CSB motorerna?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Polarbear

Re: Trasig kil M30 ? (svängningsdämparen)

Post by Polarbear »

Vision79 wrote:
IQ-tuning wrote:Nu är kilen till svängningsdämparen av för andra gången och bilen har bara rullat ca 100mil. Börjar bli trött på det här :x

H, Micke
Det skulle kunna gå att stifta på plats men det är nog ganska bökigt..jag var nära att ta fram svetsen när det jävlades för mig.

Jag har en bra lösning annars men den är lite hemlig so far ;)
Jag har provat nu med din lösning och det verkar funka bra än så länge.
Har både kört med launch och misständningar :oops: utan att kilen gått av..
Kent Henell
Projekt: 545 TIC

www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
Vision79

Post by Vision79 »

Ja kilen går av direkt om hubben tillåts röra sig det minsta...det spelar ingen roll om det är en PPF hub eller orginal..jag provade bägge och det slutade med en skrotad vevaxel pga att hubben svetsade sig fast i veven pga det hårda materialet...men min lösning är inte idiotsäker heller..i kombination med stiftning är den dock 110% ;)
Carlsson

Post by Carlsson »

går det inte att fräsa in en till kil 180grader från den andra kilen???
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
IQ-tuning

Post by IQ-tuning »

Kan man inte ta bort svängningsdämparen ? (ersätta med bara trigger)

Ingen som testat detta ?

Vill slippa demontera motorn !
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
Christian & Mikael Kascha
worre

Post by worre »

har en hub med dubbla 8mm spårkilar som jag hoppas ska hålla
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
Vision79

Post by Vision79 »

IQ-tuning wrote:Kan man inte ta bort svängningsdämparen ? (ersätta med bara trigger)

Ingen som testat detta ?

Vill slippa demontera motorn !
svängningsdämparen måste sitta där...
Pitbull

Post by Pitbull »

Vision79 wrote:Ja kilen går av direkt om hubben tillåts röra sig det minsta...det spelar ingen roll om det är en PPF hub eller orginal..jag provade bägge och det slutade med en skrotad vevaxel pga att hubben svetsade sig fast i veven pga det hårda materialet...men min lösning är inte idiotsäker heller..i kombination med stiftning är den dock 110% ;)

Men kan du inte berätta hur du tänker då?
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Andersson

Post by Andersson »

Vision 79 när hubben svetsade sig i veven så gissar jag på att kilen var hel?
Har klurat i många år på det här problemet, och som Bäckis skrivit så är nog en rundkil 180gr från krysskilen den bästa lösningen. Får man minsta lilla glapp så är det kört. Bäst hade nog varit så tajta toleranser att man varit tvungen att värma hubben innan montering.
Man ska inte dra hårdare då man bara deformerar hubben som får formen av en öltunna och då blir det mer material i hubben som inte ligger an mot vevaxeltappens yta.
En svägningsdämpare sitter ju där av en anledning, och veven i M30 motorn har väldiga problem med svägningar pga. längd och vikt på roterande delar.

Min motor som tyvär än inte är klar:
Lättad vev ca:25kg, inte mycket bara tillsnyggad, härdad efter det. (plus kan vara att borra ur vevslängarna för att få bort lite mer vikt på rätt ställe). Tror iofs att en orörd vev skulle funka, bra med lite vikt i veven.

Verdi 144mm stakar ca:580gr (lättare än org 135mm) ger bättre vinkel och mindre tryck på cylinderväggen när kolvarna vänder vilket gör att veven inte ger vika så mycket.

CP kolvar med ändrad komphöjd för att kompensera 144mm stakarna ju lättare desto bättre ca: 400gr kolven.

Hubb från PPF som jag kommer anv. med kryss och rundkil.

Svänghjul ca:7-8kg och en tilton enskivig 7.25" ca:2.7kg flyttar vikten in mot centrum mindre roterande massa totalt ca:10kg. Vill ha lite mer vikt på svänghjulet har fått för mig att det får svägningarna att gå framåt i veven till just svägningsdämparen (ca. 4.5kg) som förhoppningsvis ska klara av svägningarna som skapas.

Hur mycket drivning av kam, vattenpump, servo och generator påverkar kan jag inte svara på, men det bör ju påverka om man stoppar i en vass kam som kräver hårdare fjädrar, kanske därför vissa kan varva 7500rpm för att dom åker vanliga gatkamaxlar med standard ytterfjäder samt en innerfjäder, rätt så snäll vinkel för vipparmen på nocken och inte så höga lyft gör ju att det inte går åt lika mycket kraft för att snurra runt.

Det sista är bara funderingar som jag inte har någon fakta bakom men valet av kam bör påverka.

Varvstopp, misständningar osv ska man givetvis försöka undvika.
3430cc sugis
Post Reply