Krysskilen på veven av igen!!!! m30b35
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Dom lossnar endå....vi drog med lastbilsmomentnyckel 450nm..känns som i mitt fall att d var för att ja for o gjorde rullande börnisar o belastade motorn som satan ganska ofta och åkte på moment på höga växlar...det ÄR ett problem och har varit sen racing eran !
Jag har en grejj vi ska testa o d lär väll bli "polarbear" som kommer ut med sin först..får väll se..
Annars får man stifta allt där framme..o då krävs d att blocket e löst om d ska bli bra.
Jag har åkt med PPF hubb och orginal..
Jag har en grejj vi ska testa o d lär väll bli "polarbear" som kommer ut med sin först..får väll se..
Annars får man stifta allt där framme..o då krävs d att blocket e löst om d ska bli bra.
Jag har åkt med PPF hubb och orginal..
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Trasig kil M30 ? (svängningsdämparen)
Nu är kilen till svängningsdämparen av för andra gången och bilen har bara rullat ca 100mil. Börjar bli trött på det här
* Vad händer om man tar bort original svängningsdämpare och ersätter den med ett aluminium-hjul som trigger skiva, blir det problem ?
Finns det någon annan lösning på detta helst utan demontering av hela motorn ?
H, Micke

* Vad händer om man tar bort original svängningsdämpare och ersätter den med ett aluminium-hjul som trigger skiva, blir det problem ?
Finns det någon annan lösning på detta helst utan demontering av hela motorn ?
H, Micke
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
Re: Trasig kil M30 ? (svängningsdämparen)
Det skulle kunna gå att stifta på plats men det är nog ganska bökigt..jag var nära att ta fram svetsen när det jävlades för mig.IQ-tuning wrote:Nu är kilen till svängningsdämparen av för andra gången och bilen har bara rullat ca 100mil. Börjar bli trött på det här![]()
* Vad händer om man tar bort original svängningsdämpare och ersätter den med ett aluminium-hjul som trigger skiva, blir det problem ?
Finns det någon annan lösning på detta helst utan demontering av hela motorn ?
H, Micke
Jag har en bra lösning annars men den är lite hemlig so far

- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Re: Trasig kil M30 ? (svängningsdämparen)
Jag har provat nu med din lösning och det verkar funka bra än så länge.Vision79 wrote:Det skulle kunna gå att stifta på plats men det är nog ganska bökigt..jag var nära att ta fram svetsen när det jävlades för mig.IQ-tuning wrote:Nu är kilen till svängningsdämparen av för andra gången och bilen har bara rullat ca 100mil. Börjar bli trött på det här![]()
* Vad händer om man tar bort original svängningsdämpare och ersätter den med ett aluminium-hjul som trigger skiva, blir det problem ?
Finns det någon annan lösning på detta helst utan demontering av hela motorn ?
H, Micke
Jag har en bra lösning annars men den är lite hemlig so far
Har både kört med launch och misständningar

Ja kilen går av direkt om hubben tillåts röra sig det minsta...det spelar ingen roll om det är en PPF hub eller orginal..jag provade bägge och det slutade med en skrotad vevaxel pga att hubben svetsade sig fast i veven pga det hårda materialet...men min lösning är inte idiotsäker heller..i kombination med stiftning är den dock 110% 

Vision79 wrote:Ja kilen går av direkt om hubben tillåts röra sig det minsta...det spelar ingen roll om det är en PPF hub eller orginal..jag provade bägge och det slutade med en skrotad vevaxel pga att hubben svetsade sig fast i veven pga det hårda materialet...men min lösning är inte idiotsäker heller..i kombination med stiftning är den dock 110%
Men kan du inte berätta hur du tänker då?
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Vision 79 när hubben svetsade sig i veven så gissar jag på att kilen var hel?
Har klurat i många år på det här problemet, och som Bäckis skrivit så är nog en rundkil 180gr från krysskilen den bästa lösningen. Får man minsta lilla glapp så är det kört. Bäst hade nog varit så tajta toleranser att man varit tvungen att värma hubben innan montering.
Man ska inte dra hårdare då man bara deformerar hubben som får formen av en öltunna och då blir det mer material i hubben som inte ligger an mot vevaxeltappens yta.
En svägningsdämpare sitter ju där av en anledning, och veven i M30 motorn har väldiga problem med svägningar pga. längd och vikt på roterande delar.
Min motor som tyvär än inte är klar:
Lättad vev ca:25kg, inte mycket bara tillsnyggad, härdad efter det. (plus kan vara att borra ur vevslängarna för att få bort lite mer vikt på rätt ställe). Tror iofs att en orörd vev skulle funka, bra med lite vikt i veven.
Verdi 144mm stakar ca:580gr (lättare än org 135mm) ger bättre vinkel och mindre tryck på cylinderväggen när kolvarna vänder vilket gör att veven inte ger vika så mycket.
CP kolvar med ändrad komphöjd för att kompensera 144mm stakarna ju lättare desto bättre ca: 400gr kolven.
Hubb från PPF som jag kommer anv. med kryss och rundkil.
Svänghjul ca:7-8kg och en tilton enskivig 7.25" ca:2.7kg flyttar vikten in mot centrum mindre roterande massa totalt ca:10kg. Vill ha lite mer vikt på svänghjulet har fått för mig att det får svägningarna att gå framåt i veven till just svägningsdämparen (ca. 4.5kg) som förhoppningsvis ska klara av svägningarna som skapas.
Hur mycket drivning av kam, vattenpump, servo och generator påverkar kan jag inte svara på, men det bör ju påverka om man stoppar i en vass kam som kräver hårdare fjädrar, kanske därför vissa kan varva 7500rpm för att dom åker vanliga gatkamaxlar med standard ytterfjäder samt en innerfjäder, rätt så snäll vinkel för vipparmen på nocken och inte så höga lyft gör ju att det inte går åt lika mycket kraft för att snurra runt.
Det sista är bara funderingar som jag inte har någon fakta bakom men valet av kam bör påverka.
Varvstopp, misständningar osv ska man givetvis försöka undvika.
Har klurat i många år på det här problemet, och som Bäckis skrivit så är nog en rundkil 180gr från krysskilen den bästa lösningen. Får man minsta lilla glapp så är det kört. Bäst hade nog varit så tajta toleranser att man varit tvungen att värma hubben innan montering.
Man ska inte dra hårdare då man bara deformerar hubben som får formen av en öltunna och då blir det mer material i hubben som inte ligger an mot vevaxeltappens yta.
En svägningsdämpare sitter ju där av en anledning, och veven i M30 motorn har väldiga problem med svägningar pga. längd och vikt på roterande delar.
Min motor som tyvär än inte är klar:
Lättad vev ca:25kg, inte mycket bara tillsnyggad, härdad efter det. (plus kan vara att borra ur vevslängarna för att få bort lite mer vikt på rätt ställe). Tror iofs att en orörd vev skulle funka, bra med lite vikt i veven.
Verdi 144mm stakar ca:580gr (lättare än org 135mm) ger bättre vinkel och mindre tryck på cylinderväggen när kolvarna vänder vilket gör att veven inte ger vika så mycket.
CP kolvar med ändrad komphöjd för att kompensera 144mm stakarna ju lättare desto bättre ca: 400gr kolven.
Hubb från PPF som jag kommer anv. med kryss och rundkil.
Svänghjul ca:7-8kg och en tilton enskivig 7.25" ca:2.7kg flyttar vikten in mot centrum mindre roterande massa totalt ca:10kg. Vill ha lite mer vikt på svänghjulet har fått för mig att det får svägningarna att gå framåt i veven till just svägningsdämparen (ca. 4.5kg) som förhoppningsvis ska klara av svägningarna som skapas.
Hur mycket drivning av kam, vattenpump, servo och generator påverkar kan jag inte svara på, men det bör ju påverka om man stoppar i en vass kam som kräver hårdare fjädrar, kanske därför vissa kan varva 7500rpm för att dom åker vanliga gatkamaxlar med standard ytterfjäder samt en innerfjäder, rätt så snäll vinkel för vipparmen på nocken och inte så höga lyft gör ju att det inte går åt lika mycket kraft för att snurra runt.
Det sista är bara funderingar som jag inte har någon fakta bakom men valet av kam bör påverka.
Varvstopp, misständningar osv ska man givetvis försöka undvika.
3430cc sugis