Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
bmw mats
Posts: 58 Joined: 25 Nov 2005, 18:28
Location: Örebro
Post
by bmw mats » 06 Sep 2008, 19:13
Hadde problem förra året med att krysskilen på veven ville gå av hela tiden! Den gick av två gånger (med ppf hub), så jag rev ur gamla veven som var helt sallad i kilspåret då! Sen lämnade jag nya veven och alla rörliga delar på balansering och ny ppf hub,mutter,bricka,kil,svängningsdämpare köptes för att vara på den säkra sidan, men va hjälpte de, nu har den gått av igen!!!!!!!!
Vad är det för fel? Kan ju inte vara obalans längre iaf! Någon som har några ideer?
Petri.
Posts: 293 Joined: 20 Nov 2005, 21:19
Location: Fagersta
Post
by Petri. » 06 Sep 2008, 19:21
Dragit åt muttern med rätt moment?
/Petri
Mirre
Posts: 544 Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:
Post
by Mirre » 06 Sep 2008, 19:30
Det är misständningarna. Typ launch kontroll, varvstopp, eller bara vanliga misständningar som gör så att kilen går av.
bmw mats
Posts: 58 Joined: 25 Nov 2005, 18:28
Location: Örebro
Post
by bmw mats » 06 Sep 2008, 19:40
muttern är dragen med rätt moment och lite till!
micko
Posts: 577 Joined: 17 Jul 2006, 15:06
Post
by micko » 06 Sep 2008, 19:53
och med loctite?
//micko\\
bmw mats
Posts: 58 Joined: 25 Nov 2005, 18:28
Location: Örebro
Post
by bmw mats » 06 Sep 2008, 20:00
Ja med loctite!
PiLlEvAn
Posts: 654 Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta
Post
by PiLlEvAn » 06 Sep 2008, 20:16
hade du locktite i hubben med?
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
micko
Posts: 577 Joined: 17 Jul 2006, 15:06
Post
by micko » 06 Sep 2008, 20:17
Hmm, låter skumt. Vi varvade närmare 7500RPM, vi körde inte av någon över huvud taget.
Låter som att du ska ha gjort en miss någonstans.
//micko\\
bmw mats
Posts: 58 Joined: 25 Nov 2005, 18:28
Location: Örebro
Post
by bmw mats » 06 Sep 2008, 20:46
Ja loctite i huben med!
Vet inte vad jag skulle ha gjort för fel!
Bäckis
Admin
Posts: 6534 Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:
Post
by Bäckis » 06 Sep 2008, 21:08
Som sagt, misständningar, launch osv gör att den slås av. Vi brukar borra i en rundkil 180 grader mot kieln, då kan den inte gå runt.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
bmw mats
Posts: 58 Joined: 25 Nov 2005, 18:28
Location: Örebro
Post
by bmw mats » 06 Sep 2008, 21:41
OK! Kan vara misständningar som gjorde att den gick av då!
Den misstände faktiskt lite när vi mappade den först, innan vi fick allt o lira!
Pitbull
Posts: 3880 Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult
Post
by Pitbull » 07 Sep 2008, 07:17
Petri. wrote: Dragit åt muttern med rätt moment?
/Petri
Hur mycket ska de dras?
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
micko
Posts: 577 Joined: 17 Jul 2006, 15:06
Post
by micko » 07 Sep 2008, 07:28
Tag längsta förlängaren, addera 100kg tung snubbe, häng dig i 10 sekunder och vipps du har dragit åt så hårt som det bör
//micko\\
Pitbull
Posts: 3880 Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult
Post
by Pitbull » 07 Sep 2008, 07:48
micko wrote: Tag längsta förlängaren, addera 100kg tung snubbe, häng dig i 10 sekunder och vipps du har dragit åt så hårt som det bör
Rätt moment tack!
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
AndersJ
Posts: 535 Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg
Post
by AndersJ » 07 Sep 2008, 08:56
410 Nm om mitt minne inte sviker.
bmw mats
Posts: 58 Joined: 25 Nov 2005, 18:28
Location: Örebro
Post
by bmw mats » 07 Sep 2008, 09:09
440nm står det i min bok iaf!
Pitbull
Posts: 3880 Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult
Post
by Pitbull » 07 Sep 2008, 09:14
bmw mats wrote: 440nm står det i min bok iaf!
440???
Ojoj, Stoooor momentnyckel.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35