Kerish - M3e30 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Locked
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

blir nog grym på bana den här
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Kul att ni fåttallt och lira :)
Men varför "bara" 1,1 bar? :?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

400hk ska det vara.
bjørnm3
Posts: 153
Joined: 28 Dec 2005, 22:49

motor data

Post by bjørnm3 »

har dedre ikkje litt motordata på den da? hvillken kammer,stempler osv?
Hva slags radiatot er de på den? såg jevla grei ut!! Blir ein liten cosworth killer de.Gratulere.
E30 M3.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Bmwandreas wrote:400hk ska det vara.


Okej så målet på 400 hk uppskattar ni vara uppnått med 1,1 bar.
Men funkade det att mappa vidare med mera laddtryck eller var det max där?

Tänket bara att om man laddar på tills gränsen är nådd, då har ju "kunden" möjlighet att höja till det trycket senare om han är sugen på mer effekt.

Vad är det för komp i motorn förresten?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi provade ladda 1.5 bar. Så det blir en mapp på det också.
Går att köra skithög tändning utan det minsta spikning.
Kompressionen är 8.5.

Det blir en mapp med 1.5 bar också.

Nu bygger jag ett expansionskärl i alu, för orig höll inte speciellt länge:(
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

400hk med 1,1 bar borde inte vara något bekymmer, min gav 454hk med 1,3 bar och en kompressor som stjäl massa effekt att dra runt på.
Vad hamnar tändningen på, 16-18 grader som minst eller?
Vad kör ni med för kammar? Tror inte att jag såg det i tråden någonstans?

Kul att det rullar!

MVH Jonas
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi kör 276 kammar,lika som i min M5 maskin.

Vi kör faktist över 20 graders tändning!
Inte en spikning...
Dinan2.5
Posts: 46
Joined: 09 Dec 2005, 08:36
Location: Eugene USA

Post by Dinan2.5 »

Bmwandreas wrote:Vi provade ladda 1.5 bar. Nu bygger jag ett expansionskärl i alu, för orig höll inte speciellt länge:(


Vad är ett expansionskärl? Har lite svårt med pråket efter alla år i USA... :lol:

Undrade också om det är Schrick 276 kammar ni kör (både in och ut?) och vad dom kostar?

Tack

Anders
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Där man brukar fylla på kylarvatten.. 8)
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Dinan2.5 wrote:
Bmwandreas wrote:Vi provade ladda 1.5 bar. Nu bygger jag ett expansionskärl i alu, för orig höll inte speciellt länge:(


Vad är ett expansionskärl? Har lite svårt med pråket efter alla år i USA... :lol:

Undrade också om det är Schrick 276 kammar ni kör (både in och ut?) och vad dom kostar?

Tack

Anders


Det är inte Schrick kammar, vare sig in eller ut. Vi kör aldrig med Schrick.

Vi håller på och löser problem med att laddtrycket inte går att sänka till mindre än 1,5 bar på den här bilen, och inom kort ska den mappas klart och förhoppningsvis bromsas!

Dessa aggregat med int. wg fungerar kanon på Cosworth, men på en motor med lite flöden i så räckte den inte till :cry: Inte lätt att veta innan man provat, men nu vet vi.
Dinan2.5
Posts: 46
Joined: 09 Dec 2005, 08:36
Location: Eugene USA

Post by Dinan2.5 »

Pris på kammarna?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Bra fråga. Vet faktist inte om jag kan få tag i nya ämnen. Dessa är slipade på original...
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Bra fråga. Vet faktist inte om jag kan få tag i nya ämnen. Dessa är slipade på original...


Går det inte att skicka in sina nuvarande kammar och få dem slipade om man vill det? Kan tänka mig att det kan ta ett tag iofs.

Tror annars att jag har en uppsättning originalkammar liggande som jag kan tänka mig att göra mig av med om ni villa skapa ett utbytessystem.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jovisst, det tar bara några dagar.
Men man ska helst flytta upp ventilerna när man mirafräser, så gör vi!
Då slipper man ha lash-caps.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nu är ban-gatmappen klar. 0,9 bar. Skjuter på kalasfint :)

Det är lite uselt väder, men så fort det blir bättre ska vi göra en rakt-på-racemapp med 1,4 bar.
andersace
Posts: 2
Joined: 23 May 2006, 22:17
Location: Strömstad

FILMA

Post by andersace »

Bäckis wrote:Nu är ban-gatmappen klar. 0,9 bar. Skjuter på kalasfint :)

Det är lite uselt väder, men så fort det blir bättre ska vi göra en rakt-på-racemapp med 1,4 bar.


Glöm nu inte för allt i världen och filma när ni mappar :D
Locked