BMW e30 327 TIC

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Fredde
Posts: 51
Joined: 20 Nov 2005, 17:13
Location: Maranello
Contact:

Post by Fredde »

Haha martin minns du när vi satt o prata om att jag skulle komma upp i "förra sommarn" och hjälpa med det sista så du kunde gasa på mantorp. Då var du nästan klar. men du nöjer dig visst inte med att vara medel, men jag håller med, värst är bäst ;) lycka till
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

peppe wrote:Ser bra ut, som alltid.


Tack så mkt Peppe! :)

Fredde wrote:Haha martin minns du när vi satt o prata om att jag skulle komma upp i "förra sommarn" och hjälpa med det sista så du kunde gasa på mantorp. Då var du nästan klar. men du nöjer dig visst inte med att vara medel, men jag håller med, värst är bäst lycka till


Tackar Fredde! Jodå jag minns väl hur det var då :wink: ! Hade säkert gått att få ihop, men då hade den ju inte blivit hälften så grym som den blir nu! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Idag har vi fått ihop ytterligare en bit på avgassystemet! Resten görs imorgon och det är inte särskilt mycket kvar. :)

Image

Passformen är just nu innan det är helsvetsat 100% tillfredställande, vi hissade vid ett tillfälle ner bilen från pallbockarna och mätte markfrigången vid den lägsta punkten på systemet som är där det går under bakvagnsbalken och där var det ca 10cm markfrigång när en man fjädrade ner bilen så mkt man orkade för hand!

Image

Är ju som sagt gort med tajt passform mot karossen, men vi testade idag att rycka och skaka (så mkt vi vågade nu innan det är helsvetsat) i det som hittills byggts och då fanns det ingen risk för kontakt med karossen!

Image

I morgon återstår det att bygga upphängningarna på ljuddämparen samt att bygga den lilla biten rör som då fattas mellan dämparn och det övriga systemet!
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Jahopp, så idag tog gasen till svetsen tvärslut! Skaffar ny imorgon och får vänta tills torsdag kväll med att bygga färdigt eftersom man jobbar graveyard-skift i veckan och inte kan få hjälp av min bäste garagemeckar-hjälp "Pållsen"...

Så idag fick man istället sätta sig på en stol och börja polera diverse saker som är tänkta skall glänsa! Updates kommer under veckans gång!
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Avgassystemet är färdigt för att lämnas på helsvetsning! Kommer några bilder på sista biten!

Image

Image

Var lite knepigt att få till det med mina ganska begränsade verktygs tillgångar! Men blev klart nöjd med resultatet, så nu är det bara till att hoppas att det inte slår sig allt för mycket vid tig-svetsningen!

Var ju bara tvungen att göra en "alternativ" sista bit på avgasssystemet när man känner sig lite extra busig! Någon som tror att det kommer brumma nått!? :shock: :wink:

Image

Sen har jag börjat måtta på fästen samt göra lite plats för min m535 - lamelldiff!

Image
Mvh Martin Söderlind
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Det blir väldigt bra detta.

Mycket snyggt gjort
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
QuattroB6
Posts: 1
Joined: 16 Apr 2006, 17:41
Location: Halmstad

Post by QuattroB6 »

Imponerande bygge Martin, följer varje uppdatering med spänning. Tråkigt bara att två av er Bjärebor är så trångsynta när andra bara rycker på axlarna! Mäktigt imponerande av ditt tålamod, aldrig pallat att lägga ner så mkt slit på en bil. :twisted: Men alla har vi olika intresse! :D Ha det så bra och jobba på!
//jolle
Lev livet idag, annars gör nån annan dumfan det för dig!
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Idag var tanken att man skulle iväg till motorbearbetarn i Malmö och lämna ett räjält lass med grejjer! Men så gick ägarn/vd:n och blev sjuk, så då flyttade vi preliminärt upp det till imorgon eftersom vi skulle diskutera lite saker "face to face" så att säga. Tog några kort på grejjerna i bilen!

Mitt block, min topp och en polares vevparti!

Image

Stressplattan som min oerhört vänliga storebror fräst fram till mig! :) Sen ligger här även raceventiler, smidda vevstakar, min vevaxel, en hrrrmm....host...harkel F :shock: rd Sierra Cosmos vevaxel m,m!

Image

Image

Det jag skall ha gjort för min egen del nu är alltså...

Stressborra blocket
Toppdecka blocket
"Pyramidrings-fräsning"
Mira Fräsning topp
Ta fram lager med rätt olje-spel till veven

När detta är gjort kan jag börja plocka ihop finmotorn! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Får bli en liten mini updatering idag! :wink:

Nya upphängningen till M535 diffen är snart färdig! Kommer bli stabilt som satan.. Hoppas jag! :)

Image

Bränslesystemsbygget är också snart färdigt, lite små justeringar bara samt att jag fattas kopplingarna in i pumparna!

Image

Imorgon kommer det ny update för då får jag tillbaka motorprylarna från bearbetningen.
Mvh Martin Söderlind
Zimsson
Posts: 97
Joined: 09 Mar 2006, 08:44
Location: Orust

Post by Zimsson »

vad är det för pumpar du ska köra med??
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ser ut som 2st 044...
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Stämmer bra som bäckis säger, dubbla 044! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Har idag haft en mycket lyckad dag! Har tillbringat 2.5h på en "gör det själv"-bilskrot och skaffat mig nav till min bakvagn till det ringa priset utav 100:-!!!!!!! :shock: :lol:

Har hämtat mina delar som vart på bearbetning! Toppen har fått en sjukt välgjort MIRA-fräsning!

Blocket är uppmätt och kontrollerat utav mig och min för dagen "mätinstruktör" Marco! Så fort stressplattan var på plats och vi mätt kolven på rätt ställe så visade det sig att alla toleranser var i det närmsta 100% perfekt! Slog på 1/100mm på konicitet och ovalitet på någon cylinder och kolvspelet var exakt 9-10/100mm, helt enligt gällande toleranser! :)

Så idag vill jag rikta ett stort tack till Malmö Motorrenovering för utomordentligt väl genomförda jobb, samt till Marco för att han tog sig tid att hjälpa mig mäta trots att han hade mycket att göra med sin egen räcer! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Fästena till diffen är helt klara och de blev mycket stabila! Gick ca 60cm 40x5mm plattjärn per fäste, skall bara lackas innan jag fotar dom! Fästena i karossen är både svetsade och bultade för maximal styrka!

Däck (M/T ET Street radial 235/60 -15) samt ett par dunkar räsersoppa (Sunoco GT PLUS 110oktan) är beställda! Skall bli kul att höra vad Ärtan ger den såsen för betyg sen vid mappningen. :D Min motorbearbetare MMR tycker den är kanonbra iaf.!

Kolvarna och kolvbultarna är viktjusterade med 0.1grams noggranhet! Stakarna skall även dom justeras så fort jag får hem mitt kit som behövs för korrekt justering!

Kommer en ordentlig update vilken dag som helst nu! :wink:
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Här kommer en liten bildupdate!

Blir inte det här stabilt så säg ifrån... :wink: Är nu färdigt att glasblästras och lämnas på pulverlack nu när allt är fabricerat!

Image

Har målat rostskyddsfärg undertill! Fick till på köpet en fin "solbränna" på händer och i ansiktet! Stänkte ganska bra :lol:

Image

Här har vi blocket med stressplattan på! Den är numera demonterad och jag har börjat förbereda blocket för lackering! Stressplattan uthyres om någon behöver till m20 b25!

Image

Här syns skilnaden på ett orginal spjällhus mot ett Volvo 960/850! Mycket smuttare volvospjället, med endast 2st "onödiga" anslutningar! Kostade mig 100spänn på självplocksskrot i malmö! :)


Image

Här är en utav de avkapade 535 bärarmarna som också köptes på självplocksskrot i malmö! 100spänn även för dessa...

Image

Sedan har jag börjat på mitt plenum! Började med att göra en jigg så jag kan kapa alla trattarna/runners med samma längd och vinkel (ca 30')!

Image

Image

Så här skall de sedan svetsas fast!

Image

Blir en del pyssel nu iochmed att det är mitt första insug! Men jag har gett mig fan på att det ska bli bra de här! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

det ser bra ut de här,kör hårt!! :D
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Post Reply