BMW e30 327 TIC
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
peppe wrote:Ser bra ut, som alltid.
Tack så mkt Peppe!
Fredde wrote:Haha martin minns du när vi satt o prata om att jag skulle komma upp i "förra sommarn" och hjälpa med det sista så du kunde gasa på mantorp. Då var du nästan klar. men du nöjer dig visst inte med att vara medel, men jag håller med, värst är bäst lycka till
Tackar Fredde! Jodå jag minns väl hur det var då ! Hade säkert gått att få ihop, men då hade den ju inte blivit hälften så grym som den blir nu!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Idag har vi fått ihop ytterligare en bit på avgassystemet! Resten görs imorgon och det är inte särskilt mycket kvar.
Passformen är just nu innan det är helsvetsat 100% tillfredställande, vi hissade vid ett tillfälle ner bilen från pallbockarna och mätte markfrigången vid den lägsta punkten på systemet som är där det går under bakvagnsbalken och där var det ca 10cm markfrigång när en man fjädrade ner bilen så mkt man orkade för hand!
Är ju som sagt gort med tajt passform mot karossen, men vi testade idag att rycka och skaka (så mkt vi vågade nu innan det är helsvetsat) i det som hittills byggts och då fanns det ingen risk för kontakt med karossen!
I morgon återstår det att bygga upphängningarna på ljuddämparen samt att bygga den lilla biten rör som då fattas mellan dämparn och det övriga systemet!
Passformen är just nu innan det är helsvetsat 100% tillfredställande, vi hissade vid ett tillfälle ner bilen från pallbockarna och mätte markfrigången vid den lägsta punkten på systemet som är där det går under bakvagnsbalken och där var det ca 10cm markfrigång när en man fjädrade ner bilen så mkt man orkade för hand!
Är ju som sagt gort med tajt passform mot karossen, men vi testade idag att rycka och skaka (så mkt vi vågade nu innan det är helsvetsat) i det som hittills byggts och då fanns det ingen risk för kontakt med karossen!
I morgon återstår det att bygga upphängningarna på ljuddämparen samt att bygga den lilla biten rör som då fattas mellan dämparn och det övriga systemet!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Jahopp, så idag tog gasen till svetsen tvärslut! Skaffar ny imorgon och får vänta tills torsdag kväll med att bygga färdigt eftersom man jobbar graveyard-skift i veckan och inte kan få hjälp av min bäste garagemeckar-hjälp "Pållsen"...
Så idag fick man istället sätta sig på en stol och börja polera diverse saker som är tänkta skall glänsa! Updates kommer under veckans gång!
Så idag fick man istället sätta sig på en stol och börja polera diverse saker som är tänkta skall glänsa! Updates kommer under veckans gång!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Avgassystemet är färdigt för att lämnas på helsvetsning! Kommer några bilder på sista biten!
Var lite knepigt att få till det med mina ganska begränsade verktygs tillgångar! Men blev klart nöjd med resultatet, så nu är det bara till att hoppas att det inte slår sig allt för mycket vid tig-svetsningen!
Var ju bara tvungen att göra en "alternativ" sista bit på avgasssystemet när man känner sig lite extra busig! Någon som tror att det kommer brumma nått!?
Sen har jag börjat måtta på fästen samt göra lite plats för min m535 - lamelldiff!
Var lite knepigt att få till det med mina ganska begränsade verktygs tillgångar! Men blev klart nöjd med resultatet, så nu är det bara till att hoppas att det inte slår sig allt för mycket vid tig-svetsningen!
Var ju bara tvungen att göra en "alternativ" sista bit på avgasssystemet när man känner sig lite extra busig! Någon som tror att det kommer brumma nått!?
Sen har jag börjat måtta på fästen samt göra lite plats för min m535 - lamelldiff!
Mvh Martin Söderlind
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Imponerande bygge Martin, följer varje uppdatering med spänning. Tråkigt bara att två av er Bjärebor är så trångsynta när andra bara rycker på axlarna! Mäktigt imponerande av ditt tålamod, aldrig pallat att lägga ner så mkt slit på en bil. Men alla har vi olika intresse! Ha det så bra och jobba på!
//jolle
//jolle
Lev livet idag, annars gör nån annan dumfan det för dig!
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Idag var tanken att man skulle iväg till motorbearbetarn i Malmö och lämna ett räjält lass med grejjer! Men så gick ägarn/vd:n och blev sjuk, så då flyttade vi preliminärt upp det till imorgon eftersom vi skulle diskutera lite saker "face to face" så att säga. Tog några kort på grejjerna i bilen!
Mitt block, min topp och en polares vevparti!
Stressplattan som min oerhört vänliga storebror fräst fram till mig! Sen ligger här även raceventiler, smidda vevstakar, min vevaxel, en hrrrmm....host...harkel F rd Sierra Cosmos vevaxel m,m!
Det jag skall ha gjort för min egen del nu är alltså...
Stressborra blocket
Toppdecka blocket
"Pyramidrings-fräsning"
Mira Fräsning topp
Ta fram lager med rätt olje-spel till veven
När detta är gjort kan jag börja plocka ihop finmotorn!
Mitt block, min topp och en polares vevparti!
Stressplattan som min oerhört vänliga storebror fräst fram till mig! Sen ligger här även raceventiler, smidda vevstakar, min vevaxel, en hrrrmm....host...harkel F rd Sierra Cosmos vevaxel m,m!
Det jag skall ha gjort för min egen del nu är alltså...
Stressborra blocket
Toppdecka blocket
"Pyramidrings-fräsning"
Mira Fräsning topp
Ta fram lager med rätt olje-spel till veven
När detta är gjort kan jag börja plocka ihop finmotorn!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Får bli en liten mini updatering idag!
Nya upphängningen till M535 diffen är snart färdig! Kommer bli stabilt som satan.. Hoppas jag!
Bränslesystemsbygget är också snart färdigt, lite små justeringar bara samt att jag fattas kopplingarna in i pumparna!
Imorgon kommer det ny update för då får jag tillbaka motorprylarna från bearbetningen.
Nya upphängningen till M535 diffen är snart färdig! Kommer bli stabilt som satan.. Hoppas jag!
Bränslesystemsbygget är också snart färdigt, lite små justeringar bara samt att jag fattas kopplingarna in i pumparna!
Imorgon kommer det ny update för då får jag tillbaka motorprylarna från bearbetningen.
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Har idag haft en mycket lyckad dag! Har tillbringat 2.5h på en "gör det själv"-bilskrot och skaffat mig nav till min bakvagn till det ringa priset utav 100:-!!!!!!!
Har hämtat mina delar som vart på bearbetning! Toppen har fått en sjukt välgjort MIRA-fräsning!
Blocket är uppmätt och kontrollerat utav mig och min för dagen "mätinstruktör" Marco! Så fort stressplattan var på plats och vi mätt kolven på rätt ställe så visade det sig att alla toleranser var i det närmsta 100% perfekt! Slog på 1/100mm på konicitet och ovalitet på någon cylinder och kolvspelet var exakt 9-10/100mm, helt enligt gällande toleranser!
Så idag vill jag rikta ett stort tack till Malmö Motorrenovering för utomordentligt väl genomförda jobb, samt till Marco för att han tog sig tid att hjälpa mig mäta trots att han hade mycket att göra med sin egen räcer!
Har hämtat mina delar som vart på bearbetning! Toppen har fått en sjukt välgjort MIRA-fräsning!
Blocket är uppmätt och kontrollerat utav mig och min för dagen "mätinstruktör" Marco! Så fort stressplattan var på plats och vi mätt kolven på rätt ställe så visade det sig att alla toleranser var i det närmsta 100% perfekt! Slog på 1/100mm på konicitet och ovalitet på någon cylinder och kolvspelet var exakt 9-10/100mm, helt enligt gällande toleranser!
Så idag vill jag rikta ett stort tack till Malmö Motorrenovering för utomordentligt väl genomförda jobb, samt till Marco för att han tog sig tid att hjälpa mig mäta trots att han hade mycket att göra med sin egen räcer!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Fästena till diffen är helt klara och de blev mycket stabila! Gick ca 60cm 40x5mm plattjärn per fäste, skall bara lackas innan jag fotar dom! Fästena i karossen är både svetsade och bultade för maximal styrka!
Däck (M/T ET Street radial 235/60 -15) samt ett par dunkar räsersoppa (Sunoco GT PLUS 110oktan) är beställda! Skall bli kul att höra vad Ärtan ger den såsen för betyg sen vid mappningen. Min motorbearbetare MMR tycker den är kanonbra iaf.!
Kolvarna och kolvbultarna är viktjusterade med 0.1grams noggranhet! Stakarna skall även dom justeras så fort jag får hem mitt kit som behövs för korrekt justering!
Kommer en ordentlig update vilken dag som helst nu!
Däck (M/T ET Street radial 235/60 -15) samt ett par dunkar räsersoppa (Sunoco GT PLUS 110oktan) är beställda! Skall bli kul att höra vad Ärtan ger den såsen för betyg sen vid mappningen. Min motorbearbetare MMR tycker den är kanonbra iaf.!
Kolvarna och kolvbultarna är viktjusterade med 0.1grams noggranhet! Stakarna skall även dom justeras så fort jag får hem mitt kit som behövs för korrekt justering!
Kommer en ordentlig update vilken dag som helst nu!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Här kommer en liten bildupdate!
Blir inte det här stabilt så säg ifrån... Är nu färdigt att glasblästras och lämnas på pulverlack nu när allt är fabricerat!
Har målat rostskyddsfärg undertill! Fick till på köpet en fin "solbränna" på händer och i ansiktet! Stänkte ganska bra
Här har vi blocket med stressplattan på! Den är numera demonterad och jag har börjat förbereda blocket för lackering! Stressplattan uthyres om någon behöver till m20 b25!
Här syns skilnaden på ett orginal spjällhus mot ett Volvo 960/850! Mycket smuttare volvospjället, med endast 2st "onödiga" anslutningar! Kostade mig 100spänn på självplocksskrot i malmö!
Här är en utav de avkapade 535 bärarmarna som också köptes på självplocksskrot i malmö! 100spänn även för dessa...
Sedan har jag börjat på mitt plenum! Började med att göra en jigg så jag kan kapa alla trattarna/runners med samma längd och vinkel (ca 30')!
Så här skall de sedan svetsas fast!
Blir en del pyssel nu iochmed att det är mitt första insug! Men jag har gett mig fan på att det ska bli bra de här!
Blir inte det här stabilt så säg ifrån... Är nu färdigt att glasblästras och lämnas på pulverlack nu när allt är fabricerat!
Har målat rostskyddsfärg undertill! Fick till på köpet en fin "solbränna" på händer och i ansiktet! Stänkte ganska bra
Här har vi blocket med stressplattan på! Den är numera demonterad och jag har börjat förbereda blocket för lackering! Stressplattan uthyres om någon behöver till m20 b25!
Här syns skilnaden på ett orginal spjällhus mot ett Volvo 960/850! Mycket smuttare volvospjället, med endast 2st "onödiga" anslutningar! Kostade mig 100spänn på självplocksskrot i malmö!
Här är en utav de avkapade 535 bärarmarna som också köptes på självplocksskrot i malmö! 100spänn även för dessa...
Sedan har jag börjat på mitt plenum! Började med att göra en jigg så jag kan kapa alla trattarna/runners med samma längd och vinkel (ca 30')!
Så här skall de sedan svetsas fast!
Blir en del pyssel nu iochmed att det är mitt första insug! Men jag har gett mig fan på att det ska bli bra de här!
Mvh Martin Söderlind
det ser bra ut de här,kör hårt!!
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!