BMW e30 327 TIC

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

BMW e30 327 TIC

Post by Butchermardin »

Tradigt att göra en liknande projekttråd som jag hade innan, som man hade lagt ned många timmars jobb på! Men det är väl bara att ta nya tag... :?

Motorn

M20 b25 Block
M20 b20 Topp (PPF-Portad, svetsad samt planad)
PPF 270/280 Turbokamaxel
Rostfria Raceventiler
CP Pistons Kolvar
Smidda 130mm Vevstakar
ETA Vevaxel
Allt balanserat
Alla lager, packningar och packboxar nya
Oljekylning till kolvarna
PPF Stödgördel
Pyramidringar (skärkantsringar)
PPF Grenrör
PPF 50mm Wastegate
PPF 50mm Dumpventil
PPF 800x200x70mm IC
3" (76mm) Tryckrör
PT 67BB turbo *news*
3.5" downpipe
3" avgas
Egenbyggt Aluminim Insug ala PPF style med fullradietrattar
Autronic SM2 Styrsystem
MSD DIS4 Tändsystem
MSD dubbelspolar

Bränslesystem

AN-8 stålomspunnen Slang Matning
AN-6 stålomspunnen Slang Retur
Dubbla 984 Bränslepumpar
KL-5 Bränslefilter
Fuelcell
Aeromotive BTR
Precision Turbo (MSD) 785cc Spridare
Custommade Fuelrail

Kaross/Interiör

E30 325ic -89
Något utökad Skyddsbåge
Rensad inredning
Dörrsidor, ryggstöd och hatthylla i 2mm Aluplåt
Rieger GTS (Mycket modifierad) Frontspoiler
Rieger GTS Bakspoiler
Rieger Sidokjolar

15" OZ-racing (Dragracefälgar)
????17-18" (Gatfälgar)

M/T Dragradialer 235/60-15"
???? Gatdäck

Autometer Vatten, olje samt avgas-temp
Autometer varvräknare
Autometer Olje samt ladd-tryck

2st Racingstolar (har ej köpt än)

Drivlina
M-coupe ZF 5-vxl låda
328 Kardan
E28 M535 Diffbroms 3.07 (modifierad samt renoverad)
E28 M535 Knutar med sviktstålsdrivaxlar

Chassie, Bromsar

I DAGSLÄGET
Gula Koni dämpare
60-40 FK sänkningssats
Powerflexbussningar i framvagn, krängningshämmare samt bärarmar bak
Delrinbussningar till Bakvagnsbalk, motorfäste, växellådfäste samt diffkåpa
Justerbar Cambervinkel genom excenterskruvar
Fjädertornsstag bak
Pinnskruvar istället för hjulbultar

Orginal renoverade Bromsar bak
Fram Slitsade Orginalskivor
Carbotech BOBCAT belägg
Stålomspunna Bromsslangar
Renoverade Bromsok

Förhoppningsvis innan bilen rullar

FK Koenigsport Coiloverkit
STÖRRE bromsar
02-depån Krängningshämmare 22mm fram, 20mm bak justerbara (fixat)




Har säkerligen glömt en del, men jag får fylla på efter hand som! Senaste nytt är altså att jag skall byta turbo från HX50 till PT67BB! Enligt de som vet så klarar denna rena raceturbo ett par kusar till utöver hx50 ca 700st, samt att jag kommer ha fullt ladd lite tidigare! :)

Målet för 2006 är ganska högt satt då jag kostat på motorn alla dessa nya prestandadelar! Motorn skall bromsas till över 700hk i racemappen! Får se om det blir på rototest eller något liknande!
Last edited by Butchermardin on 06 Dec 2005, 00:18, edited 1 time in total.
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Får väl lägga upp några bilder på något gammalt skojs!

Innan Lack

Image

Efter lack

Image

Image


Början till "bränslesystemsinstallation"

Image

Färdigmallat

Image

I dagsläget och nästan färdigt

Image

Kommer mer gamla godingar varje dag nu tänkte jag! :)
Mvh Martin Söderlind
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

hoppas VERKLIGEN du orkar lägga upp alla dina gammla bilder.

din tråd äger =)

mvh Erik JAkobsosn
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Ska ta det lite i omgångar nu har jag tänkt mig så blir det lite roligare! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

Funktionalitet i all ära, men trä hör inte hemma i en bil! :lol:
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

camata wrote:Funktionalitet i all ära, men trä hör inte hemma i en bil! :lol:


Såg häromdagen en dokumentär om bilmärket Morgans historia! Där snackar vi trä! :lol:

De bilarna var ju väldigt framgångsrika på räcerbanorna på sin tid, så det ska nog funka fint! Är ju bara ramverk samt ordentligt fastskruvat både ovan och underifrån! :wink: hehe
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Här är bild det det senaste godiset jag köpt hos PPF!

Lite avgasbandage, Autronic-laddtrycksstyrningventil samt rostfria Raceventiler!

Image

En till på de sjukt fina ventilerna, som förövrigt är i standard m20 B25 dimensioner!

Insug = 42mm
Avgas = 36mm

Image
Mvh Martin Söderlind
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Tråkigt med hacket, tog emot att göra en ny tråd. Kul att se att du också är igång :)
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Fick lite news idag angående bakaxeln! Det finns inga möjliheter för mer bromsverkan än 25% till denna diffen längre! Han som hjälper mig har varit i direkt kontakt med BMW, KGK, samt ZF och det tillverkas inte och finns inte längre några motorsportkit för exempelvis 75% diffverkan!

Det finns inte heller några möjligheter att bearbeta orginal "drevhållarna" inne i klumpen för att kunna få plats med fler lameller! :cry:

Dock så fanns det några nya lameller kvar att tillgå och dessa var inte billiga, kostar ca 500kr styck! Trots priset slog jag till för då vet man ju iaf. att det är nya fräscha grejjer i klumpen! De gamla lamellerna som satt i var lite halvsletna nämligen!

Förövrigt har det inte hänt något nytt! Lägger tiden på att få min brukis fin då jag tänker försöka sälja den i helgen! Måste byta till mindre brukis nu när man gått och beställt rejsturbo, så man klarar av att finansiera det hela! :wink:
Mvh Martin Söderlind
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

kollade du med mobimech innan? Däre köpte jag mina grejor till e30 diffen. De är alltid en bra idee att se över lamlellerna, en kompis sv sålda på m-coupe på 7000 mil hade utslitna lameller när han tog isär den.
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Andreas K wrote:kollade du med mobimech innan? Däre köpte jag mina grejor till e30 diffen. De är alltid en bra idee att se över lamlellerna, en kompis sv sålda på m-coupe på 7000 mil hade utslitna lameller när han tog isär den.


Mobimech har nada till den stora diffen (aka 210-diffen)! Tack endå för tipset!

Till e30/M-coupe (aka 188-diffen) vet jag att det fortfarande finns grejjer att få tag på och även möjlighet att bearbeta "drevhållarna" för att få in fler lameller.

Lamellernas skick har nog uteslutande med ägaren till klumpens körstil att göra! Har den fått jobba hårt så tar det nog inte så många 1000 mil innan prylarna blir slitna! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Fick igår besked om att diffpaketet är färdigt nu med nya lameller samt ändrade rampvinklar på "tryckskålarna"!! Fick felaktiga prisuppgifer på lamellerna som i själva verket kostade över 500 riksdaler + moms per styck! Det började även tryta på tillgången till nya eftersom de inte görs längre. :?

Jag passade även på att beställa justerbara krängningshämmare från samma gubbe som hjälpte mig med diffen! Blir 22mm fram och 20mm bak! Sitter förnärvarande 12mm krängare bak på min nu och jag upplevde den även som ganska krängig i baken så det ska bli fruktansvärt skoj att få känna skilnaden sedan!

Kommer update i veckan, med nya färska bilder! Har meckat lite instrumentering m,m den senaste tiden.
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Idag damp det ner ett stycke 6-vxl getrag låda till min far (därmed köper jag hans 5-vxl ZF) och lite godisbitar till mig!

CP-Pistons
785cc Precision Turbo (MSD) Spridare
:mrgreen:

Image

Lägger även in en liten bild på min påbörjade instrumenterings-mall! Har inte bestämt exact hur jag vill ha det, har svårt att kunna se mätaren eftersom sportratten är ganska liten och jag själv är ganska lång!

Image

Fick även ett mms visandes 6st vackra trattar! Så dessa bör väl dyka upp i veckan och då kan jag så smått börja på att snickra ihop mitt insug! :)
Mvh Martin Söderlind
Anders Elenius
Posts: 212
Joined: 21 Nov 2005, 07:52
Location: Finland

Post by Anders Elenius »

Såg att du skrev i bmwpatriks tråd att han fick köpa PPF stakarna av dig om han ville, har du ångrat dig å skall köra med orig eller? :)
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

blir kanon dedär :) blir sugen då jag såg kolvarna :twisted: väntar på mina av ppf ännu bara *Lessen i ögat* :P
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Anders Elenius wrote:Såg att du skrev i bmwpatriks tråd att han fick köpa PPF stakarna av dig om han ville, har du ångrat dig å skall köra med orig eller? :)


Nejdå! Problemet är att dessa stakar är 130mm och när jag fick mina nya kolvar var dessa ju med 5mm uppflyttad kolvbult, så jag behöver helt enkelt 5mm längre stakar nu! :wink:
Mvh Martin Söderlind
Anders Elenius
Posts: 212
Joined: 21 Nov 2005, 07:52
Location: Finland

Post by Anders Elenius »

ok, tänkte väl det. Hade samma problem jag till först också...
Post Reply