PPF M3 Turbo "real street". 10.18/233.6km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Locked
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

94mm å ett par hekto laddtryck till :lol:
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Turbon orkar inte mer, så då måste jag byta lunga också :)

Nej, det blir nog 94mm för att ha ytterligare marginaler. Jag vill inte skruva mer med den här motorn.

Har beställt en ny 94mm kolv idag, så oavsett om jag ska använda dem eller inte så kan jag annars sälja ett komplett set.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Hells racing
Posts: 192
Joined: 19 Dec 2007, 19:45
Location: Ludvika

Post by Hells racing »

Bäckis wrote:Turbon orkar inte mer, så då måste jag byta lunga också :)

Nej, det blir nog 94mm för att ha ytterligare marginaler. Jag vill inte skruva mer med den här motorn.

Har beställt en ny 94mm kolv idag, så oavsett om jag ska använda dem eller inte så kan jag annars sälja ett komplett set.


Klart du ska skruva, de som e så kul :roll: :roll:
Bästa tid 402m: 9,88s@236km/h. Med full inredning och full förare. AUDIN SÅLD !!!!
User avatar
Norwegian performance
Posts: 34
Joined: 12 Jan 2006, 16:27

Post by Norwegian performance »

Bonje wrote:Som jag misstänkte mao.. :( Vet du fler än du själv som har fått sprickor på det här viset i S14 motorer?

Jag tänkte på ditt nya EVO 2 block. Du skulle borra till 85mm sa du, för att få 2,5 liter.
Är det inte lite dumt att borra ännu större (även om det blocket har annan gjutning) Har det mer gods runt loppen eller? :?




Jeg sprakk en S14 blokk i fjor høst.Da kjørte jeg med 94 mm kolver og gt4094 med 2 bar.

Bygd ny motor i vinter med 93,40mm borr.Har hatt mye problemer med MLS pakninger som har gått til helvete.

Har nå satt i pyramidringar og testet i helgen med 2,4 bar,og så langt ser det ut til å holde.



PS.en liten snutt fra Gatebil Mantorp

http://www.youtube.com/watch?v=MreST1i0n5o
http://www.youtube.com/watch?v=Ta2ENFDDLQ4
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Låter ju lagom muntert det här.. Verkar som man ska hålla sig runt MAX 700-750Hk i motorn om man vill att det ska hålla med std blocket.
Om det ens håller då? Det är någe jag ska tänka på iaf när jag väljer turbo till min i framtiden.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ska man köra standardblock skulle jag nog inte ens kört 700. 600 kanske, då borde det hålla.

Utan gördel skulle jag nog fan inte våga det ens :(

Nu hoppas jag på bättre lycka med delar som förmodligen håller :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Måste ha tag i komplett huv med gängjärn nu. Skicka PM om ni har. Orkar åka typ 10 mil enkel för att hämta en vettig huv.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Huv utan hål med gångjärn och allt fixat idag, och nya Sport Evoloution framskärmarna kom också.

Lite plock med karossdelar sen ska den på lack.

Fraktbolaget ringde idag och vill leverera en pall med bla ett nytt Evoblock också :)

Spricker tidsplanen för 2009 års säsong så vet jag inte vad jag gör.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja lyckas du inte hålla tidsplanen nu så måste jag verkligen beklaga mig :)
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

hård rock!!!

Kan du rekomendera en sån låda du kör? Eller är det helt värde på mitt åk att uppdatera ifrån ZF?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Den du har är specad för ca 300Nm. TKO600 är specad för 814Nm. Många åker turbo V8 med dem i USA, och enda kända probelemt är att man inte ska varva mer än 8000 för då har den svårt att synka.

Det är en mkt bra och lättväxald låda som jag gillar stenhårt!
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Verkar väldigt stabil bekymmersfri!
Men det samtidigt så blir det lite pippad utväxling.. Det kan ju inte vara direkt optimalt att bilen gör typ 100 på 1:an. :roll:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag tycker det är helt OK. Med en 6 cylindrig motor så är det inga bekymmer, och med launch är det inga problem med 4 cyl heller...
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

kan man inte välja utväxling på dom när man köper dom nya??
ms racing
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jo, men jag har den bästa. Det finns två olika vad jag vet.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

okej för fundera på en sån förut jag kostar inte mycke nu när dollarn är låg!!!
ms racing
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Kostar runt 2000usd. Frakten går på ca 5000kr med flyg. Alltså 18000kr x 1,29 med moms och tull. 23220kr.

Man kan ju ta med båt om man har tid, men jag flög hem min och så speciellt billigt blev det ju inte som du ser av uträkningen ovan.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Locked