PPF M3 Turbo "real street". 10.18/233.6km/h
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
PPF M3 Turbo "real street". 10.18/233.6km/h
Lyckades radera hela min egen tråd
Ja ja, nu blir det en ny, dock med rätt få poster.
Så här ser maskinrummet ut nu:
Klart för urlyft så man kan göra iordning motorummet och lacka mm.
Ja ja, nu blir det en ny, dock med rätt få poster.
Så här ser maskinrummet ut nu:
Klart för urlyft så man kan göra iordning motorummet och lacka mm.
Last edited by Bäckis on 16 Aug 2008, 19:42, edited 5 times in total.
Receptet nu:
Motor:
S14, borrad 0,50, pyramidringad, balanserad vev, oljekylning under Wössnerkolvar, Verdistakar, oversizeventiler, portad topp med resta kanaler matchportade mot spjällen, sleevade styrningar och modifierade förbränningsrum, PPF kammar med ställbara drev, PPF grenrör, PPF plenum, PPF dump, PPF wastegate, PPF 3,5" avgassystem med en Ferrita specialbyggd PPF ljuddämpare, Griffinkylare, 1600cc spridare, 3st Bosch 984 pumpar sammankopplade med ett 3-1 kors,600x300x75mm intercooler med "riktigt" cellpaket, Samcoslangar till allt, Garrett GT4088 turbo med värmeskydd runt avgashuset, Autronic SM4 motorstyrning med MSD6A fördelartändning, Oljekylare, Stålomspunna slangar och AN kopplingar till allt.
Alla motorkåpor är blästrade och pulverlackade.
Effekt:
0,9 bar= 503hk på hjulen!
1,7 bar= 630hk@740Nm på hjulen
Transmisson: Tremec TKO600RR. Den som sitter på nu är skottad av någon anledning, men det blir en ny likadan.
Sveakardan, M5 diff, M5 nav och nya M5 knutar tillsammans med PPF special drivaxlar.
Väghållning:
Coilovers runtom från AVO, ställbar höjd och hårdhet. Fjäderbensstag fram och bak, plastbussningar med stålhylsor.
Bromsar:
Fram PPF big brake kit, bak original med andra belägg.
Kaross:
Standard M3 förutom PPF front "Evo" och Evovinge med kolfiberläpp samt cupspeglar.
Inredning:
Weichers sport helbur med kryss bak, Cobra Suzukastolar, Momo ratt och knopp. Pioneer CDspelare och 4st högtalare samt diskanter fram. Sportskinn baksäte med plats för en väldigt liten dvärg mitt i korset
45 liters fuelcell i skuffen.
Fälgar:
Hamann 8x18"
Inför nästa år:
Motorrum och ev hela bilen ska lackas om i samma kulör.
Ny växellåda för att ersätta den trasiga ska köpas.
Motorn ska få en 2,5 vev och nya CP kolvar med 9.0:1 komp.
Hoppas på att ha en fin bil klar mitt i vintern så man får åka lite nästa år.
Motor:
S14, borrad 0,50, pyramidringad, balanserad vev, oljekylning under Wössnerkolvar, Verdistakar, oversizeventiler, portad topp med resta kanaler matchportade mot spjällen, sleevade styrningar och modifierade förbränningsrum, PPF kammar med ställbara drev, PPF grenrör, PPF plenum, PPF dump, PPF wastegate, PPF 3,5" avgassystem med en Ferrita specialbyggd PPF ljuddämpare, Griffinkylare, 1600cc spridare, 3st Bosch 984 pumpar sammankopplade med ett 3-1 kors,600x300x75mm intercooler med "riktigt" cellpaket, Samcoslangar till allt, Garrett GT4088 turbo med värmeskydd runt avgashuset, Autronic SM4 motorstyrning med MSD6A fördelartändning, Oljekylare, Stålomspunna slangar och AN kopplingar till allt.
Alla motorkåpor är blästrade och pulverlackade.
Effekt:
0,9 bar= 503hk på hjulen!
1,7 bar= 630hk@740Nm på hjulen
Transmisson: Tremec TKO600RR. Den som sitter på nu är skottad av någon anledning, men det blir en ny likadan.
Sveakardan, M5 diff, M5 nav och nya M5 knutar tillsammans med PPF special drivaxlar.
Väghållning:
Coilovers runtom från AVO, ställbar höjd och hårdhet. Fjäderbensstag fram och bak, plastbussningar med stålhylsor.
Bromsar:
Fram PPF big brake kit, bak original med andra belägg.
Kaross:
Standard M3 förutom PPF front "Evo" och Evovinge med kolfiberläpp samt cupspeglar.
Inredning:
Weichers sport helbur med kryss bak, Cobra Suzukastolar, Momo ratt och knopp. Pioneer CDspelare och 4st högtalare samt diskanter fram. Sportskinn baksäte med plats för en väldigt liten dvärg mitt i korset
45 liters fuelcell i skuffen.
Fälgar:
Hamann 8x18"
Inför nästa år:
Motorrum och ev hela bilen ska lackas om i samma kulör.
Ny växellåda för att ersätta den trasiga ska köpas.
Motorn ska få en 2,5 vev och nya CP kolvar med 9.0:1 komp.
Hoppas på att ha en fin bil klar mitt i vintern så man får åka lite nästa år.
Last edited by Bäckis on 05 Oct 2007, 18:35, edited 2 times in total.
wuffee wrote:Hur kommer de sig att de "bara" skiljer 130 kusar på 0.8 bar? Högt avgasmottryck?
Rätt nice i övrigt
Mvh
Uffe
Så är det alltid.
Det skiljer inte 130hk, det skiljer 130hk på hjulen.
Hade jag haft en turbo som klarat 1500hk hade det säkert sett annorlunda ut, men den här går nästan på max. Kanske går att klämma 50hk till.
Mottryck är inte mätt men det börjar säkert sticka iväg.
peppe wrote:Bäckis bilen är ju sjukt mycket snyggare IRL.. Du bör få tag på någon som är grym på fota så den får visa sin rättvisa sida
Säger inte att du är dålig på fota ....
Det borde du säga, för det är sant.
Är skitsvårt att ta riktiga bilder tycker jag. Han som gjort alla reprtage åt PBMW tidigare kör frilans och vill plåta bilen. Dom var här och hängde på låset när vi bromsade första gången, men den blev inte tillräckligt klar att plåta då.
Till våren med ny lack osv så kan det vara ide att låta någon plåta lite.
Last edited by Bäckis on 02 Nov 2007, 17:34, edited 1 time in total.
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
viper89 här på forumet (jocke) är ju rätt duktig annars. Uppsala e ju inte allt för långt ifrån avesta heller.
Har ni aldrig läst på zatzy att det är dödssynd att fota en bil som står på gräs?!?!
Vad exakt gör den där fyrkantiga NUKE lådan på vänstra framskärmen?
någon form av BTR eller?
Har ni aldrig läst på zatzy att det är dödssynd att fota en bil som står på gräs?!?!
Vad exakt gör den där fyrkantiga NUKE lådan på vänstra framskärmen?
någon form av BTR eller?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Vad exakt gör den där fyrkantiga NUKE lådan på vänstra framskärmen?
någon form av BTR eller?
Det är ett förgreningsblock för vacum/tryck.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
riktigt fin!
du bäckis förresten, hittade en 2,5 liters vev billigare än från bmw!
http://www.bmwm3shop.de/main.php?site=p ... =2&pid=252
inkl lager.
om det nu är rätt, kolla in sidan förresten, kolfiberinresningar, instrumentbrädor, skärmar osv osv osv =)
du bäckis förresten, hittade en 2,5 liters vev billigare än från bmw!
http://www.bmwm3shop.de/main.php?site=p ... =2&pid=252
inkl lager.
om det nu är rätt, kolla in sidan förresten, kolfiberinresningar, instrumentbrädor, skärmar osv osv osv =)
Jag är inte intresserad av att handla av Köhler.
2,5 blir mer än nog då den var för stark redan som det var. Vill bara ha lite bättre respons och med 2,5 och högre komp så är jag nog hemma
2,5 blir mer än nog då den var för stark redan som det var. Vill bara ha lite bättre respons och med 2,5 och högre komp så är jag nog hemma
Last edited by Bäckis on 02 Nov 2007, 17:35, edited 1 time in total.