E21 323 m60b40

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

RoDe wrote:det beror på om du ska köra med fördelare. gör du det så räcker det med en msd tändspole med inbyggt tändsteg som ppf har. det blir billigast också.
Men om man kör med fördelaren så går det väl inte att ställa tändningen själv?
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Lite grejer grundlackade och slipning av ränder på ventilkåpan är påbörjat

Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Nu är det i princip bara tryckregulator, turbo och tryckplatta kvar att köpa.

Det som nyligen inhandlats:

MSI V.3
2st 984 pumpar
Vev och ramlager
Vattenpump
Oljepump M21
Kamrem
Arp-toppbultar
Kompsats
Sotsats

Har även hämtat toppen från PPF idag

Image

Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
CorsaManiac
Posts: 179
Joined: 23 Nov 2005, 12:03
Location: Borlänge

Post by CorsaManiac »

Dahlstrom wrote:
Men om man kör med fördelaren så går det väl inte att ställa tändningen själv?
Jo...
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

CorsaManiac wrote:
Dahlstrom wrote:
Men om man kör med fördelaren så går det väl inte att ställa tändningen själv?
Jo...
Okej, kan man styra det via megasquirt?
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Dahlstrom wrote:
CorsaManiac wrote:
Dahlstrom wrote:
Men om man kör med fördelaren så går det väl inte att ställa tändningen själv?
Jo...
Okej, kan man styra det via megasquirt?
ja det går fint om du har rätt version, eller iaf inbyggt tändsteg.
Körde så på min m40 på orginalspole, funka fint.
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Scrazher wrote:
Dahlstrom wrote: Okej, kan man styra det via megasquirt?
ja det går fint om du har rätt version, eller iaf inbyggt tändsteg.
Körde så på min m40 på orginalspole, funka fint.
Okej, Perfekt :) jag har MSI v.3 med extrakoden. Är tänkt att köra med 8245 spolen som styrs med dwell
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Nu är 2l motorn urplockad ur reservdelsbilen. Ska plockas stakar från den här motorn. Har även lastat upp kombin på släp o ska köras på skroten imorgon

Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Har inte hänt mkt pga av det här:
Image

Nytt garage på gång :D

Har iaf hämtat blocket från ppf och lagt på lite grundfärg
Väntar bara på veven och lite grejer som kommer på måndag så kan jag skruva ihop motorn

Image
Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Nu har jag fått på toppfärg, vattenpump och arp-bultarna



Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Fick hjälp av min morbror att fräsa nya ventilsäten med 15, 45 och 75 graders vinklar, borrat hål i toppen för kylkanalerna och kört med gängtapp i alla gängor i blocket

Ska man slipa in ventilerna med karborundum efter man fräst sätena? har nämligen hört lite olika om det där.
Ska självklart slipa ventilerna i en ventilslip vi har på skolan, tänkte slipa de 44 grader


Blir mkt bilder då jag har det här som projektarbete i skolan

Innan fräsning
Image


Image


Image

Fräsning för hand
Image

Fräs med 15 och 75 grader
Image

Image

Avgas färdig
Image

Pizza paus
Image

Alla avgas klara
Image

Färdigt
Image

Borrning
Image

Gängning
Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Har hänt litegrann iaf
Har köpt ny kaross av silverryggen att bygga på istället för det rostiga fanskapet jag tänkte göra ordning tidigare

Alla ventiler är inslipade och klara, blocket honat, bättre beggade vippor inhandlade, en KKK k27 turbo har köpts oxo

Nya bilen
Image

Image

Image

Image

Image

Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

ser ju bra ut detta!
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Seriöst å snyggt! Det här följer vi! :)
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Resgard wrote:ser ju bra ut detta!
Tackar Tackar :)
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Mattias Sandgren wrote:Seriöst å snyggt! Det här följer vi! :)
Tackar :D
Är första gången jag renoverar en motor förutom gamla b23orna i skolan så tips o förslag mottages gärna
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Skruva loss avgas och kompressorhuset från turbon idag då jag såg att det var metallspån i den påsvetsade böjen, märkte då att o-ringen var av eller så gick den av nu..
Alla vippor monterade och ventilspelet klart så toppen är klar att slänga på
Vad är de oranga pluttarna i ändarna på vipparmsbryggan till för? något viktigt?


Image

Rengjort o klart
Image

Image

K24 och K27
Image

Gamla och nya vipporna
Image

Vad är de oranga gummigrejen till? Sitter ju bara en skruv innanför
Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
Post Reply