Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Snap3
Posts: 402
Joined: 03 Sep 2006, 18:39

Post by Snap3 »

Ja ibland undrar man.. väntar me spänning på bmwn nu iafl!
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Har kopplat in allt utom tre givare, en matning och en jord nu. :D

Bild på raggarbryyyksvolvon:

Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
makkan_nykvarn
Posts: 960
Joined: 19 Sep 2006, 00:08
Location: Varberg

Post by makkan_nykvarn »

jobba på nu där nere i trakterna :) alla kan ju inte vara lika slöa som mig! :D vill ju se hur en rensad e30 med m50 motor går sen ju.. ås man vet om man kanske ska ha lekbil :)
kan nås på: 0704786284
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Grattis till kortet! :)
Går ju frammåt trots allt. Känns oftast dyrare när man skall ha ihop allt på en gång, när man inte sprider ut utgifterna över lång lång tid fast man vill ju ha ihop grejerna med...
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Thörn wrote:Grattis till kortet! :)
Går ju frammåt trots allt. Känns oftast dyrare när man skall ha ihop allt på en gång, när man inte sprider ut utgifterna över lång lång tid fast man vill ju ha ihop grejerna med...


Tack!

Jo det har du så rätt i.

Har inte rört bilen då jag har en Peugeot 206, Audi S2, BMW 540, Peugeot 205 GTI och lite annan småskit som måste göras först. Blir galen...

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

En borta...

Idag rullade 530n med 540 motor ut ur garaget efter motorbytet. I början på veckan ska jag pilla klart polarens S2a sedan kör jag på tills E30n startar. Har inte mycket kvar :D

540n:

http://www.youtube.com/watch?v=NGVxYRL9meA

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Sitter i garaget nu med mobilt bredband (hej 2000-talet) och har precit fått kontakt med VEMS'et i datorn. Allting verkar fungera bra utom TPS'en som inte är inkopplad än.

Vi får hoppas på en uppstart nästa vecka :D

Image

Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Post by Henke_mellerud »

Vad kör du med för tps?

edit: kom på att du hadde m50 i din kärra :wink: så det va inget :P
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Japp det är ju M50 TPS ;)

Någon som vet vilka kablar från TPS'en som är vilka?

Har sett det någonstans på forumet men hittar inte längre.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

lenin wrote:Ska bli spännande o följa uppstarten här. Du e nöjjd me ditt vems hitintills eller?

mvh / johan


Japp jag är nöjd. De eventuella brister som finns märks ju dock inte förrän man startar och ska mappa :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

lenin wrote:Okejj låter ju bra de. Men du har dratt all el nytt va o inte skarvat m50 härvan?

mvh


Stämmer. Har dragit hela elsystemet nytt i bilen.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Skulle koppla in startmotor, generator och batteri idag på riktigt men något gick snett.

Jag har en generator med två utgångar. Den ena ska la till batterilampan och den andra ska till startmotorn?

På startmotorn har jag ett par utgångar enligt följande:

* 30h (liten bult med mutter)
* 15 (liten bult med mutter)
* 80 (tror det var 80, det var iallafall också en stor bult med mutter)
* 30 (stor bult med mutter)

Från den ena stora bulten så ska kabelflätan till själva startmotorn sitta och på den andra stora bulten så ska ju en kabel från generatorn sitta, samt en kabel till batteriet, right?

Sedan har jag två små kvar, en ska till tändningslåset men den andra?

En annan rolig sak är att jag inte har något tändningslås, drar jag kabeln som skulle till tändningslåset till +12v med en startknapp i mellan bara?

Jag är inte helt 100 på att jag kommer ihåg alla utgångar rätt men något liknande vill jag minnas att det såg ut.

Om allt blev för rörigt så kan ni skita i ovanstående och bara förklara med egna ord hur det ska vara Very Happy

Tack på förhand, snabb hjälp önskas.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Gött med långhelg nu. Har jag riktigt tur så får vi igång den innan helgen är över. Har inhandlat olja, glykol, oljefilter, lite packningar och lite annan småskit som behövs.

Jag har även fått hem en ny kylare som jag monterade med nya kylarslangar.

Kommer mer imorgon men såhär ser det ut nu. Huven skall lackas och stripsen ska bytas ut om vi har tur ;)

Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jahopp ingen uppstart i helgen som jag ville. Startmotorn och jag kommer inte överens men ska kika på den imorgon. Annars är nog allt annat klart för att kunna starta utöver olja och vatten som ska i imorgon.

Hoppas kunna starta i veckan och lägga lakris nästa helg :D

Såhär ser en bonnemeckad E30 ut:
Image

Image

Ny kortare rem har hittat dit samt ny kylare med en SPAL fläkt.
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Post Reply