Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.
Projektet har legat uppe på Zatzy.com sedan den dagen jag köpte bilen därav stämmer inte texten helt 100 och det mesta blir allmänt galet. Det är många uppdateringar i rad så jag hoppas ni gillar bilder. Kommer i framtiden uppdatera här lika flitigt som på Zatzy. Då jag bara är 17 så är inte ekonomin den starkaste, vilket bidrar till att ni inte kommer få se ett 1000hk bygge med en gång, så ni vet
Länken till projektet på Zatzy finner ni här: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=307572
Var och köpte en E30 idag. Mitt mål med bilen är att få en snabb och rolig gatbil som inte gör bort sig varesig gäller svänga gasa eller sladda. Har rätt god tid på mig att bygga då körkortet inte kommer förrän sommaren nästa år.
Till vardags sen kommer jag rulla runt i min 940 med en del stereo i, läs mer här: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=277867&highlight=projekt+940 . Det ligger lite på is just nu men det kommer börja jobbas igen när man får lite mer tid över samt motivationen stiger.
Att det blev en E30 är i mina ögon lite småtråkigt då de är så vanliga, dock får man se det på andra vis. I mina ögon är det den mest prisvärda bilen om man ska turbokonventera samt ha roligt med RWD. Den är liten, har RWD, är vanlig så delar inte är några problem, finns mycket kunskap bakom dem, lättskruvade och balla.
Just min E30 är en 320 som sagt, född 1989 och karossen har rullat 41k mil medans motorn enbart har gått 10k mil. Rost finns på vänster framskärm, taket och på lite andra ställen, dock småsaker. Rosten ska jag fixa väldigt snart så man slipper skiten. 1220kg vägde den när jag vägde den idag, 30l i tanken.
Jag köpte bilen idag och fick med sommar och vinterdäck, extra insug, 6st spridare, fuelrail, 6st nya tändstift, 6st nya tändkablar, en tändspole, komplett lyktsett fram och lite andra småsaker. Bilen vart nästen fulltankad och jag kommer få tillbaka 600kr från skatten. Allt till ett pris utav 4800kr, vilket är oslagbart i mina ögon.
Planeringarna fram till körkorten är följande:
* Slita ut mer utav inredningen samt skrapa dämpning.
* Laga all rost som finns samt att köpa ny framskärm.
* Köpa och bygga bur - typ okänd än sålänge.
* Byta samtliga bussningar undertill.
* Kolla över bromsar, bränsle samt tändsystem.
* Bygga avgas och byta filter. Blir 3" avgas med en gång, lagom stort för framtida behov.
* Bygga turbo med spridare och LMM från en 5-serie. Målet 2008 är 240hk+ samt 1050kg max.
* Fixa ett par billigare fälgar.
* Möblera om lite under huven och flytta batteriet till skuffen.
* Kapa bort reservhjulsbaljan och ersätta med rakt golv.
* Sänka bilen, köpa vita blinkers till skärmarna och framlyktorna samt ev. tona bak.
Vad det blir för turbo samt övrig delar är ännu okänt, men en lastbilsturbo känns billigt och hållbart även om det är trögdrivet med 2l.
Framtidsplaner:
* Byta motor till en 2.5l eller 3.0l.
* Byta sprut samt tändsystem till ett eftermarknads.
* Lacka bilen invändigt samt utvändigt.
* Köpa eftermarknads bromsar samt väghållning.
* Köpa två riktiga sportstolar.
* Bygga riktigt bränslesystem med tank i bagaget.
Detta är en liten del utav vad som händer, men även de största delarna.
Fyller på med tiden, updates kommer så fort jag har gjort något sevärt med bilen. Borde kanske nämna att detta ej kan jämföras med 1000hk E30's då min budget samt kunskap som tidigare nämnt inte vill hänga med
Bilderna är tagna precis efter att jag hämtade bilen, så den är varken damsugen, tvättad eller liknande.
Bilder:
Idag ett par timmar efter att jag hade hämtat hem bilen började jag riva ut all onödig skit. Var ovanligt lite rost på golvet tycker jag, blev verkligen glad då jag hade väntat mig massa rostlagning. Såhär såg det ut efter ett par timmar, har kanske slängt ut 50kg redan. Mer kommer imorgon.
Sedan gick gaspedalens infästning av, enda rostiga på hela golvet. Blir att laga i dagarna.
Den förra ägaren jobbade med betong, därav allt vitt skräp i bilen.
More to come.
mvh Mathias
----------------------------------------------------------
Kul med så rolig respons, tack!
Slänger in lite mer bilder, några på motorn och en under bilen m.m. Glömde skriva i första inlägget att blocket är helt fullt utav oljespill, visste inte vad det var när jag köpte bilen men drog en chansning och konstaterade igår att det var ventilkåpan så det var lugnt. Slutväxeln bak ser också kladdig ut så jag ska undersöka det i dagarna varför det är så.
Ska skrapa asfaltsmatta nu snart, är det värmepistol och spackelspade som gäller?
Bilder:
Blir gott om utrymme för en snurra när man flyttar batteriet och tändspolen samt vätskebehållarna, här ser man läkaget lite.
Insugssidan. Vad är det för adapter eller liknande man behöver för att fästa öppet filter på LMM? Hur har andra löst det? Anslutningen till LMM är ju fyrkantig.
Bagaget var helt befriat från rost utöver ett 1x1cm hål i högra hjulhuset, skönt.
Avgaset ska byggas om snarast möjligast, kolla lagningen utav förra ägaren.
mvh Mathias
-------------------------------------------
Idag har jag skrapat asfaltsmatta hela dagen samt tagit bort lite mer utav inredningen såsom bälten bak och plasten runt b-stolparna. Har två stora asfaltsmattor kvar men har nog fått bort 10kg redan, så det lönar sig att ligga där med värmepistolen och spackelspaden. Imorgon efter att all matta är borta så ska jag tvätta rent med thinner så klistret försvinner.
När allting i kupen är skrapat och tvättat samt rensat på onödiga bultar och fästen så ska jag slipa ner det och lacka i någon liknande grå färg så det ser lite trevligare ut. Hoppas även kunna köpa en bur nu innan vintern.
Inte mycket att se men nedan är några bilder.
Före:
Efter:
Påsen som fylldes med asfaltsmatta. Ska väga den imon.
mvh Mathias
-----------------------------------------------------
Inte mycket dock
Har varit ute och skrapat klart golvet, rivit ut taket, funderat över takluckan och kikat lite under bilen.
Under bilen finns ingen rost utöver ytrost på få detaljer, dock en massa klet som väger och skall skrapas bort. I bilen finns det två hål som skall åtgärdas och lite annan rost som inte har gått igenom än. Efter att rosten är avklarad så kommer jag börja slipa ner bilen invändigt för att sedan lacka så det ser trevligare ut.
Allting lutar åt att jag köper en M25 motor när vintern närmar sig, en bättre grund att turbokonventera samt att den motorn i 1000kg kaross kommer vara hyffsat rolig original.
Kommer mer till helgen då jag ska kapa bort reservhjulsbaljan och fixa lite annat.
Jag vägde all asfaltsmatta också och vågen stannade på 36kg.
Bilder:
Skrapat hela golvet, skall gås igenom med thinner också.
Taket innan jag började riva.
Nästan nere.
Allting utrivet.
Sedan fyllde skiten en påse @ 20kg+.
Allting slängdes i kärran med E30 skit, är lätt över 100kg. Allt kommer från E30'n.
Taket otvättat men plåtrent.
mvh Mathias
-----------------------------------------------
Inga roliga uppdateringar för tillfället men inte mycket man kan göra åt det innan man har fått lön och pengar till turbosakerna.
Har idag iallafall dragit ut batteriet där fram och börjat kika på vart jag ska ha det där bak. Pappa skaffade en svetskabel @ 70mm som ska dras bakifrån fram. Jag tog loss spolarvätskebehållarna och lite annat skräp som var i vägen. Blir att köra utan spolning sen.
Det finns gott om plats för turboprylar vilket är gött! Pimpade bilen nått så in i norden också med en blå silikonslang, se och njut!
Jag polerade bakluckan på bilen och blev rätt nöjd med tanke på att karossen har rullat 41k mil, lite repor från en katt kom smygandes bakom smutsen dock.
Bilder:
Volvo 65Ah batteri som skall användas
Kommer att bo i denna lilla låda
Lite onödigt krafs har rensats bort för att få plats med en kanelbulle under huven. (Behållarna för spolarvätskan)
En liten söt vakuumslang i silikon har monterats. (Tydligen så går den bättre nu )
Bakluckan har fått lite massage av polermaskinen också, bara för skojs skull typ
--------------------------------------------------
Skriver lite vad som hänt och vad som kommer hända i framtiden, har som tidigare sagt köpt lite saker också.
Det jag har köpt är:
* 535 LMM
* 535 Spridare (kommer köpa större senare också)
* 3" rör för avgas och tryckrör.
* IC, mått och typ vet jag när jag hämtar den.
Väldigt snart ska jag beställa wastegate, dumpventil, vakumslangar med kopplingar, silikonslangar, slangar till och från turbo @ Hydroscand m.m.
Det som med all säkerhet ska göras i vinter till sommaren är följande.
* Slipa och laga ALL rost på hela bilen. Byta framskärm/ar.
* Lacka bilen invändigt, färg ej riktigt bestämd men det lutar åt vit.
* Byta bussningar i bakvagn + växelspak.
* Köpa en M20B25 och slänga i.
* Köpa minst en sportstol.
* Bygga till viss del nytt soppasystem med fuelcell i bagaget. Har börjat svetsa en redan.
* EV. bygga en bur.
- Målet är alltså att ha en fungerande turbobil med lite lyx.
Bilder:
Tvättade bilen lite snabbt idag. Har nog ärligt talat inte varit tvättad det senaste året. Blev en ENORM skillnad.
Spoilern fram som så småningom ska plockas av och repareras. Vart hittar jag "luckorna" som fyller tomrummen längst ut? Det är inte lacksläpp utan vatten som har dunstat
Plocka av huvfästena. Ska bygga snabblås med sprintar.
Huven.
Sedan plockade jag loss grillen som ni kan se på ett par bilder, det "kromade" skall lackas svart.
Lagade lite rost, ska beställa den rätta färgen sedan och lacka i vinter i garaget.
Inredningen som den ser ut nu. Har börjat slipa golvet lite och så testade jag att förlänga spaken ...
... som gjorde att lägena blev på tok för långa. Vill ha korta växellägen.
Längtar tills min fuelcell blir klar så kan man skrota detta rostiga tankrör med tillhörande tank.
Dagen slutade bra.
mvh Mathias
-----------------------------------------
mvh Mathias
Länken till projektet på Zatzy finner ni här: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=307572
Var och köpte en E30 idag. Mitt mål med bilen är att få en snabb och rolig gatbil som inte gör bort sig varesig gäller svänga gasa eller sladda. Har rätt god tid på mig att bygga då körkortet inte kommer förrän sommaren nästa år.
Till vardags sen kommer jag rulla runt i min 940 med en del stereo i, läs mer här: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=277867&highlight=projekt+940 . Det ligger lite på is just nu men det kommer börja jobbas igen när man får lite mer tid över samt motivationen stiger.
Att det blev en E30 är i mina ögon lite småtråkigt då de är så vanliga, dock får man se det på andra vis. I mina ögon är det den mest prisvärda bilen om man ska turbokonventera samt ha roligt med RWD. Den är liten, har RWD, är vanlig så delar inte är några problem, finns mycket kunskap bakom dem, lättskruvade och balla.
Just min E30 är en 320 som sagt, född 1989 och karossen har rullat 41k mil medans motorn enbart har gått 10k mil. Rost finns på vänster framskärm, taket och på lite andra ställen, dock småsaker. Rosten ska jag fixa väldigt snart så man slipper skiten. 1220kg vägde den när jag vägde den idag, 30l i tanken.
Jag köpte bilen idag och fick med sommar och vinterdäck, extra insug, 6st spridare, fuelrail, 6st nya tändstift, 6st nya tändkablar, en tändspole, komplett lyktsett fram och lite andra småsaker. Bilen vart nästen fulltankad och jag kommer få tillbaka 600kr från skatten. Allt till ett pris utav 4800kr, vilket är oslagbart i mina ögon.
Planeringarna fram till körkorten är följande:
* Slita ut mer utav inredningen samt skrapa dämpning.
* Laga all rost som finns samt att köpa ny framskärm.
* Köpa och bygga bur - typ okänd än sålänge.
* Byta samtliga bussningar undertill.
* Kolla över bromsar, bränsle samt tändsystem.
* Bygga avgas och byta filter. Blir 3" avgas med en gång, lagom stort för framtida behov.
* Bygga turbo med spridare och LMM från en 5-serie. Målet 2008 är 240hk+ samt 1050kg max.
* Fixa ett par billigare fälgar.
* Möblera om lite under huven och flytta batteriet till skuffen.
* Kapa bort reservhjulsbaljan och ersätta med rakt golv.
* Sänka bilen, köpa vita blinkers till skärmarna och framlyktorna samt ev. tona bak.
Vad det blir för turbo samt övrig delar är ännu okänt, men en lastbilsturbo känns billigt och hållbart även om det är trögdrivet med 2l.
Framtidsplaner:
* Byta motor till en 2.5l eller 3.0l.
* Byta sprut samt tändsystem till ett eftermarknads.
* Lacka bilen invändigt samt utvändigt.
* Köpa eftermarknads bromsar samt väghållning.
* Köpa två riktiga sportstolar.
* Bygga riktigt bränslesystem med tank i bagaget.
Detta är en liten del utav vad som händer, men även de största delarna.
Fyller på med tiden, updates kommer så fort jag har gjort något sevärt med bilen. Borde kanske nämna att detta ej kan jämföras med 1000hk E30's då min budget samt kunskap som tidigare nämnt inte vill hänga med
Bilderna är tagna precis efter att jag hämtade bilen, så den är varken damsugen, tvättad eller liknande.
Bilder:
Idag ett par timmar efter att jag hade hämtat hem bilen började jag riva ut all onödig skit. Var ovanligt lite rost på golvet tycker jag, blev verkligen glad då jag hade väntat mig massa rostlagning. Såhär såg det ut efter ett par timmar, har kanske slängt ut 50kg redan. Mer kommer imorgon.
Sedan gick gaspedalens infästning av, enda rostiga på hela golvet. Blir att laga i dagarna.
Den förra ägaren jobbade med betong, därav allt vitt skräp i bilen.
More to come.
mvh Mathias
----------------------------------------------------------
Kul med så rolig respons, tack!
Slänger in lite mer bilder, några på motorn och en under bilen m.m. Glömde skriva i första inlägget att blocket är helt fullt utav oljespill, visste inte vad det var när jag köpte bilen men drog en chansning och konstaterade igår att det var ventilkåpan så det var lugnt. Slutväxeln bak ser också kladdig ut så jag ska undersöka det i dagarna varför det är så.
Ska skrapa asfaltsmatta nu snart, är det värmepistol och spackelspade som gäller?
Bilder:
Blir gott om utrymme för en snurra när man flyttar batteriet och tändspolen samt vätskebehållarna, här ser man läkaget lite.
Insugssidan. Vad är det för adapter eller liknande man behöver för att fästa öppet filter på LMM? Hur har andra löst det? Anslutningen till LMM är ju fyrkantig.
Bagaget var helt befriat från rost utöver ett 1x1cm hål i högra hjulhuset, skönt.
Avgaset ska byggas om snarast möjligast, kolla lagningen utav förra ägaren.
mvh Mathias
-------------------------------------------
Idag har jag skrapat asfaltsmatta hela dagen samt tagit bort lite mer utav inredningen såsom bälten bak och plasten runt b-stolparna. Har två stora asfaltsmattor kvar men har nog fått bort 10kg redan, så det lönar sig att ligga där med värmepistolen och spackelspaden. Imorgon efter att all matta är borta så ska jag tvätta rent med thinner så klistret försvinner.
När allting i kupen är skrapat och tvättat samt rensat på onödiga bultar och fästen så ska jag slipa ner det och lacka i någon liknande grå färg så det ser lite trevligare ut. Hoppas även kunna köpa en bur nu innan vintern.
Inte mycket att se men nedan är några bilder.
Före:
Efter:
Påsen som fylldes med asfaltsmatta. Ska väga den imon.
mvh Mathias
-----------------------------------------------------
Inte mycket dock
Har varit ute och skrapat klart golvet, rivit ut taket, funderat över takluckan och kikat lite under bilen.
Under bilen finns ingen rost utöver ytrost på få detaljer, dock en massa klet som väger och skall skrapas bort. I bilen finns det två hål som skall åtgärdas och lite annan rost som inte har gått igenom än. Efter att rosten är avklarad så kommer jag börja slipa ner bilen invändigt för att sedan lacka så det ser trevligare ut.
Allting lutar åt att jag köper en M25 motor när vintern närmar sig, en bättre grund att turbokonventera samt att den motorn i 1000kg kaross kommer vara hyffsat rolig original.
Kommer mer till helgen då jag ska kapa bort reservhjulsbaljan och fixa lite annat.
Jag vägde all asfaltsmatta också och vågen stannade på 36kg.
Bilder:
Skrapat hela golvet, skall gås igenom med thinner också.
Taket innan jag började riva.
Nästan nere.
Allting utrivet.
Sedan fyllde skiten en påse @ 20kg+.
Allting slängdes i kärran med E30 skit, är lätt över 100kg. Allt kommer från E30'n.
Taket otvättat men plåtrent.
mvh Mathias
-----------------------------------------------
Inga roliga uppdateringar för tillfället men inte mycket man kan göra åt det innan man har fått lön och pengar till turbosakerna.
Har idag iallafall dragit ut batteriet där fram och börjat kika på vart jag ska ha det där bak. Pappa skaffade en svetskabel @ 70mm som ska dras bakifrån fram. Jag tog loss spolarvätskebehållarna och lite annat skräp som var i vägen. Blir att köra utan spolning sen.
Det finns gott om plats för turboprylar vilket är gött! Pimpade bilen nått så in i norden också med en blå silikonslang, se och njut!
Jag polerade bakluckan på bilen och blev rätt nöjd med tanke på att karossen har rullat 41k mil, lite repor från en katt kom smygandes bakom smutsen dock.
Bilder:
Volvo 65Ah batteri som skall användas
Kommer att bo i denna lilla låda
Lite onödigt krafs har rensats bort för att få plats med en kanelbulle under huven. (Behållarna för spolarvätskan)
En liten söt vakuumslang i silikon har monterats. (Tydligen så går den bättre nu )
Bakluckan har fått lite massage av polermaskinen också, bara för skojs skull typ
--------------------------------------------------
Skriver lite vad som hänt och vad som kommer hända i framtiden, har som tidigare sagt köpt lite saker också.
Det jag har köpt är:
* 535 LMM
* 535 Spridare (kommer köpa större senare också)
* 3" rör för avgas och tryckrör.
* IC, mått och typ vet jag när jag hämtar den.
Väldigt snart ska jag beställa wastegate, dumpventil, vakumslangar med kopplingar, silikonslangar, slangar till och från turbo @ Hydroscand m.m.
Det som med all säkerhet ska göras i vinter till sommaren är följande.
* Slipa och laga ALL rost på hela bilen. Byta framskärm/ar.
* Lacka bilen invändigt, färg ej riktigt bestämd men det lutar åt vit.
* Byta bussningar i bakvagn + växelspak.
* Köpa en M20B25 och slänga i.
* Köpa minst en sportstol.
* Bygga till viss del nytt soppasystem med fuelcell i bagaget. Har börjat svetsa en redan.
* EV. bygga en bur.
- Målet är alltså att ha en fungerande turbobil med lite lyx.
Bilder:
Tvättade bilen lite snabbt idag. Har nog ärligt talat inte varit tvättad det senaste året. Blev en ENORM skillnad.
Spoilern fram som så småningom ska plockas av och repareras. Vart hittar jag "luckorna" som fyller tomrummen längst ut? Det är inte lacksläpp utan vatten som har dunstat
Plocka av huvfästena. Ska bygga snabblås med sprintar.
Huven.
Sedan plockade jag loss grillen som ni kan se på ett par bilder, det "kromade" skall lackas svart.
Lagade lite rost, ska beställa den rätta färgen sedan och lacka i vinter i garaget.
Inredningen som den ser ut nu. Har börjat slipa golvet lite och så testade jag att förlänga spaken ...
... som gjorde att lägena blev på tok för långa. Vill ha korta växellägen.
Längtar tills min fuelcell blir klar så kan man skrota detta rostiga tankrör med tillhörande tank.
Dagen slutade bra.
mvh Mathias
-----------------------------------------
mvh Mathias
Last edited by pelko on 27 Jul 2008, 01:56, edited 8 times in total.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Hollizini wrote:Satt faktiskt och skummade igenom din tråd på zatzy för bara nån timme sedan, verkar bli lätt som en fjäder.
Kul
Jag tycker många underskattar att man lättar men vafan, jag menar har man inte effekt att kompensera en "tung" bil med så får man ju göra tvärtom. Frågan är hur det blir med fästet bak sedan bara
mvh Mathias
Slänger in lite bilder på vad jag har fått hem de senaste dagarna.
Jag var inne på Swedol och köpte 25m vakumslang, skarvnipplar, T-kors och nipplar med en gängad ända. Dessa ska jag ha till vakumsystemet som styr wastegate, BTR, dump m.m.
Jag handlade även en huvudströmbrytare som kan vara go att ha.
I den stora påsen ni ser på bilden ligger alla mina svarta dörrsidor + baksäte och lite plast då dem ska säljas till en kille här på PPF. Bilen ska ändå registreras för en passagerare. Massa skumplast pryder det snygga embalaget nu så ni inte blir mörkrädda
Fick även hem ett par 389cc spridare idag, väldigt nöjd med köpet. Köpte de från en kille härifrån.
I veckan bör jag få hem 535 LMM, IC, wastegate och lite annat smått.
Bilder:
mvh Mathias
Jag var inne på Swedol och köpte 25m vakumslang, skarvnipplar, T-kors och nipplar med en gängad ända. Dessa ska jag ha till vakumsystemet som styr wastegate, BTR, dump m.m.
Jag handlade även en huvudströmbrytare som kan vara go att ha.
I den stora påsen ni ser på bilden ligger alla mina svarta dörrsidor + baksäte och lite plast då dem ska säljas till en kille här på PPF. Bilen ska ändå registreras för en passagerare. Massa skumplast pryder det snygga embalaget nu så ni inte blir mörkrädda
Fick även hem ett par 389cc spridare idag, väldigt nöjd med köpet. Köpte de från en kille härifrån.
I veckan bör jag få hem 535 LMM, IC, wastegate och lite annat smått.
Bilder:
mvh Mathias
I helgen drog jag in skroten i garaget. Började måtta in IC och fixa med lite annat, läs mer innan varje bild.
Jag har även köpt varvräknare, wastegate, dump och IC nu.
Kommentera gjärna!
De sakerna jag hittils har köpt.
Fronten och huven borta. IC'n måttas in.
Huven och stötfångarn.
Plockade bort båda dörrarna.
Rosten som ska slipas bort på vänster framdörr.
Efter att den mesta rosten vart borta kletade jag på hammarlack. Skall lackas med bilens org färg senare.
Runt dörrfästet vart det mindre fräsht.
Slipade rent och lade på hammarlack.
Högersidan såg inte heller allt för fin ut.
Båda dörrarna.
Slipade och grundade dörrfästena.
Sen på med lite svart färg.
Rensade även bort all el i framdörrarna. Fanns en massa kablar men jag har inte ens något eldrivet i dörren.
Avslutar med lite bilder på garaget, väldigt ostädat.
Svets och kapbås utanför.
mvh Mathias
Jag har även köpt varvräknare, wastegate, dump och IC nu.
Kommentera gjärna!
De sakerna jag hittils har köpt.
Fronten och huven borta. IC'n måttas in.
Huven och stötfångarn.
Plockade bort båda dörrarna.
Rosten som ska slipas bort på vänster framdörr.
Efter att den mesta rosten vart borta kletade jag på hammarlack. Skall lackas med bilens org färg senare.
Runt dörrfästet vart det mindre fräsht.
Slipade rent och lade på hammarlack.
Högersidan såg inte heller allt för fin ut.
Båda dörrarna.
Slipade och grundade dörrfästena.
Sen på med lite svart färg.
Rensade även bort all el i framdörrarna. Fanns en massa kablar men jag har inte ens något eldrivet i dörren.
Avslutar med lite bilder på garaget, väldigt ostädat.
Svets och kapbås utanför.
mvh Mathias
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Håller med Micke. Men just nu så står det still eftersom jag har dåligt med stålar . Varit arbetslös i två månader nu ungefär. Men det kommer bli skit bra det här har jag en känsla av . Lycka till
MVH
MVH
/ Stefan Svensson i Mariestad
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Projekt]
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Kaross]
# VW Passat 1,9 TDI -98 [Brukis]
0708-395696
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Projekt]
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Kaross]
# VW Passat 1,9 TDI -98 [Brukis]
0708-395696
Var i garaget en snabbis idag och härjade. Jag plockade bort hela fronten, kylarn, LMM, luftburk och lite annan skit. Hoppas på kunna lyfta ur motorn när lönen kommer, då skall även turbo, BTR och lite annat köpas. Sen saknas bara motorn för att kunna smacka ihop allt.
Ska till garaget imorgon igen, får se om det blir något vettigt gjort.
Fronten borta.
Även kylaren, lampor osv.
Härvan till lamporna, skall röja lite där.
Fronten.
Bromssköldarna vart mindre fina.
Spolningsmekaniskem är väck numera.
Översikt.
mvh Mathias
Ska till garaget imorgon igen, får se om det blir något vettigt gjort.
Fronten borta.
Även kylaren, lampor osv.
Härvan till lamporna, skall röja lite där.
Fronten.
Bromssköldarna vart mindre fina.
Spolningsmekaniskem är väck numera.
Översikt.
mvh Mathias
- Jonas_Linder
- Posts: 2121
- Joined: 29 Dec 2006, 16:44
- Location: Umeå
Tack ska du ha Jonas!
-----------
Har varit i garaget ett par timmar två kvällar i veckan nu. Bara gjort massa jävla skitjobb som jag hatar, men vill man ha det fräsht så.
Jag har iallafall skrapat bort all underredsmassa, jord, skabb, musrester, sten och massa skit under framskärmarna. Jag har även börjat att skrapa bort samma recept i ett utav hjulhusen. Tanken är att ha allt framför torpeden plåtrent så man kan lacka det och må bra. För er som vill behålla erat liv är detta att glömma Det tar sån otrolig tid så det inte är klokt, samt är skitjobbigt.
Ni kan ju jämföra området bakom framskärmarna med bilderna tidigare i tråden.
Nåväl, jag har även köpt en HX40 som kommer hem om någon vecka. Kanske kommer lite annat godis också.
Rensade även lite elkabar i bilen, finns inte mycket kvar nu. Hoppas allting fungerar sen som det ska, men det borde det göra tycker jag.
Kommer mer efter helgen.
Börjar bli en del karossdelar.
Vänster "framskärm". Hjulhus kvar.
Högersidan, ni ser att jag har börjat skrapa i hjulhuset. Det ni ser tog 30-40 min
Kablaget börjar minska i kupen.
Kablarna.
Min ev. trasiga kylare. Tips på annan kylare som passar i e30 vad gäller slangkopplingsplaceringar?
mvh Mathias
-----------
Har varit i garaget ett par timmar två kvällar i veckan nu. Bara gjort massa jävla skitjobb som jag hatar, men vill man ha det fräsht så.
Jag har iallafall skrapat bort all underredsmassa, jord, skabb, musrester, sten och massa skit under framskärmarna. Jag har även börjat att skrapa bort samma recept i ett utav hjulhusen. Tanken är att ha allt framför torpeden plåtrent så man kan lacka det och må bra. För er som vill behålla erat liv är detta att glömma Det tar sån otrolig tid så det inte är klokt, samt är skitjobbigt.
Ni kan ju jämföra området bakom framskärmarna med bilderna tidigare i tråden.
Nåväl, jag har även köpt en HX40 som kommer hem om någon vecka. Kanske kommer lite annat godis också.
Rensade även lite elkabar i bilen, finns inte mycket kvar nu. Hoppas allting fungerar sen som det ska, men det borde det göra tycker jag.
Kommer mer efter helgen.
Börjar bli en del karossdelar.
Vänster "framskärm". Hjulhus kvar.
Högersidan, ni ser att jag har börjat skrapa i hjulhuset. Det ni ser tog 30-40 min
Kablaget börjar minska i kupen.
Kablarna.
Min ev. trasiga kylare. Tips på annan kylare som passar i e30 vad gäller slangkopplingsplaceringar?
mvh Mathias
Jag har stoppat i SAAB 9000 2,3 turbo kylare i min e30. (Ja jag vet men vafan en kylare borde dom väl kunna göra iaf??)
Den är lite bredare och tjockare och anslutningar på samma ställen.
Men den tog jag bara för att jag hade den och den var fräsch, jag fick göra lite nya fästen för att få dit den men den sitter fint där nu.
En e28 535 kylare borde du skaffa annars, den passar i originalfästen och är större. Vet inte vad en sån kan ligga på dock, min var ju i princip gratis.
Ska kanske tillägga att jag kör elfläkt, men originalfläkten går nog å ha om man vill.
Håller själv på med en e30 (ovanligt ) har rost på alla ställen du har i princip, fast mkt mindre i omfattning, men måste ju ändå riva en hel del för å komma åt. Så jag har lite å göra jag med... Man vill ju ha de fräscht
Den är lite bredare och tjockare och anslutningar på samma ställen.
Men den tog jag bara för att jag hade den och den var fräsch, jag fick göra lite nya fästen för att få dit den men den sitter fint där nu.
En e28 535 kylare borde du skaffa annars, den passar i originalfästen och är större. Vet inte vad en sån kan ligga på dock, min var ju i princip gratis.
Ska kanske tillägga att jag kör elfläkt, men originalfläkten går nog å ha om man vill.
Håller själv på med en e30 (ovanligt ) har rost på alla ställen du har i princip, fast mkt mindre i omfattning, men måste ju ändå riva en hel del för å komma åt. Så jag har lite å göra jag med... Man vill ju ha de fräscht
Lars Lengstrand