Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Tjaba, förstår vad du menar, inte den billigaste hobbyn. :?

Tycker absolut du skall köra vidare på VEMS installationen, då har du ju det till godo (när) du väl kör på turboinstallation.
Det går att få rätt bra med pulver ur en m50b25 sugis med.

Jag tänkte hoppa över att äta den här månaden för att köpa större turbo :P
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Synd! men som sagt, 200hk är prima förstabil! min m535i hade det :)

Tjacka VEMS och kör det på bruksbilen, sortera ut ev fel och lär dig mappa lite så blir det perfekt när turbon väl kommer :twisted:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Tack för sympatin grabbar :D

Ska fundera på hur jag gör med VEMS, det är beställt men visserligen väldigt försenat så vi får se.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

behåll den..

satsa på nästa sommar istället :)

du kan nog fan njuta i volvon för visst har du kvar de fina ljudbygget?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jo jag har kvar det mesta, saknar en schysst bas och ett välljudande steg innan alla komponenterna finns.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

hur blire egentligen med vibrationer och ljud när man monterar motorn stumt?funderar oxå på att göre de men vill inte att de ska låta o skramla allt för mkt :)
är väl ganska lugnt så länge lådan sitter med kuddar kanske..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

jah har delrin i motorfästena, låter inte mycket, men när jag bytte växellådskuddarna till junior hockeypuckar, fy satan vad det började sjunga då.
Verkar som om växellådan ger massor av resonans om den inte är riktigt gummiupphängd.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Har velat fram och tillbaka men det blir VEMS i kärran, hoppas man kan få ut någon ponny extra.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

pelko wrote:Har velat fram och tillbaka men det blir VEMS i kärran, hoppas man kan få ut någon ponny extra.

Mvh Mathias


nämen vad faaan håller du på med nu, klart du skall bygga turbo färdigt alltså! :wink:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Du kan sponsra med 10-15k så lovar jag att bygga klart ;)

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Åkte till garaget idag men det blev att bygga avgassystem på polarens bil, med andra ord blev det nada gjort med BMW'n. Fick hem en sugande Spalfläkt, vevhusfilter, luftfilter, Volvo 360 kylare, silikonslangar och lite annat småbök idag också.

Igår fick bilen komma ner på marken igen. 9cm mellan tråg och mark är väldigt lågt, har svetsat en ram under tråget så man inte kör sönder det. Inga bilder tyvärr.

Sedan var vi och köpte oss en vätskekyld Kemppi TIG, ska bli kul att lära sig den så man får till lite schysttare svetsar. Tänkte ge mig på att bygga en "burk" för vevhusventilaionen när vi har skaffat gas till TIG'en.

Kommer en update efter morgondagens arbete.

Bilder:

Lutfitret.
Image

Vevhusfiltret.
Image

Spalfläkten.
Image

Kylaren.
Image

Silikonslangarna från do88.se.
Image

Avgasröret på polarens bil som vi snickrade ihop ikväll.
Image

Bilen på marken. 125cm till taket från marken. Ser inte så låg ut på bilderna dock.
Image

Image

Ett par bilder på svetsen.
Image

Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

oj oj, liknar bil igen ;)

så det blir sug denna sommarn?

svetsen ser ruskigt fin ut.. köpte själv en kemppi 2100 mig här om dagen.. Fina saker det :)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Japp blir att köra sugmotor, får se om man kan plocka ut lite mer än org med VEMS.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

det är nog skitsamma om du får nån hk mer, tror den lär flytta på sig ändå :) bra mycket bättre än org ;)

vad återstår?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Montera styrsystem, dra ny gasvajer, köpa mindre bromsservo, kylarslangar, generator och remmen, lacka motorrummet, ansluta org grenrör mot avgas. Det för att starta, sedan ska alla bussningar i bakvagnen bytas till delrin.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Vänd på avgasklamret..
V8
Post Reply