Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Idag kom den
Kommer lite bilder och skit i slutet på veckan.
mvh Mathias
Kommer lite bilder och skit i slutet på veckan.
mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- otto_karlsson
- Posts: 20
- Joined: 29 Jan 2008, 17:00
- Location: Norrköping
Tänkte att ja kunde passa på att posta mitt första inlägg här.
Har också en passande reghållare
http://www.garaget.org/show_ext.php?car=41641&image=364993
Även länk till bilen.
http://www.garaget.org/?car=41641
Till pelko, ett riktigt fin projekt
Har också en passande reghållare
http://www.garaget.org/show_ext.php?car=41641&image=364993
Även länk till bilen.
http://www.garaget.org/?car=41641
Till pelko, ett riktigt fin projekt
Snekast wrote: synd bara att man inte äger annat än trångt kallgarage, dödar lite motivation på samma gång!
Håller med dig, lider av samma sak här... Känner som mest för att meka vid den årstiden då allt borde stå klart...
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Det är ganska mycket kvar att göra men samtidigt är det saker som inte tar överdrivet med tid så det gäller bara att få tummen ur röven och sätta igång. Jag är jävligt slapp då jag är i garaget men man får väll sätta fart snart
Sedan att jag inte får svetsa själv i garaget gör det hela segare.
Men nu då jag och Nisse har lite saker hem, bla en 328 kardan, så kan man börja måtta avgas, växellådsbalk, tryckrör osv så det blir bra. Hoppas på få sålt min gamla moped i kommande vecka också så man kan ge Andreas lite stålar så man får ett grenrör
Sedan är det oerhört gött med varmgarage
mvh Mathias
Sedan att jag inte får svetsa själv i garaget gör det hela segare.
Men nu då jag och Nisse har lite saker hem, bla en 328 kardan, så kan man börja måtta avgas, växellådsbalk, tryckrör osv så det blir bra. Hoppas på få sålt min gamla moped i kommande vecka också så man kan ge Andreas lite stålar så man får ett grenrör
Sedan är det oerhört gött med varmgarage
mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Det har varit en hel vecka ledigt för min del men mestadels av tiden har faktiskt gått åt att slappa och vila för en gång skull, dels för att jag har saknat delar och att pappa inte har kunnat närvara under veckan så jag kunde inte svetsa något. Sedan hade jag tänkt att bli frisk också, har varit sjuk mer eller mindre hela tiden sedan nyår.
Nåväl. Idag så svetsade vi lite saker, återstår dock ganska mycket men det hoppas jag vi hinner köra klart under nästa vecka. Jag svetsade igen ett stort hål i torpedväggen där fläktpaketet en gång i tiden satt, sedan lade jag igen alla småhål i golvet och i motorrummet. Jag slipade även en del på golvet och det återstår bara lite finputs innan det blir lack.
Nästa vecka får jag hem en 328 E36 kardan vilket gör drivlinan komplett, så när jag får den ska jag bygga en växellådsbalk och efter det kan jag bygga ett avgassystem samt tryckrör då jag får den riktiga lutningen på motorn.
För övrigt brann nästan hela bilen ner idag. Lite överdrivet kanske men det uppstod en fin låga under bilen. Pappa svetsade lite i golvet, precis ovanför bränslerören. Jag sa till pappa att ta det lite lugnt så inga större lågor uppstår, det tyckte han inte var en bra idé så han brännde på så det rök @ börn på fyran, hela garaget var rökfyllt då underredsmassa brinner fint.
Till slut uppstår det en större blå låga under bilen och jag tänker på scenen i The fast and the furious då Eclipsen brinner upp och Vin Diesel skriker "NOOOOOOOOOOOOOS", typ. Skitsamma, lågan blir större och större och jag ber pappa hämta "den där flaskan med vatten i på hyllan" så jag kan kyla ner festen lite. Med flaskan i min hand så har lågan redan slocknat och pappa bränner vidare. Det uppstår ännu en låga och då skulle jag vara så duktig och släcka skiten med min vattenflaska med sprayfunktion. Jag fattar handtaget @ Bruce Willis och sprutar på lågan. HEEEEEEELVETE va skiten började brinna, måste vara underredsmassan tänker jag och sprutar på mer "vatten". Då börjar det fan brinna under hela bilen, mellan tank och torped. Shit tänkte jag, så kul ska vi inte ha det.
Pappa undrar vad fan jag håller på med och släcker allting med en handduk och en hink med vatten. När det hela var över så kollade jag på min "vattenflaska". På flaskan stod det LACKNAFTA, inte konstigt att skiten inte slocknade. Jag glömde nog säga till pappa vilken flaska det vart vatten i!
Så med en plåtrent yta under bilen och inga bränslerör kvar så letar jag efter en fuel cell då jag ska skippa org tank och dra helt nya bränslerör. Skicka PM om ni har något.
Lite bilder:
Plockade ut motor, låda, stötfångare, lampor och annat småskit innan vi började svetsa.
Det blev snabbt fullt ös.
Det blev några kvinnliga lågor också faktiskt.
Lagt igen lite hål i motorrummet, ska dock slipas.
La igen org kabelgenomföring.
Hålet i torpeden där fläktpaketet satt, riktigt skitjobb att få igen det på ett "snyggt" sätt.
Golvet med en "lagning".
På insidan.
Golvet på passagerarsidan.
En liten svetsbild.
Kapade till lite plattjärn i veckan och tejpade ihop för att se ungefär hur det ska sitta. Blir väll något liknande som på bild. Fint bojsänke.
Sedan undrar jag en sak. Den kabeln som går ut från boxen som är inringad i rött, är det + matningen för allt i kupen eller en jord? Jag blir så snurrig för jag har ingen aning var matningen annars har tagit vägen. Kabeln ut från boxen går till ringkabelskon med en röd prick på sig.
Allt för idag
mvh Mathias
Nåväl. Idag så svetsade vi lite saker, återstår dock ganska mycket men det hoppas jag vi hinner köra klart under nästa vecka. Jag svetsade igen ett stort hål i torpedväggen där fläktpaketet en gång i tiden satt, sedan lade jag igen alla småhål i golvet och i motorrummet. Jag slipade även en del på golvet och det återstår bara lite finputs innan det blir lack.
Nästa vecka får jag hem en 328 E36 kardan vilket gör drivlinan komplett, så när jag får den ska jag bygga en växellådsbalk och efter det kan jag bygga ett avgassystem samt tryckrör då jag får den riktiga lutningen på motorn.
För övrigt brann nästan hela bilen ner idag. Lite överdrivet kanske men det uppstod en fin låga under bilen. Pappa svetsade lite i golvet, precis ovanför bränslerören. Jag sa till pappa att ta det lite lugnt så inga större lågor uppstår, det tyckte han inte var en bra idé så han brännde på så det rök @ börn på fyran, hela garaget var rökfyllt då underredsmassa brinner fint.
Till slut uppstår det en större blå låga under bilen och jag tänker på scenen i The fast and the furious då Eclipsen brinner upp och Vin Diesel skriker "NOOOOOOOOOOOOOS", typ. Skitsamma, lågan blir större och större och jag ber pappa hämta "den där flaskan med vatten i på hyllan" så jag kan kyla ner festen lite. Med flaskan i min hand så har lågan redan slocknat och pappa bränner vidare. Det uppstår ännu en låga och då skulle jag vara så duktig och släcka skiten med min vattenflaska med sprayfunktion. Jag fattar handtaget @ Bruce Willis och sprutar på lågan. HEEEEEEELVETE va skiten började brinna, måste vara underredsmassan tänker jag och sprutar på mer "vatten". Då börjar det fan brinna under hela bilen, mellan tank och torped. Shit tänkte jag, så kul ska vi inte ha det.
Pappa undrar vad fan jag håller på med och släcker allting med en handduk och en hink med vatten. När det hela var över så kollade jag på min "vattenflaska". På flaskan stod det LACKNAFTA, inte konstigt att skiten inte slocknade. Jag glömde nog säga till pappa vilken flaska det vart vatten i!
Så med en plåtrent yta under bilen och inga bränslerör kvar så letar jag efter en fuel cell då jag ska skippa org tank och dra helt nya bränslerör. Skicka PM om ni har något.
Lite bilder:
Plockade ut motor, låda, stötfångare, lampor och annat småskit innan vi började svetsa.
Det blev snabbt fullt ös.
Det blev några kvinnliga lågor också faktiskt.
Lagt igen lite hål i motorrummet, ska dock slipas.
La igen org kabelgenomföring.
Hålet i torpeden där fläktpaketet satt, riktigt skitjobb att få igen det på ett "snyggt" sätt.
Golvet med en "lagning".
På insidan.
Golvet på passagerarsidan.
En liten svetsbild.
Kapade till lite plattjärn i veckan och tejpade ihop för att se ungefär hur det ska sitta. Blir väll något liknande som på bild. Fint bojsänke.
Sedan undrar jag en sak. Den kabeln som går ut från boxen som är inringad i rött, är det + matningen för allt i kupen eller en jord? Jag blir så snurrig för jag har ingen aning var matningen annars har tagit vägen. Kabeln ut från boxen går till ringkabelskon med en röd prick på sig.
Allt för idag
mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Kommer det ingen matning från batteriet in mot kupen? Är det den kabeln som strömförsörjer allt i kupen eller har jag missuppfattat allt igen Peppe?
------
Fick hem bussningar till spakstället idag som gör att lägena kommer bli lika tighta som något annat ni drömt om. Enda lösningen för alla som har slappa lägen i spakstället vad gäller BMW's äldre karossmodeller. I helgen kommer jag montera ihop hela drivlinan med kardan och så för att se så allt passar, sedan börjar jag med att bygga avgasrör, tryckrör och sist grenröret.
Mer fram mot helgen.
Bussningarna.
mvh Mathias
------
Fick hem bussningar till spakstället idag som gör att lägena kommer bli lika tighta som något annat ni drömt om. Enda lösningen för alla som har slappa lägen i spakstället vad gäller BMW's äldre karossmodeller. I helgen kommer jag montera ihop hela drivlinan med kardan och så för att se så allt passar, sedan börjar jag med att bygga avgasrör, tryckrör och sist grenröret.
Mer fram mot helgen.
Bussningarna.
mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Jag själv är jäkla slapp faktiskt men jag vill få klart skiten snart, brukar fastna på småsaker
Jo det är väll tur att det gick så bra som det gick men men, nu vet man hur eld ser ut
mvh Mathias
Jo det är väll tur att det gick så bra som det gick men men, nu vet man hur eld ser ut
mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Blir det alldeles för big mama med en HX50 med följande mått för min M50, blir ju i sommar bara laddtryck kring 0.7 kanske? Det var iofs med HX40n så man kanske får satsa på ännu lägre med denna.
In 65
Ut 79.
Avgashus 26.
mvh Mathias
Edit: Avgashuset känns på tok för stort, vilket avgashus kan vara lagom tro?
In 65
Ut 79.
Avgashus 26.
mvh Mathias
Edit: Avgashuset känns på tok för stort, vilket avgashus kan vara lagom tro?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Alltså du har ju någon matar kabel från batteriet, förslagsvis går den väll till startmotorn?
Den du ringar in om jag ser rätt, hade iaf på min bil en kabelsko så och rätt längd till startmotorn så där fick den sitta, och jo den matar ju stret till allt i bilen och runt omkring.
#27 huset är ganska stort men jag tror du kan nog ganska lätt sparka igång den.
Men det lär väll inte vara försvårt att hitta ett lämpligt hus? 16-22cm^2 ska väll gå ypperligt. Eller en HX40 med liknande hus. För stort kan det aldrig bli, dra ned byxan och visualisera hur det kunde ha sett ut om man fick bestämma, det skenar rätt fort.. haha
Mvh
Den du ringar in om jag ser rätt, hade iaf på min bil en kabelsko så och rätt längd till startmotorn så där fick den sitta, och jo den matar ju stret till allt i bilen och runt omkring.
#27 huset är ganska stort men jag tror du kan nog ganska lätt sparka igång den.
Men det lär väll inte vara försvårt att hitta ett lämpligt hus? 16-22cm^2 ska väll gå ypperligt. Eller en HX40 med liknande hus. För stort kan det aldrig bli, dra ned byxan och visualisera hur det kunde ha sett ut om man fick bestämma, det skenar rätt fort.. haha
Mvh
peppe wrote:Alltså du har ju någon matar kabel från batteriet, förslagsvis går den väll till startmotorn?
Den du ringar in om jag ser rätt, hade iaf på min bil en kabelsko så och rätt längd till startmotorn så där fick den sitta, och jo den matar ju stret till allt i bilen och runt omkring.
#27 huset är ganska stort men jag tror du kan nog ganska lätt sparka igång den.
Men det lär väll inte vara försvårt att hitta ett lämpligt hus? 16-22cm^2 ska väll gå ypperligt. Eller en HX40 med liknande hus. För stort kan det aldrig bli, dra ned byxan och visualisera hur det kunde ha sett ut om man fick bestämma, det skenar rätt fort.. haha
Mvh
Tack för hjälpen, ska kika på kabeln lite närmre.
Det finns ju en del till salu så man borde ju hitta något som passar. Iår blir det ju oöppnad motor så man kommer ju inte kunna ladda på nästan något alls, men till nästa år vore det gött att ha en T4 fläns och ett lite manligare aggregat. Om jag ändå ska lägga ner en maaaaassa (nåja) tid på grenröret, så tänkte jag att man kunde gjort det för T4 och då på samma gång hinka på en lite större turbo - om det nu fungerar.
Jag har ju en HX40 idag med avgashus 14 eller 16 eller liknande, men den stannar inte för nästa år.
mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com